Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Tågurspårning i Kanada fångad på video

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Tågurspårning i Kanada fångad på video

Ett godståg från Canadian National spårar ur på en plankorsning och allt fångas av en dashcam.
    Tåget har en DPU som börjar läcka diesel och en brand uppstår.

https://www.ctvnews.ca/canada/dashbo...toon-1.4264158

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Tågurspårning i Kanada fångad på video

Märkligt att det spårade ur just vid/på korsningen. Funderar på om något hände vid korsningen med andra körbanan. Lastat med säd(vete?) tydligen.

Moderator / Sekr SJK Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Märkligt att det spårade ur just vid/på korsningen. Funderar på om något hände vid korsningen med andra körbanan. Lastat med säd(vete?) tydligen.
    Det ser ut som att flera vagnar spårat ur redan innan korsningen, och sedan går av banvallen just där. Strax innan det börjar krascha på allvar ser ett par vagnar ut att ha en påfallande hoppig gång.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias Jansson Visa inlägg
    Det ser ut som att flera vagnar spårat ur redan innan korsningen, och sedan går av banvallen just där. Strax innan det börjar krascha på allvar ser ett par vagnar ut att ha en påfallande hoppig gång.
    Jo, men det sker mellan korsningarna. Bilen vars kamera filmar lämnar körbanan och korsar den breda mittremsan fram till motgående körbana.

Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Jo, men det sker mellan korsningarna. Bilen vars kamera filmar lämnar körbanan och korsar den breda mittremsan fram till motgående körbana.
    Det är fullt möjligt, men teoretiskt kan ju faktiskt någon eller några urspårade vagnar rulla bredvid spåret fastän alltjämt på banvallen ganska långa sträckor, så jag vet inte om man verkligen kan se tydligt att själva avhoppet från rälerna faktiskt sker just vid korsningen.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias Jansson Visa inlägg
    Det är fullt möjligt, men teoretiskt kan ju faktiskt någon eller några urspårade vagnar rulla bredvid spåret fastän alltjämt på banvallen ganska långa sträckor, så jag vet inte om man verkligen kan se tydligt att själva avhoppet från rälerna faktiskt sker just vid korsningen.
    Också en möjlighet. Det utreds säkert.

Passagerare
    Medlem
    aug 2018

Ibland är det otroligt vad som fångas på dashcams! Jag håller med om att det kan se ut som om vagnen svajar lite mycket just innan korsningen så den kan ha haft någon axel ur spår... Lite synd kan man ju tycka att föraren får panik och drar iväg och missar att filma sista delen av händelsen, men det kanske inte är det första man tänker på att få en bra film när något sådant här händer framför en.

Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Yaken Visa inlägg
    Ibland är det otroligt vad som fångas på dashcams! Jag håller med om att det kan se ut som om vagnen svajar lite mycket just innan korsningen så den kan ha haft någon axel ur spår... Lite synd kan man ju tycka att föraren får panik och drar iväg och missar att filma sista delen av händelsen, men det kanske inte är det första man tänker på att få en bra film när något sådant här händer framför en.
    Jag är mest förvånad över att de bilar som står framför och alltså närmast tycks reagera väldigt litet. Folk fryser till i sådana lägen ibland, men jag hade väntat mig att i a f någon skulle börja tokbacka.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sådana här gånger ser man hur oerhört mycket levande kraft det finns i ett tåg som är i rörelse. 100 ton per vagn och 52 vagnar (kort tåg för att vara här)
    Det blev nog många vagnar som blev skrotade här

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Filmat från annan kamera Länk

Loket i lågor Länk

Reportage från urspårningen Länk

Senast redigerat av jorgen3 den 2019-02-02 klockan 14:00:51.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •