Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Återigen urspårning i Karlskoga...

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Återigen urspårning i Karlskoga...

Godståg med stål till Kilstasmedjan i Karlskoga spårade ur i onsdags morse strax innan målet.
    Det är femte gången på 10 år som tåget spårar ur på denna lilla lågfrekventerade bana.
    Märkligt att en bana får vara i så dåligt skick.

Ej aktiv
    Medlem
    nov 2018

Sv: Återigen urspårning i Karlskoga...

Citat Ursprungligen postat av Bofors Visa inlägg
    Godståg med stål till Kilstasmedjan i Karlskoga spårade ur i onsdags morse strax innan målet.
    Det är femte gången på 10 år som tåget spårar ur på denna lilla lågfrekventerade bana.
    Märkligt att en bana får vara i så dåligt skick.
    Jag har bara hört andrahandsuppgifter men det var nog inte på banan utan inne på industrispåret som händelsen ägde rum.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Nordman1970 Visa inlägg
    Jag har bara hört andrahandsuppgifter men det var nog inte på banan utan inne på industrispåret som händelsen ägde rum.
    Det stämmer. Men både räls och slipers byts just nu.

Ej aktiv
    Medlem
    nov 2018

Det är ganska vanligt med reparationsarbete efter en urspårning. Endera var industrispåret i dåligt skick eller också är det reparationsarbete efter urspårningsskadorna. Industrispår har ju generellt sämre spårstandard än linjespår men det ska ju normalt hålla ihop för trafiken och besiktning ske regelbundet.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Nej, det är fel!
    Har nu även Postvagnen börjat bli drabbad av "Fake News"? Nu klockan 0427 fredag morgon står tågsättet kvar med den första vagnens båda boggier urspårade med den första boggin c:a en halv meter åt sidan. Om spåret överhuvud taget är skadat går inte att se på grund av snö och is. Onsdagen 16/1 drabbades området av ett märkligt väder då mycket regn föll i snön. På natten sjönk temperaturen snabbt och det bildades tjocka lager av is. Man får ju inte spekulera men...

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt Löfgren Visa inlägg
    Nej, det är fel!
    Har nu även Postvagnen börjat bli drabbad av "Fake News"? Nu klockan 0427 fredag morgon står tågsättet kvar med den första vagnens båda boggier urspårade med den första boggin c:a en halv meter åt sidan. Om spåret överhuvud taget är skadat går inte att se på grund av snö och is. Onsdagen 16/1 drabbades området av ett märkligt väder då mycket regn föll i snön. På natten sjönk temperaturen snabbt och det bildades tjocka lager av is. Man får ju inte spekulera men...
    Jag ser nu på bilderna jag tog klockan 0427 att den urspårade vagnen var upplyft på spåret. Observationerna i övrigt som jag beskrev i förra inlägget gjordes i går dagtid. Tågsättet står nu klockan 0620 ännu kvar på samma ställe som förut så någon form av spårreparation har som jag förstår det omöjligt kunnat ske. Dock har man nu börjat rensa spåret från urspårningsstället in mot smedjan från snö och is.

Senast redigerat av Bengt Löfgren den 2019-01-25 klockan 07:32:42.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag ser nu på bilderna jag tog klockan 0427 att den urspårade vagnen var upplyft på spåret. Observationerna i övrigt som jag beskrev i förra inlägget gjordes i går dagtid. Tågsättet står nu klockan 0620 ännu kvar på samma ställe som förut så någon form av spårreparation har som jag förstår det omöjligt kunnat ske. Dock har man nu börjat rensa spåret från urspårningsstället in mot smedjan från snö och is.
    Nu, klockan 0830, har de lastade vagnarna som stod ytterst i tågsättet växlats in på fabriksområdet och de tomma transporterats bort. Av spårskador eller reparationer syns "inte ett spår". Urspårningen skedde i en kurva där plankor är inlagda mellan rälerna på vanligt sätt för att lastbilar ska kunna passera till/från ett virkesupplag.

Senast redigerat av Bengt Löfgren den 2019-01-25 klockan 09:08:46.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Nej, det är fel!
    Jag menade linjebanan, inte industrispåret.
    I höstas så byttes det en hel del räls. Och mängder av slipers ska också bytas framöver.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •