Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 54

Ämne: Ny olycka i Östergötland

  1. #1
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    49

    Ny olycka i Östergötland

    I lördags inträffade en kollision vid en obevakad järnvägsövergång norr om Kisa där bilföraren avled av sina skador. Idag har det hänt igen, 8584 med Y31 1423 har kolliderat med en bil på en obevakad övergång söder om Falerum.


  2. #2
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    206

    Sv: Ny olycka i Östergötland

    Jag är inte ett dugg förvånad. En total hänsynslöshet från bilisternas sida i avsaknad av total ouppmärksamhet. Vid båda olyckorna var övergångarna försedda med stopplikt men vad hjälper detta när ingen bryr sig. Beklagar bara att mina kollegor råkar ut för sådana trista händelser. Detta reducerar även fordonsmaterialet ytterligare som redan är ansträngt efter tidigare liknade överfartsincidenter. Palle i Vika som passerat dessa övergångar 1000-tals ggr.


  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    468

    Sv: Ny olycka i Östergötland

    I Corren står det i reportaget att tåget kom från FRÅN Falerum ?????


  4. #4
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 558

    Sv: Ny olycka i Östergötland

    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/
    En bild där på tåget som då ser ut att vara 8584. Övergången vid Finntorp.
    Ingen frontalkrock. Bilen snurrade väl ner i diket. En person förd till sjukhus, okänt hur skadad.

    Edit: Nu kom en bild på bilen.. det där kan väl aldrig ha slutat lyckligt..

    Senast redigerat av Ville den 2019-01-23 klockan 13:10:44.

  5. #5
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    206

    Sv: Ny olycka i Östergötland

    Det var tydligen tåg 8584 på väg norrut som kolliderade med bilen strax söder om Falerum och där skulle 8584 möta 8585 på väg söderut. Palle i Vika.


  6. #6
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    49

    Sv: Ny olycka i Östergötland

    Polisen meddelar nu att föraren av bilen har avlidit på sjukhuset

    Senast redigerat av Victor den 2019-01-23 klockan 16:19:21.

  7. #7
    Ej aktiv
    Medlem
    nov 2018
    Inlägg
    2 811

    Sv: Ny olycka i Östergötland

    Citat Ursprungligen postat av Herbert Paalberg Visa inlägg
    Jag är inte ett dugg förvånad. En total hänsynslöshet från bilisternas sida i avsaknad av total ouppmärksamhet. Vid båda olyckorna var övergångarna försedda med stopplikt men vad hjälper detta när ingen bryr sig. Beklagar bara att mina kollegor råkar ut för sådana trista händelser. Detta reducerar även fordonsmaterialet ytterligare som redan är ansträngt efter tidigare liknade överfartsincidenter. Palle i Vika som passerat dessa övergångar 1000-tals ggr.
    Det är bra att du vågar nämna något om bilisternas ansvar. Tidningarna är ju vanlig ordning bara inne på att det är alla andra ansvar än bilförarens. Tänk vad bra det vore om media kunde uppmärksamma bilisternas ansvar så att fler bilister tänker efter före och tar det lugnt vid övergångarna för undvikande av framtida olyckor. Även om vi ännu inte vet exakt hur denna olycka gått till så är det ju i 99% av fallen de vägfarande som gjort fel. Och den sista procenten kan vara fel på signaler eller järnvägspersonalens bristande uppmärksamhet vid växling eller liknande.

    Och olyckan inträffade alltså i Småland, inte i Östergötland som rubriken säger.


  8. #8
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 497

    Sv: Ny olycka i Östergötland

    Citat Ursprungligen postat av Nordman1970 Visa inlägg
    Det är bra att du vågar nämna något om bilisternas ansvar. Tidningarna är ju vanlig ordning bara inne på att det är alla andra ansvar än bilförarens. Tänk vad bra det vore om media kunde uppmärksamma bilisternas ansvar så att fler bilister tänker efter före och tar det lugnt vid övergångarna för undvikande av framtida olyckor. Även om vi ännu inte vet exakt hur denna olycka gått till så är det ju i 99% av fallen de vägfarande som gjort fel. Och den sista procenten kan vara fel på signaler eller järnvägspersonalens bristande uppmärksamhet vid växling eller liknande.

    Och olyckan inträffade alltså i Småland, inte i Östergötland som rubriken säger.
    Men järnvägen har också ett ansvar. Sikten och hastigheten skall stämma överens.


  9. #9
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 114

    Sv: Ny olycka i Östergötland

    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sm...-med-kustpilen

    Enligt SVT är det den tredje kollisionen bil och tåg på Stångådalsbanan eller Tjustbanan på en månad.

    Trafikdirektören på Kalmar länstrafik skäller via media på Trafikverket "Trafikverket har alldeles för många obevakade järnvägsövergångar. Man har inte arbetat med att stänga de här övergångarna på det sätt man borde göra."

    Enligt SVT text svarar Trafikverkets presschef via media: "Om man ska titta i det stora hela finns det andra ställen med större problem, när det gäller hur många som passerar över och antal incidenter och risker."

    Dvs Trafikverket tycker inte obevakade övergångar på Stångådalsbanan och Tjustbanan är särskilt prioriterade.


  10. #10

    Sv: Ny olycka i Östergötland

    Utan att veta hur just den här olyckan gått till är jag beredd att hålla med dig Palle. Bara på sträckan från olycksplatsen till Åtvidaberg, ca 15 km, har det de senaste kanske fem åren hänt två olyckor där nonchalans varit den direkta olycksorsaken (med reservation för minnesfel, men detta är vad tidningarna skrivit).

    En km norr om Falerum passerade en personbil över spåret på en gårdsutfart i mörker. Föraren såg tåget och hörde dess signal, men trodde(!) att det var en bil på landsvägen som här löper parallellt med järnvägen. Han hörde inte hemma i gården utan var på tillfälligt besökt och nu skulle han åka hem ifrån. Turligt nog träffade tåget bakdelen på bilen och ingen skadades.

    Vid den med ljud- och ljussignaler försedda övergången i Berg ett par km söder om Åtvidaberg körde en personbilsförare över banan trots att han sett(!) de röda ljusen och krockade förstås med tåget. Jag vill minnas han klarade sig utan allvarliga skador. Hur det hela slutade rättsligt vet jag inte.

    Det kan nämnas att på sträckan från Kvistrum tre km norr om Falerum till dagens olycksplats har det funnits fyra obevakade övergångar, som alla byggts bort de senaste åren. Två har ersatts med en parallellväg som leder fram till en väg som redan förut hade ljud- och ljussignaler. De två andra har sammanförts till en ny korsning med bommar.

    Dagens olycksövergång är densamma som där tåget för bara ett par tre år krockade med en traktor som höll på med snöröjning. Jag kommer inte ihåg hur det gick med traktorföraren men han klarade i alla fall livet. Övergången ligger i en kurva och för en fordonsförare som ska passera banan österut (mot den jämsides löpande landsvägen) är sikten åt höger mycket begränsad. Därför ges också varningssignal från tåget.

    Senast redigerat av Jöran Johansson den 2019-01-23 klockan 19:11:36.

  11. #11
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 771

    Sv: Ny olycka i Östergötland

    Citat Ursprungligen postat av Jöran Johansson Visa inlägg
    Vid den med ljud- och ljussignaler försedda övergången i Berg ett par km söder om Åtvidaberg körde en personbilsförare över banan trots att han sett(!) de röda ljusen och krockade förstås med tåget. Jag vill minnas han klarade sig utan allvarliga skador. Hur det hela slutade rättsligt vet jag inte.
    Tyvärr är polisen oftast på tok för okunniga om funktionen och tillförlitligheten i järnvägens anläggningar. Kör man in i en bom räcker det att säga att den bara trillade ned utan någon signalering så slipper man påföljd. Skulle man tillämpa motsvarande resonemang på en vanlig vägkorsning skulle man kunna hävda att kollisioner beror på att det visas grönt sken samtidigt från alla håll.


  12. #12
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 558

    Sv: Ny olycka i Östergötland

    Övergången på Gogglesvyn.
    https://www.google.se/maps/@58.12519...2!8i6656?hl=sv
    Här gäller det verkligen att stanna och titta och lyssna noga. Funderar på om inte tågens ljudsignalering borde vara längre och mera ihållande.
    Den amerikanska varianten kan uppfattas störande, men de håller på med tutan ända fram till vägkorsningen passerats.


  13. #13
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    256

    Sv: Ny olycka i Östergötland

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    .... Kör man in i en bom räcker det att säga att den bara trillade ned utan någon signalering så slipper man påföljd.....
    Källa på det, tack!


  14. #14
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 497

    Sv: Ny olycka i Östergötland

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Tyvärr är polisen oftast på tok för okunniga om funktionen och tillförlitligheten i järnvägens anläggningar. Kör man in i en bom räcker det att säga att den bara trillade ned utan någon signalering så slipper man påföljd. Skulle man tillämpa motsvarande resonemang på en vanlig vägkorsning skulle man kunna hävda att kollisioner beror på att det visas grönt sken samtidigt från alla håll.
    Nu är ju faktiskt ALLA järnvägskorsningar med ljussignaler felkonstruerade. Det ÄR tillåtet att köra mot rött om man inte hinner stanna vilket sänder fel signaler till bilisterna. Det går ju alltid att tänja på gränserna tills man tänjt för mycket. Därför borde ljusföljden vara exempelvis vitblink - gulblink - RÖTT samtidigt som bommarna går ner.


  15. #15
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    558

    Sv: Ny olycka i Östergötland

    Hur många Y31 för Kustpilen är ur spel nu? Kanske inte tågfordonen fått så stora skador ändå?


  16. #16
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    7 310

    Sv: Ny olycka i Östergötland

    Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Men järnvägen har också ett ansvar. Sikten och hastigheten skall stämma överens.
    Har du tittat på Google Streetview från platsen för dagens olycka? Se https://www.google.com/maps/@58.1250...7i13312!8i6656
    Om detta är rätt plats (vilket stämmer bra med filmen på svt), så är ju sikten mycket bra, och man ser 2 tydliga stopptecken från den stora vägen, och baksidan på 1 tydligt från andra hållet.

    Vad menar du då med att sikten och hastigheten på järnvägen skall stämma överens? Skall tåget alltid kunna stanna om någon kör ut precis framför?

    Om Herberts uppgift (vilken jag inte betvivlar) om att även förra olyckan i Kisa var vid övergång med stopplikt, så undrar jag hur föraren enligt denna artikeln kunde korsa övergången i 27 km/h och bli påkörd.

    Det måste vara sorgligt för många att de två dött, så det vore ju bra om stopp-plikten respekterades, och möjligen måste Trafikverket inse att ett sånt märke inte räcker.


  17. #17
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 771

    Sv: Ny olycka i Östergötland

    Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Nu är ju faktiskt ALLA järnvägskorsningar med ljussignaler felkonstruerade. Det ÄR tillåtet att köra mot rött om man inte hinner stanna vilket sänder fel signaler till bilisterna. Det går ju alltid att tänja på gränserna tills man tänjt för mycket. Därför borde ljusföljden vara exempelvis vitblink - gulblink - RÖTT samtidigt som bommarna går ner.
    På vilket sätt är det felkonstruerat att bommarna fälls först när det signalerats rött i tio sekunder? Du menar att den som då kör mot rött kan hävda att det varit rött mycket kortare tid? Kan inte då vederbörande hävda att det plötsligt blev rött utan att först bli gult? (jag vet för övrigt ett trafikljus där gula lampan är trasig så just detta sker, så har det varit i ett par år nu)


  18. #18
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 771

    Sv: Ny olycka i Östergötland

    Citat Ursprungligen postat av IB Visa inlägg
    Källa på det, tack!
    Jag har hanterat bompåkörningar i åratal och har stött på detta upprepade gånger.


  19. #19
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 497

    Sv: Ny olycka i Östergötland

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    På vilket sätt är det felkonstruerat att bommarna fälls först när det signalerats rött i tio sekunder? Du menar att den som då kör mot rött kan hävda att det varit rött mycket kortare tid? Kan inte då vederbörande hävda att det plötsligt blev rött utan att först bli gult? (jag vet för övrigt ett trafikljus där gula lampan är trasig så just detta sker, så har det varit i ett par år nu)
    Nu börjar du med dina ifrågasättandefrågor. Det enda svaret blir att eftersom det vita ljusblinket slocknar borde det gå upp ett ljus för bilföraren. Fö borde det gå att tillverka ett idiotsäkert signalsystem.


  20. #20
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 771

    Sv: Ny olycka i Östergötland

    Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Nu börjar du med dina ifrågasättandefrågor. Det enda svaret blir att eftersom det vita ljusblinket slocknar borde det gå upp ett ljus för bilföraren. Fö borde det gå att tillverka ett idiotsäkert signalsystem.
    Men däremot inte idiotsäkra bilförare.

    Om man efter en plankorsningsolycka tillfrågar bilföraren om vilken signal de sett är det inte helt ovanligt att svaret blir "ingen", dvs varken rött eller vitt sken, trots att det inte finns någon som helst indikation på att signalen varit släckt. Uppenbarligen har föraren överhuvudtaget inte observerat signalens förekomst.

    Ryssarna har väl i och för sig ett riktigt idiotsäkert system med höga kanter som fälls upp från marken, dessa gör det i princip fysiskt omöjligt att köra in i plankorsningen.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •