Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Mörker, snö och en himla massa pinnar i Finland [Del 3]

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Mörker, snö och en himla massa pinnar i Finland [Del 3]

Del 1
    Del 2

2019_01_05_42952pv by Magnus Backman, on Flickr

Lördagen ägnades åt att åka runt i Helsingfors med omnejd. Tunnelbanan har nått en av sina slutstationer Nordsjö.

2019_01_05_42969pv by Magnus Backman, on Flickr

Efter några byten hade vi tagit oss till stationen Tikkurila.

2019_01_05_42983pv by Magnus Backman, on Flickr

Där bytte vi till ett tåg mot flygplatsen Vanda. Linjen till flygplatsen var under byggnad när jag var i Finland förra gången 2011, nu fick jag se den färdig. Från flygplatsen går det att ta tåg i två riktningar båda går till Helsingfors central på en östlig och en västlig gren och det tar lika lång tid om man ska in till Centralen. Vi åkte dock igenom från Tikkurila.

2019_01_05_43000pv by Magnus Backman, on Flickr

Efter ett tag hamnade vi då i Hoplax där vi bytte till ett tåg mot Esbo. Fotljuset tog slut ungefär här så det blir sista bilden från Lördagen.

2019_01_06_43016pv by Magnus Backman, on Flickr

På Lördagskvällen tog vi nattåget norr ut igen för att få testa finska tvåvåningssovvagnar. Eftersom jag sov riktigt bra för första gången på riktigt länge på en nattågresa får betyget bli klart godkänt.

2019_01_06_43019pv by Magnus Backman, on Flickr

Vi klev av i Uleåborg, tåget fortsatte till Rovaniemi med dubbla Sr1 lok. På spår 1 väntade IC-tåget mot Helsingfors på avgång. Från Uleåborg blev det flyg till Arlanda och Sedan Kastrup så några fler bilder blir det inte från denna resa.

/Magnus

Passagerare 1524s avatar
    Medlem
    mar 2018

Sv: Mörker, snö och en himla massa pinnar i Finland [Del 3]

Tack för som vanligt fint bildreportage! Men egentligen hur bär man sig åt i vårt grannland för att ha så fina tåg?
    Inte bara färgsättningen, utan blänket, dom ser nästan vaxade ut.
    Verkligen inte ofta man ser så vackra tåg i Sverige.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Precis vad jag tänkte också. Glada färger och skinande blankt! Man ska inte bortse från de positiva effekter det första intrycket ger!

Moderator / Sekr SJK Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017

Urtrevligt reportage, bortsett från en ToR Helsingfors - Lahtis 2014 har jag inte rest med tåg i Finland sedan 90-talet (och då bara till/från Ryssland; för inrikestrafik får man gå tillbaka till 1985...) men man blir litet ressugen.

(Tikkurila heter f ö Dickursby på svenska, med tanke på att du kört med förekommande svenska namn i andra fall; 1985 fanns där ett vandrarhem jag bodde på.)

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Vi har tvätthallar med roterande borstar och högtryckstvätt som är genomkörningsbara som vi tvättar tågen i. Därtill har vi en del hallar som tågen körs till mellan turerna. Där hinner de smälta av till en del samtidigt som städning och småservice görs.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias Jansson Visa inlägg
    Urtrevligt reportage, bortsett från en ToR Helsingfors - Lahtis 2014 har jag inte rest med tåg i Finland sedan 90-talet (och då bara till/från Ryssland; för inrikestrafik får man gå tillbaka till 1985...) men man blir litet ressugen.

(Tikkurila heter f ö Dickursby på svenska, med tanke på att du kört med förekommande svenska namn i andra fall; 1985 fanns där ett vandrarhem jag bodde på.)
    Kul att bilderna uppskattades, attans att jag missade det svenska namnet i Dickursby... jaja sånt händer.

/Magnus

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •