I skuggan av Magnus Backmans oerhört trevliga bilder från Finland, så har jag den här veckan åkt en liten sväng Stockholm-Boden-(buss)Haparanda-(buss) Ouleåborg-Böle-Åbo-(färja) Stockholm
Eftersom det här är ett järnvägsforum så kommer det endast järnvägsrelaterade bilder
Resan började i söndags kväll med tåg 92 Stockholm-Boden.
Här står vi i Bastuträsk och väntar på att ett trasigt godståg längre fram ska bogseras bort från linjen
Ombordpersonalen förtäljer att utetermometern visar -36,5 grader och senare vid Myrheden skulle även vi få problem då ett loket inte orkade fylla vagnarna med luft i den stränga kylan
Efter ett besök hos en polare i Boden så bar det med buss vidare till Haparanda, där jag övernattade på Svefi vandrarhem innan ytterligare en bussresa till Ouleåborg skedde i brist på tåg
Okej då, en bild utan tåg följde med, soluppgången över Bottenviken
I Ouleåborg skedde byte till Intercitytåg mot Helsingfors där jag kostat på mig "Extraklass"
Efter tågbyte i Böle så var slutmålet med tågresan Åbo, och under en promenad i staden i går torsdag så hittades nedanstående
Bilvagn till kvällens biltåg till Rovaneimi
Ett uppställt 3-vagnars Intercitytåg, dock kommer jag inte riktigt ihåg om det skulle till Helsingfors eller Tammerfors
Ett godståg med 3 diesellok och en hög makadamvagnar begav sig senare ner mot Åbo hamn