Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Släpps fler sovvagnsplatser efterhand?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Släpps fler sovvagnsplatser efterhand?

Det var nu några år sedan jag reste regelbundet med nattåg och på den tiden släpptes så gott som alltid fler sovvagnsplatser efterhand som de sålde slut vilket gjorde att det så gott som alltid gick att boka sovvagn även med mycket kort framförhållning. Nu hade jag planerat att åka med tåg 2 på tisdag nästa vecka, men de platserna verkar vara mer definitivt slut. Är det så att det är högre tryck på sovvagnarna nuförtiden, så att de kan sälja helt slut en vecka innan avgång eller kan man tänka att det troligen kommer letas upp fler sovvagnar för bokning att hänga på tåget?

Senast redigerat av mrubenson den 2019-01-24 klockan 12:18:49.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Släpps fler sovvagnsplatser efterhand?

Citat Ursprungligen postat av mrubenson Visa inlägg
    Det var nu några år sedan jag reste regelbundet med nattåg och på den tiden släpptes så gott som alltid fler sovvagnsplatser efterhand som de sålde slut vilket gjorde att det så gott som alltid gick att boka sovvagn även med mycket kort framförhållning. Nu hade jag planerat att åka med tåg 2 på tisdag nästa vecka, men de platserna verkar vara mer definitivt slut. Är det så att det är högre tryck på sovvagnarna nuförtiden, så att de kan sälja helt slut en vecka innan avgång eller kan man tänka att det troligen kommer letas upp fler sovvagnar för bokning att hänga på tåget?
    Mitt intryck är att det bara undantagsvis förekommer att vagnar tillkommer, förmodligen större chans att någon avbokar.

Tåg 2 har väl numera god beläggning, möjligen med undantag för vissa nätter. Tåg 1 har däremot alltid haft lägre beläggning.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Tåg 2 söndag - tisdag är affärsresenärernas tåg. Garanterat fullt. Har kollegor som långpendlar från Skåne, de bokar många veckor i förväg.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Tallberg Visa inlägg
    Tåg 2 söndag - tisdag är affärsresenärernas tåg. Garanterat fullt. Har kollegor som långpendlar från Skåne, de bokar många veckor i förväg.
    I natt torsdag 24/1 har tåg 2 platser Malmö-Stockholm i sittvagn och liggvagn, sovvagn är fullbokat. Tåg 1 Stockholm-Malmö har bara plats i liggvagn , sittvagn och sovvagn är fullbokade.

Passagerare
    Medlem
    sep 2018

Ja, de nattågen är i princip alltid fullbokade numera. Det känns som att de kör med allt de har i tågen.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Normalt brukar någon kupé vara obokad och tillgänglig för konduktören för att rätta till felbokningar. Om man frågar mycket mycket snällt brukar man kunna få plats här efter att konduktören klippt alla biljetter och allt är OK.
    Min syster satte detta i system och bokade aldrig sovplats Göteborg-Stockholm. Hon fick alltid plats. Varför skulle inte konduktören (äldre gentleman) vara vänlig och serviceminded mot en yngre dam?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Per Helmerson Visa inlägg
    Normalt brukar någon kupé vara obokad och tillgänglig för konduktören för att rätta till felbokningar. Om man frågar mycket mycket snällt brukar man kunna få plats här efter att konduktören klippt alla biljetter och allt är OK.
    Min syster satte detta i system och bokade aldrig sovplats Göteborg-Stockholm. Hon fick alltid plats. Varför skulle inte konduktören (äldre gentleman) vara vänlig och serviceminded mot en yngre dam?
    Det där tror jag inte ett smack på. Det måste i så fall var väldigt länge sedan. Dels förekommer felbokningar ytterst sällsynt sedan platsbokningen datoriserades på 1980-talet, dels är det en rejäl förlust att ha en obokad kupé när det finns folk som vill köpa den.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Det där tror jag inte ett smack på. Det måste i så fall var väldigt länge sedan. Dels förekommer felbokningar ytterst sällsynt sedan platsbokningen datoriserades på 1980-talet, dels är det en rejäl förlust att ha en obokad kupé när det finns folk som vill köpa den.
    Instämmer med föregående talare!

gör
    Thomas K Ohlsson

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sist jag fick ett akut behov av sovkupé (hade bokat till fel dag) löste det sig genom att jag fick den större handikappanpassade kupén. Min gissning är att den släpps senare för allmän bokning, eller kanske t o m behålls obokad.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Rimligen borde väl de lediga platser som uppstår pga ”no show" vara tillräckligt för att lösa ev omförflyttningar i de flesta fall...

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Sist jag fick ett akut behov av sovkupé (hade bokat till fel dag) löste det sig genom att jag fick den större handikappanpassade kupén. Min gissning är att den släpps senare för allmän bokning, eller kanske t o m behålls obokad.
    Den hålls inte obokad, jag har flera gånger hamnat i denna kupé vid "vanlig bokning". Däremot är det kanske så att de släpps för allmän bokning först när alla andra kupéer är bokade...

(Fast när jag testar i bokningsdialogen går det att välja "handikappkupé" så det verkar som om det är fritt fram för den som vill ha lite mer utrymme, om man även har ett rymligt samvete!)

/TKO

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Den hålls inte obokad, jag har flera gånger hamnat i denna kupé vid "vanlig bokning". Däremot är det kanske så att de släpps för allmän bokning först när alla andra kupéer är bokade...
    Ofta finns det ju mer än en sådan kupé i tåget, då räcker det ju att en enda behålls obokad. Så ditt exempel är inget bevis för att jag har fel.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Ofta finns det ju mer än en sådan kupé i tåget, då räcker det ju att en enda behålls obokad. Så ditt exempel är inget bevis för att jag har fel.
    Så kan det ju vara!
    Men åtminstone tidigare gick det ibland bara en ensam WL4:a på norrlandstågen.
    (och jag tycker det vore en rimlig prioritering om inte kreti och pleti kunde boka dessa kupéer långt i förväg)

/TKO

Passagerare Jonny Saljefeldts avatar
    Medlem
    feb 2018

Platsbokningen datoriserades 1970.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

TKO har rätt. Precis som handikapplatser i sittvagnar så är den bokningsbar för alla, men bara om ingen annan plats är ledig.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

TKO har rätt. Precis som handikapplatser i sittvagnar så är den bokningsbar för alla, men bara om ingen annan plats är ledig.
    Fast nu gällde mitt inlägg huruvida TKOs bevis räckte för att konstatera att inte en enda kupé hålls obokad.

Å andra sidan förstår jag ditt inlägg som att handikappkupén släpps till alla när det bara är den kvar.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Fast nu gällde mitt inlägg huruvida TKOs bevis räckte för att konstatera att inte en enda kupé hålls obokad.

Å andra sidan förstår jag ditt inlägg som att handikappkupén släpps till alla när det bara är den kvar.
    Men alltså , som TKO säger, vem som helst kan ange handikapplats och få den kupén bokad. Det sker ingen förhandsgranskning av behovet, behövs inga speciella intyg utan det räcker med att man själv anger att man har behov av denna kupé.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Men alltså , som TKO säger, vem som helst kan ange handikapplats och få den kupén bokad. Det sker ingen förhandsgranskning av behovet, behövs inga speciella intyg utan det räcker med att man själv anger att man har behov av denna kupé.
    Men nu rör du väl bara till det? Har man läst alla inlägg före ditt får man intrycket att handikapplatsen är allmänt bokningsbar först när alla andra platser gått åt, men nu får man av ditt inlägg intrycket att den alltid är tillgänglig för alla.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Jag tror det är så enkelt att man måste ange Handikappplats för att hamna i den kupéen och det är inte så många som vet det, och därför är den oftare kvar ledig.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Men nu rör du väl bara till det? Har man läst alla inlägg före ditt får man intrycket att handikapplatsen är allmänt bokningsbar först när alla andra platser gått åt, men nu får man av ditt inlägg intrycket att den alltid är tillgänglig för alla.
    Jag rör inte ihop något. Handikappkupén är tillgänglig så länge den är obokad. Och det behövs inga speciella intyg för att boka den utan det räcker med att man själv anser att man behöver den. Bokningen görs utan någon granskning eller prövning, det går ju att provboka , på slutet anger man speciella platsbehov och markerar handikappkupé.
    Att boka denna kupé utan att ha behov får väl anses omoraliskt dock men man betalar ju samma pris och det enda man får är aningen större kupé.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •