Frågan är om inte sträckan Förslöv - Halmstad är Sveriges maffigaste järnvägssträcka. Jag sitter i tåg 490 som forsar fram i oavbruten fart genom tunnel och slätt och utan minsta darr på spåret samt ett förbiglidande landskap med betagande skönhet.
Frågan är om inte sträckan Förslöv - Halmstad är Sveriges maffigaste järnvägssträcka. Jag sitter i tåg 490 som forsar fram i oavbruten fart genom tunnel och slätt och utan minsta darr på spåret samt ett förbiglidande landskap med betagande skönhet.
I augusti 1971 reste jag motsatt mellan Halmstad och Förslövsholm och det var inte heller så pjåkigt. Tar mig friheten att länka till en bild från Jan L som visar ungeför det tåg jag reste med. Tror att det hette 1407 eller något sådant. Genomgående persontåg Göteborg-Malmö via Åstorp. Mvh/Alex
https://www.janlindahl.se/svel_sj1/s...6_1546_jpg.htm
Förlåt en pensionär som undrar vad skribenten menar med "maffig"? Min tolkning är att något som är stort och kraftigt, kanske lite klumpigt. Men ordet har kanske ändrat betydelse under tiden. Mitt minne av Västkustbanan som jag regelbundet åkte mellan Falkenberg och Göteborg i mitten av 1960-talet var att det var en småtrevlig enkelspårig och kurvig bana med tågmöten och intressanta tågsammansättningar. Vid enstaka tillfällen blev det också resor söderut mot Helsingborg där höjdpunkten var passerandet över Hallandsås.
Jag håller på den där banan där du har Torneträsk på ena sidan och möjlighet att se Lapporten på andra sidan. En annan favorit är att färdas längs Ljusnan och Indalsälven med skogklädda kullar på andra sidan. Lite längre söderut blir det grönare samt en och annan Hälsingegård. Helst med lätt nattdimma över älven men nu åker ju nattågen fel väg genom en massa fula tunnlar :)
Minst "maffiga" utsikten då? En utsikt jag "dissar"? :) Delar av Skånebanan Hässleholm-Helsingborg är en kandidat. Alvesta-Älmhult-Osby är inte heller en särskilt munter sträcka om du nu inte vill beundra Vidas timmerterminal i Vislanda. Annars mest barrskog och inte konstigt att Gudrun slog hårt här med krökta kontaktledningsstolpar längs långa sträckor.
Senast redigerat av Ola Zackrisson den 2019-01-29 klockan 09:13:18.
Senast redigerat av Jan L den 2019-01-29 klockan 10:09:26.
Det är resan som är målet. Hemstation Sst.
Håller med både Ola och Jan. Malmbanan var bättre för några årtionden sedan, ny bro, längre snögallerier mm har försämrat en del av utsikten. Självklart förstår jag varför man byggt om, banan finns för säkra transporter, inte för oss turister som vill beundra utsikten. ;)
En ”ny sträcka” är Ådalen där utsikten bitvis är mycket trevligt och tågen rullar fram i lugn fart.
Senast redigerat av Bo-Gunnar P den 2019-01-29 klockan 10:17:57.
Man bör väl då lägga till Ängelholm - Förslöv för då får man en vacker utsikt över havet och Kullahalvön.
https://www.google.se/maps/@56.27384...7i13312!8i6656