Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Sveriges maffigaste järnvägsstracka

1. Klass Hasse Hagbergs avatar
    Medlem
    mar 2018

Sveriges maffigaste järnvägsstracka

Frågan är om inte sträckan Förslöv - Halmstad är Sveriges maffigaste järnvägssträcka. Jag sitter i tåg 490 som forsar fram i oavbruten fart genom tunnel och slätt och utan minsta darr på spåret samt ett förbiglidande landskap med betagande skönhet.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: Sveriges maffigaste järnvägsstracka

I augusti 1971 reste jag motsatt mellan Halmstad och Förslövsholm och det var inte heller så pjåkigt. Tar mig friheten att länka till en bild från Jan L som visar ungeför det tåg jag reste med. Tror att det hette 1407 eller något sådant. Genomgående persontåg Göteborg-Malmö via Åstorp. Mvh/Alex

https://www.janlindahl.se/svel_sj1/s...6_1546_jpg.htm

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Förlåt en pensionär som undrar vad skribenten menar med "maffig"? Min tolkning är att något som är stort och kraftigt, kanske lite klumpigt. Men ordet har kanske ändrat betydelse under tiden. Mitt minne av Västkustbanan som jag regelbundet åkte mellan Falkenberg och Göteborg i mitten av 1960-talet var att det var en småtrevlig enkelspårig och kurvig bana med tågmöten och intressanta tågsammansättningar. Vid enstaka tillfällen blev det också resor söderut mot Helsingborg där höjdpunkten var passerandet över Hallandsås.

- - -
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av PerLj Visa inlägg
    Förlåt en pensionär som undrar vad skribenten menar med "maffig"? Min tolkning är att något som är stort och kraftigt, kanske lite klumpigt. Men ordet har kanske ändrat betydelse under tiden. Mitt minne av Västkustbanan som jag regelbundet åkte mellan Falkenberg och Göteborg i mitten av 1960-talet var att det var en småtrevlig enkelspårig och kurvig bana med tågmöten och intressanta tågsammansättningar. Vid enstaka tillfällen blev det också resor söderut mot Helsingborg där höjdpunkten var passerandet över Hallandsås.
    https://www.synonymer.se/sv-syn/maffig

Moderator Ola Zackrissons avatar
    Medlem
    mar 2018

Jag håller på den där banan där du har Torneträsk på ena sidan och möjlighet att se Lapporten på andra sidan. En annan favorit är att färdas längs Ljusnan och Indalsälven med skogklädda kullar på andra sidan. Lite längre söderut blir det grönare samt en och annan Hälsingegård. Helst med lätt nattdimma över älven men nu åker ju nattågen fel väg genom en massa fula tunnlar :)

Minst "maffiga" utsikten då? En utsikt jag "dissar"? :) Delar av Skånebanan Hässleholm-Helsingborg är en kandidat. Alvesta-Älmhult-Osby är inte heller en särskilt munter sträcka om du nu inte vill beundra Vidas timmerterminal i Vislanda. Annars mest barrskog och inte konstigt att Gudrun slog hårt här med krökta kontaktledningsstolpar längs långa sträckor.

Senast redigerat av Ola Zackrisson den 2019-01-29 klockan 09:13:18.

1. Klass Jan Ls avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ola Zackrisson Visa inlägg
    Jag håller på den där banan där du har Torneträsk på ena sidan och möjlighet att se Lapporten på andra sidan. En annan favorit är att färdas längs Ljusnan och Indalsälven med skogklädda kullar på andra sidan. Lite längre söderut blir det grönare samt en och annan Hälsingegård. Helst med lätt nattdimma över älven men nu åker ju nattågen fel väg genom en massa fula tunnlar :)

Minst "maffiga" utsikten då? En utsikt jag "dissar"? :) Delar av Skånebanan Hässleholm-Helsingborg är en kandidat. Alvesta-Älmhult-Osby är inte heller en särskilt munter sträcka om du nu inte vill beundra Vidas timmerterminal i Vislanda. Annars mest barrskog och inte konstigt att Gudrun slog hårt här med krökta kontaktledningsstolpar längs långa sträckor.
    Jag brukar säga att Sveriges vackraste/maffigaste järnväg ligger (tyvärr) i Norge. Jag tänker då givetvis på sträckan Bjørnfjell–Narvik. Men Malmbanan längs med Torneträsk går inte av för hackor den heller.

Senast redigerat av Jan L den 2019-01-29 klockan 10:09:26.
    Det är resan som är målet. Hemstation Sst.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Håller med både Ola och Jan. Malmbanan var bättre för några årtionden sedan, ny bro, längre snögallerier mm har försämrat en del av utsikten. Självklart förstår jag varför man byggt om, banan finns för säkra transporter, inte för oss turister som vill beundra utsikten. ;)
    En ”ny sträcka” är Ådalen där utsikten bitvis är mycket trevligt och tågen rullar fram i lugn fart.

Senast redigerat av Bo-Gunnar P den 2019-01-29 klockan 10:17:57.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Hasse Hagberg Visa inlägg
    Frågan är om inte sträckan Förslöv - Halmstad är Sveriges maffigaste järnvägssträcka. Jag sitter i tåg 490 som forsar fram i oavbruten fart genom tunnel och slätt och utan minsta darr på spåret samt ett förbiglidande landskap med betagande skönhet.
    Man bör väl då lägga till Ängelholm - Förslöv för då får man en vacker utsikt över havet och Kullahalvön.
    https://www.google.se/maps/@56.27384...7i13312!8i6656

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •