Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Tågresa i Kanada

Avställd
    Medlem
    jan 2019

Tågresa i Kanada

Hej !
    Jag och min fru funderar på att göra en tågresa i Kanada under våren.

Har någon gjort resor i Kanada och vad rekommenderar ni?

Vi är "ungdomar" på 70 år och är mer intressade av naturen än stora städer.

Hälsningar
    Lennart

1. Klass
    Medlem
    jul 2018

Sv: Tågresa i Kanada

Det er kostbart med tog i Canada.
    Men har 2 linker til 2 selskaper.
    Rockymountaineer kjører i vest med Vancouver som utgangs sted. Og bare vår-sommer-høst . https://www.rockymountaineer.com
    ViaRail er det statlige selskapet og kjører bla annet mellom Toronto og Vancouver og endel linjer på østkysten og noen inne i landet www.viarail.com.
    Når det gjelder tog i Canada så kan det ta tid, godstog har prioritet og ofte er tog mellom Toronto og Vancouver mere enn 10t sene ved ankomster. De anbefaler selv at man ikke har planlagt viktige ting den dagen man ankommer et sted

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av T44 Visa inlägg
    Hej !
    Jag och min fru funderar på att göra en tågresa i Kanada under våren.

Har någon gjort resor i Kanada och vad rekommenderar ni?

Vi är "ungdomar" på 70 år och är mer intressade av naturen än stora städer.
    Hälsningar
    Lennart
    Ja jag har åkt från Halifax till Vancouver. Minns den häpna passkontrollanten som frågade vart jag skulle: ”ja till Vancouver” ”genom Halifax !!!” svarade han. Ja det är ungefär som att komma till Arlanda och säga att man egentligen ska till Istanbul eller så. Avstånden är stora. Resan byggde på Canrailpass för ett visstnantal dagar och till det köptes plats i sovvagn. Speciellt tåget ”The Canadian” Toronto-Vancouver var en upplevelse där vi i Solver&Blue class blev som en familj, man träffades i restaurangvagnen (gemensamma sittningar) och i sällskaps och utsiktsvagnen där kupolen nästan alltod var fullsatt. Jag stannade ingenstans men The Canadian gör många uppehåll på många mindre platser så det går
    att stanna till några dagar mellan två tåg. En möjlighet är också att åka upp till den spännande lilla staden Churchil som nu åter fått järnvägsförbindelse.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Jag kan varmt rekommendera The Canadian, Toronto-Vancouver. Jag åkte den i höstas. Mycket trevlig upplevelse. 4 dagar och 4 nätter med helpension. Bra måltider i restaurangvagnen. Inga större problem att hitta lediga platser i panoramavagnen, men åker man på sommaren kan det nog vara större konkurrens om platserna. Det kostar en slant, men det är det värt. Har man riktigt gott om pengar kan Prestige class säkert vara trevligt. Men egen hytt i Sleeper Plus class ger bättre värde för pengarna.

https://www.viarail.ca/en/explore-ou...ouver-canadian

Det går naturligtvis att kombinera med andra sträckor före eller efter den resan. Annars är ett bra tips att hyra bil i Toronto eller Vancouver för utflykter i anslutning till tågresan (men som påpekat ovan bör man ha med i beräkningarna att tåget utan problem kan bli flera timmar försenat). Toronto ger inte mycket av mervärde - en typisk modern storstad med mängder av skyskrapor. Vancouver däremot är mycket trevligare, och kan vara värt att spendera 1 eller 2 dagar i. Och jag kan även varmt rekommendera en resa till Vancouver island (båt + hyrbil) som bjuder på vacker och storslagen natur.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

En annan intressant utflykt från Vancouver är att ta tåget därifrån till Seattle. Resan tar ca 4 timmar och går genom väldigt vackert landskap. Det går två tåg per dag, så det är fullt möjligt att åka från Vancouver på morgonen och tillbaka på kvällen. Man får då en heldag i Seattle, som jag tycker är en riktigt trevlig stad - man kan t.ex. passa på att åka Seattles monorail som har ett futuristiskt utseende a la 1960-talet. Monorail går till Seattles landmärke "The Needle". En tågresa mellan Vancouver och Seattle är inte dyr, det går att hitta biljetter för kring 35 dollar enkel väg.

Senast redigerat av VVK den 2019-01-25 klockan 09:25:04.

Avställd
    Medlem
    jan 2019

Hej och TACK för ALLA tips ni givit oss.

Vi undersöker dem och planeringen går vidare.

Hälsningar
    Lennart

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

The Canadian är verkligen att rekommendera.
    En annan fin tågresa med storslagen utsikt är Skeena, ett dagtåg som går från Jasper (station i Klippiga Berg utmed Canadians rute) nordväst till Prince Rupert. Resan tar 2 dagar och man måste övernatta i Prince George. Om du vill inte resa med tåg tillbaka, ett alternativ är att resa med båt längs Inside Passage till Port Hardy och därifrån buss (och färja) till Vancouver eller Victoria.

Från Toronto du kan resa med tåg till Niagara Falls. Tåget ägs av Amtrak (USA) och är på väg till/från New York.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Från Toronto kan man också åka norrut i Ontario med Ontario Northland Railway (The Polar bear express).

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av ArneL Visa inlägg
    Från Toronto kan man också åka norrut i Ontario med Ontario Northland Railway (The Polar bear express).
    Då är man ute i vildmarken. Kanada är egentligen som ett smalt band längs gränsen till USA ,en bit norrut och det är ren vildmark. Canrailpasset gäller inte för Northland R men däremot gäller det för Amtrak till Niagara. En utflykt dit bör man inte missa , jag har sett de tre stora vattenfallen och Niagara är inte störst men det är vackrast.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av ArneL Visa inlägg
    Det tåget utgår dock från Cochrane 70 mil norr om Toronto så det kräver en hel dag i hyrbil eller buss först.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •