Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 30

Ämne: Frågor på Spårväg syd

  1. #1
    Passagerare
    Medlem
    apr 2018
    Inlägg
    306

    Frågor på Spårväg syd

    Om man nu ska bygga spårväg Flemingsberg-Skärholmen-Älvsjö. Hur blir det då med depå och spårförbindelse med omvärlden? Ska Spårväg syd bli en "isolerad ö" med egen depå och helt egna fordon? Eller ska den förbindas med omvärlden och i så fall vilken väg?

    Och jodå, jag vet redan att det finns några spår i bredd mellan Älvsjö och befintlig tvärbana. Men jag tvivlar på att denna väg kan anses vara helt oproblematisk för spårvagnsfärder...


  2. #2
    Passagerare
    Medlem
    jul 2018
    Inlägg
    863

    Sv: Frågor på Spårväg syd

    Citat Ursprungligen postat av ToHo Visa inlägg
    Om man nu ska bygga spårväg Flemingsberg-Skärholmen-Älvsjö. Hur blir det då med depå och spårförbindelse med omvärlden?
    Den kommer att behöva en egen depå om inte annat för att det knappast finns plats i befintliga depåer. En sådan är planerad i mellan Masmo och Kungens kurva.
    Citat Ursprungligen postat av ToHo Visa inlägg
    Ska Spårväg syd bli en "isolerad ö" med egen depå och helt egna fordon? Eller ska den förbindas med omvärlden och i så fall vilken väg?
    Spårvägen är inte planerad så detaljerat ännu. Säkert har tjänsemännen planer och ideer men i offentliga dokument beskrivs fortfarande korridorer inom vilka spåvägens exakta väg inte är beslutad. En anslutning till yttervärlden är nog att föredra, så att man kan skicka iväg vagnar till mer kvalificerade verkstäder vid behov. Det blir i så fall troligen till tunnelbanans röda linje, spårvägen tangerar Fruängen och korsar Norsborgsgrenen på fyra platser. Jag gissar på en anslutning helt eller delvis i tunnel till röda linjen vid Massmo.


  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    apr 2018
    Inlägg
    306

    Sv: Frågor på Spårväg syd

    Citat Ursprungligen postat av Daniel Engström Visa inlägg
    Den kommer att behöva en egen depå om inte annat för att det knappast finns plats i befintliga depåer. En sådan är planerad i mellan Masmo och Kungens kurva.
    Spårvägen är inte planerad så detaljerat ännu. Säkert har tjänsemännen planer och ideer men i offentliga dokument beskrivs fortfarande korridorer inom vilka spåvägens exakta väg inte är beslutad. En anslutning till yttervärlden är nog att föredra, så att man kan skicka iväg vagnar till mer kvalificerade verkstäder vid behov. Det blir i så fall troligen till tunnelbanans röda linje, spårvägen tangerar Fruängen och korsar Norsborgsgrenen på fyra platser. Jag gissar på en anslutning helt eller delvis i tunnel till röda linjen vid Massmo.
    Frågan blir ju hur man i så fall hanterar strömskeneplankan. Blir det en vagntyp med plats för strömskeneplankan eller måste den senare modifieras, likt i Alvik?


  4. #4
    Passagerare
    Medlem
    jul 2018
    Inlägg
    863

    Sv: Frågor på Spårväg syd

    Citat Ursprungligen postat av ToHo Visa inlägg
    Frågan blir ju hur man i så fall hanterar strömskeneplankan. Blir det en vagntyp med plats för strömskeneplankan eller måste den senare modifieras, likt i Alvik?
    Hur ska man kunna veta det? Smartast hade ju varit att samma fordonsprofil på på spårväg och tunnelbana, vilket säkert från början var tanken, men man verkar ha missat i fråga om strömskeneutrymmet. Annars kan man förstås flytta vagnarna på maskintrailer som ju gäller för flera av SLs banor numera.


  5. #5
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 685

    Sv: Frågor på Spårväg syd

    Är spårvägar generellt anslutna till andra spårnät?

    I Norrköping och Göteborg går ju spårvägen nära järnvägen men finns det anslutning?

    I Lund ligger ena öndhållplatsen (Clemenstorget) ett stenkast från järnvägen men någon anslutning har jag inte sett spåret av?

    I Aarhus bör det ju finnas anslutning då delar av nätet är konverterad järnväg som det ska gå gods på även fortsättningsvis.

    Mer avlägset, Woltersdorfer Strßenbahn, prestationen Rahnsdorf ligger nära järnväg men någon anslutning har jag inte sett.


  6. #6
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 743

    Sv: Frågor på Spårväg syd

    Citat Ursprungligen postat av Daniel Engström Visa inlägg
    Den kommer att behöva en egen depå om inte annat för att det knappast finns plats i befintliga depåer. En sådan är planerad i mellan Masmo och Kungens kurva.
    Spårvägen är inte planerad så detaljerat ännu. Säkert har tjänsemännen planer och ideer men i offentliga dokument beskrivs fortfarande korridorer inom vilka spåvägens exakta väg inte är beslutad. En anslutning till yttervärlden är nog att föredra, så att man kan skicka iväg vagnar till mer kvalificerade verkstäder vid behov. Det blir i så fall troligen till tunnelbanans röda linje, spårvägen tangerar Fruängen och korsar Norsborgsgrenen på fyra platser. Jag gissar på en anslutning helt eller delvis i tunnel till röda linjen vid Massmo.
    För närvarande finns inga planer på en spåranslutning mellan den nya spårvägen och tunnelbanan - men det kan naturligtvis ändra sej, det är ju ett tag till det första spadtaget tas. Men om vi tittar på hur TF hanterat denna fråga vid Sickla så verkar man inte tycka att en sådan spårförbindelse är speciellt viktig...

    Troligare är att Spårväg Syd i en senare etapp förlängs från Älvsjö till Gullmarsplan, detta har varit föremål för flera utredningar. Och då knyts den till den befintliga tvärbanan.

    anser
    Thomas K Ohlsson


  7. #7
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    162

    Sv: Frågor på Spårväg syd

    Behovet är nog inte anslutningen till en järnväg utan för att komma till en verkstad med mer kapacitet än vad den egna depån har. Eftersom man är i Stockholm och det finns tunnelbana kan man tänkas, som flera antyder, köra på tunnelbanans räls till huvudverkstaden. Förr var det inga problem med dåtidens smala spårvagnar men idag är spårvagnarna för breda för att passa tunnelbanans profil så det blir problem.
    Lättast är att dra ett förhållandevis kort spår från Älvsjö ned till Tvärbanan, vilket man troligtvis planerar för.
    Det har väl också pratats om en linje som utnyttjar denna förbindelse men det ligger längre bort.
    -Per


  8. #8
    Passagerare
    Medlem
    sep 2018
    Inlägg
    176

    Sv: Frågor på Spårväg syd

    Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    För närvarande finns inga planer på en spåranslutning mellan den nya spårvägen och tunnelbanan - men det kan naturligtvis ändra sej, det är ju ett tag till det första spadtaget tas. Men om vi tittar på hur TF hanterat denna fråga vid Sickla så verkar man inte tycka att en sådan spårförbindelse är speciellt viktig...

    Troligare är att Spårväg Syd i en senare etapp förlängs från Älvsjö till Gullmarsplan, detta har varit föremål för flera utredningar. Och då knyts den till den befintliga tvärbanan.

    anser
    Thomas K Ohlsson
    Ja, det är anslutning till Tvärbanan som man har tänkt sig, men depån kommer vara självförsörjande vad gäller underhåll. Eventuellt vid undantagsfall får man väl skicka iväg vagnarna på lastbil för åtgärd, det gör man ju redan på Spårväg City.


  9. #9
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 130

    Sv: Frågor på Spårväg syd

    Citat Ursprungligen postat av Per Lind Visa inlägg
    Behovet är nog inte anslutningen till en järnväg utan för att komma till en verkstad med mer kapacitet än vad den egna depån har. Eftersom man är i Stockholm och det finns tunnelbana kan man tänkas, som flera antyder, köra på tunnelbanans räls till huvudverkstaden. Förr var det inga problem med dåtidens smala spårvagnar men idag är spårvagnarna för breda för att passa tunnelbanans profil så det blir problem.
    Lättast är att dra ett förhållandevis kort spår från Älvsjö ned till Tvärbanan, vilket man troligtvis planerar för.
    Det har väl också pratats om en linje som utnyttjar denna förbindelse men det ligger längre bort.
    -Per
    Göteborgs spårvagnar om de skulle fraktas nånstans, eller kommer från tillverkare, körs på lastbil.

    Höjd och vikt är acceptabla för det. Längd och bredd gör att tillstånd och följebil krävs, men är görbart och kräver nog inte mer byråkrati är att planera en transport på järnväg, åtminstone om man kan rutinerna.


  10. #10
    Passagerare
    Medlem
    jul 2018
    Inlägg
    863

    Sv: Frågor på Spårväg syd

    Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Göteborgs spårvagnar om de skulle fraktas nånstans, eller kommer från tillverkare, körs på lastbil.

    Höjd och vikt är acceptabla för det. Längd och bredd gör att tillstånd och följebil krävs, men är görbart och kräver nog inte mer byråkrati är att planera en transport på järnväg, åtminstone om man kan rutinerna.
    Fast alla GS spårvagnsverkstäder är ju förbundna via det gemensamma spårvägsnätet. Så är det ju inte för SL, tunnelbanorna, Nockebybanan och tvärbanan sitter i hop, men Lidingöbanan, spårväg city och Saltsjöbanan är isolerade. Frågan var hur det skulle bli med spårväg syd.

    Senast redigerat av Daniel Engström den 2019-01-24 klockan 15:04:28.

  11. #11
    Passagerare
    Medlem
    apr 2018
    Inlägg
    306

    Sv: Frågor på Spårväg syd

    Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    För närvarande finns inga planer på en spåranslutning mellan den nya spårvägen och tunnelbanan - men det kan naturligtvis ändra sej, det är ju ett tag till det första spadtaget tas. Men om vi tittar på hur TF hanterat denna fråga vid Sickla så verkar man inte tycka att en sådan spårförbindelse är speciellt viktig.
    Vad skulle en spårförbindelse vid Sickla ha för användningsområde? Är det vanligt att spårvagnarna har ärenden till Saltsjöbaden? Respektive hur långt skulle man komma, innan det tar stopp, om man försöker köra in Saltisvagnar på Tvärbanan?


  12. #12
    Ej aktiv
    Medlem
    nov 2018
    Inlägg
    2 811

    Sv: Frågor på Spårväg syd

    Citat Ursprungligen postat av ToHo Visa inlägg
    Vad skulle en spårförbindelse vid Sickla ha för användningsområde? Är det vanligt att spårvagnarna har ärenden till Saltsjöbaden? Respektive hur långt skulle man komma, innan det tar stopp, om man försöker köra in Saltisvagnar på Tvärbanan?
    Den främsta användningen skulle nog vara att kunna flytta en del typer av arbetsfordon för underhåll. Men det finns gott om tvåvägsfordon nu för tiden så det är inte något stort behov.


  13. #13
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 665

    Sv: Frågor på Spårväg syd

    Citat Ursprungligen postat av Per Lind Visa inlägg
    Behovet är nog inte anslutningen till en järnväg utan för att komma till en verkstad med mer kapacitet än vad den egna depån har. Eftersom man är i Stockholm och det finns tunnelbana kan man tänkas, som flera antyder, köra på tunnelbanans räls till huvudverkstaden. Förr var det inga problem med dåtidens smala spårvagnar men idag är spårvagnarna för breda för att passa tunnelbanans profil så det blir problem.
    Lättast är att dra ett förhållandevis kort spår från Älvsjö ned till Tvärbanan, vilket man troligtvis planerar för.
    Det har väl också pratats om en linje som utnyttjar denna förbindelse men det ligger längre bort.
    -Per
    Det finns redan ett spår från Älvsjö ned till Tvärbanan.

    Menar du: ett förhållandevis kort spår mellan någon annanstans på järnvägen och sydspårvägen?


  14. #14
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    290

    Sv: Frågor på Spårväg syd

    Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Är spårvägar generellt anslutna till andra spårnät?

    I Norrköping och Göteborg går ju spårvägen nära järnvägen men finns det anslutning?

    I Lund ligger ena öndhållplatsen (Clemenstorget) ett stenkast från järnvägen men någon anslutning har jag inte sett spåret av?

    I Aarhus bör det ju finnas anslutning då delar av nätet är konverterad järnväg som det ska gå gods på även fortsättningsvis.

    Mer avlägset, Woltersdorfer Strßenbahn, prestationen Rahnsdorf ligger nära järnväg men någon anslutning har jag inte sett.
    Spårvägen i Norrköping har ingen anslutning till järnvägsnätet och kan inte se något behov av det heller. Tror dock att det långt tillbaka i tiden fanns anslutning till industrispåren på södra hamnsidan.


  15. #15
    Passagerare
    Medlem
    apr 2018
    Inlägg
    306

    Sv: Frågor på Spårväg syd

    Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Det finns redan ett spår från Älvsjö ned till Tvärbanan.
    Det spåret är väl dock, i och för sig, svårt att nå, utan att närmast Älvsjö station, behöva trafikera eller i vart fall korsa huvudspåren på stambanan?


  16. #16
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 487

    Sv: Frågor på Spårväg syd

    Citat Ursprungligen postat av ToHo Visa inlägg
    Det spåret är väl dock, i och för sig, svårt att nå, utan att närmast Älvsjö station, behöva trafikera eller i vart fall korsa huvudspåren på stambanan?
    Inte alls svårt att nå från Älvsjö gbg. Därutöver beror det ju på varifrån man kommer ...


  17. #17
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    7 366

    Sv: Frågor på Spårväg syd

    Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Det finns redan ett spår från Älvsjö ned till Tvärbanan.
    Bara för att kolla så att jag hänger med (och andra som inte är helt familjära med Stockholms olika spårnät):
    Tänker du på spåret från Älvsjö till Liljeholmen, som väl når Tvärbanan vid Marievik/Årstadal ungefär, och som börjat inne på Älvsjö godsbangård? Används det fortfarande och är körbart?

    För du tänker väl inte på stambanan som ju korsar Tvärbanan (visserligen i plan) vid Årstaberg?


  18. #18
    Passagerare
    Medlem
    apr 2018
    Inlägg
    306

    Sv: Frågor på Spårväg syd

    Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Inte alls svårt att nå från Älvsjö gbg. Därutöver beror det ju på varifrån man kommer ...
    Är det tänkt att Spårväg Syd ska gå till Älvsjö godsbangård?


  19. #19
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    162

    Sv: Frågor på Spårväg syd

    Älvsjö: Tanken är nog att från Älvsjö fortsätta förbi Mässans lokaler, Huddingevägen rakt ned till Tvärbanan. Man kommer på ungefär vid Linde/Valla Torg.
    Sickla: Med lite justeringar kan man köra upp till Gullmarsplan och via nuvarande Globen finns övergångsspår till tunnelbanan. Därifrån når man huvudverkstaden.
    -Per


  20. #20
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 487

    Sv: Frågor på Spårväg syd

    Citat Ursprungligen postat av ToHo Visa inlägg
    Är det tänkt att Spårväg Syd ska gå till Älvsjö godsbangård?
    Tror jag inte.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •