Del 1
Del 2
2019_01_05_42952pv by Magnus Backman, on Flickr
Lördagen ägnades åt att åka runt i Helsingfors med omnejd. Tunnelbanan har nått en av sina slutstationer Nordsjö.
2019_01_05_42969pv by Magnus Backman, on Flickr
Efter några byten hade vi tagit oss till stationen Tikkurila.
2019_01_05_42983pv by Magnus Backman, on Flickr
Där bytte vi till ett tåg mot flygplatsen Vanda. Linjen till flygplatsen var under byggnad när jag var i Finland förra gången 2011, nu fick jag se den färdig. Från flygplatsen går det att ta tåg i två riktningar båda går till Helsingfors central på en östlig och en västlig gren och det tar lika lång tid om man ska in till Centralen. Vi åkte dock igenom från Tikkurila.
2019_01_05_43000pv by Magnus Backman, on Flickr
Efter ett tag hamnade vi då i Hoplax där vi bytte till ett tåg mot Esbo. Fotljuset tog slut ungefär här så det blir sista bilden från Lördagen.
2019_01_06_43016pv by Magnus Backman, on Flickr
På Lördagskvällen tog vi nattåget norr ut igen för att få testa finska tvåvåningssovvagnar. Eftersom jag sov riktigt bra för första gången på riktigt länge på en nattågresa får betyget bli klart godkänt.
2019_01_06_43019pv by Magnus Backman, on Flickr
Vi klev av i Uleåborg, tåget fortsatte till Rovaniemi med dubbla Sr1 lok. På spår 1 väntade IC-tåget mot Helsingfors på avgång. Från Uleåborg blev det flyg till Arlanda och Sedan Kastrup så några fler bilder blir det inte från denna resa.
/Magnus