Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Dosto i Upptågstrafiken

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Dosto i Upptågstrafiken

Idag finns en lång artikel om arbetet i Västerås med att testköra Dostotågen i UNT: Snart är platsbristen på pendeln över.

Den verkar (ännu så länge) inte vara spärrad för läsning. Lustigt nog finns det betydligt fler foton i nätversionen än i den tryckta trots att den senare fyller ett helt uppslag,

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: Dosto i Upptågstrafiken

Ja än så länge går det att läsa artikeln.

Några funderingar:
    "Åtta nya dubbeldäckare ska fasas in i Upptågstrafiken – de första redan i höst. Då ska också två tåg morgon och kväll angöra Resecentrum i Uppsala inom ramen för Mälardalstrafik."

- Vad menas med de "två tåg morgon och kväll som skall angöra Resecentrum i Uppsala"?

"Vid varje sittplats finns två eluttag och egna armstöd till varje passagerare. Sätena har samma standard som i Stadlers förstaklassvagnar i Europa för snabbtågsresenärer."

- Undrar vilka "förstaklassvagnar som man jämför med...

/TKO

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg

Några funderingar:
    "Åtta nya dubbeldäckare ska fasas in i Upptågstrafiken – de första redan i höst. Då ska också två tåg morgon och kväll angöra Resecentrum i Uppsala inom ramen för Mälardalstrafik."

- Vad menas med de "två tåg morgon och kväll som skall angöra Resecentrum i Uppsala"?

"Vid varje sittplats finns två eluttag och egna armstöd till varje passagerare. Sätena har samma standard som i Stadlers förstaklassvagnar i Europa för snabbtågsresenärer."

/TKO
    Det är väl Svealandsbanetågen Hallsberg-Örebro-Eskilstuna-Stockholm-Uppsala som avses? ER1 ska sättas in på banan i höst. Titta i tabell 58 så framgår det vilka tåg det är. https://tagtidtabeller.resrobot.se/tidtabell/_14132.pdf

Och sätena är samma typ som i Stadler Giruno/Smile som SBB har beställt https://www.stadlerrail.com/de/produ...l-all/smile/2/ .

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Ja än så länge går det att läsa artikeln.

Några funderingar:

/TKO
    Det verkar ju vara en version av den artikel som fanns i Katrineholms-Kuriren häromdagen. Grundmaterialet till den återanvänds väl inom mediekoncernen NTM.
    Sen verkar man ju blanda ihop en del saker , som Upptågen och Mälartrafik. Man får ju också uppfattningen att Upptågens tågsätt blir lika som MÄLABs tågsätt, men så är det kanske, vad vet jag. Tvivlar ju lite på att vi får se ER! i Upptågen redan till hösten, som det står, men visst...

De två tågen morgon och kväll, är väl de direkttåg som finns redan nu Eskilstuna - Stockholm - Uppsala o omvänt, kanske är det tänkt köra ER1 där. Stockholm - Eskilstuna är ju i vart fall sträckan där man ska börja trafikera.

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Oskar F Visa inlägg
    Det är väl Svealandsbanetågen Hallsberg-Örebro-Eskilstuna-Stockholm-Uppsala som avses? ER1 ska sättas in på banan i höst. Titta i tabell 58 så framgår det vilka tåg det är. https://tagtidtabeller.resrobot.se/tidtabell/_14132.pdf
    Så är det nog, då ser man ju också att det på morgonen delas upp på två olika tåg, Hallsberg - Stockholm resp. Eskilstuna - Uppsala.
    Så det blir nog bara Et-U som bilr ER1 i detta läget.

Senast redigerat av Leif D den 2019-01-23 klockan 11:10:45.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Sen verkar man ju blanda ihop en del saker , som Upptågen och Mälartrafik. Man får ju också uppfattningen att Upptågens tågsätt blir lika som MÄLABs tågsätt, men så är det kanske, vad vet jag. Tvivlar ju lite på att vi får se ER! i Upptågen redan till hösten, som det står, men visst...
    Det är väl mest färgsättning som kommer att skilja, för att kunna hänga på Mälartrafiks beställning har UL fått acceptera att man inte kan ändra mycket.

/Måns

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Oskar F Visa inlägg

Och sätena är samma typ som i Stadler Giruno/Smile som SBB har beställt https://www.stadlerrail.com/de/produ...l-all/smile/2/ .
    Tack för svaren - går även till Leif och Måns!
    Ja det måste givetvis vara de genomgående tågen från Svealandsbanan som avses.

Men hur är det med "förstaklass-sätena". Inte ska väl SBB CFF FFS (som ju alltid gör allting rätt enligt PV-expertisen) följa MTR i spåren och sluta med riktig första klass? Tanken svindlar...

/TKO

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det som sker 2 sep är att man sätter in ett nytt tåg 10916 Hallsberg - Stockholm, utan stopp Eskilstuna - Stockholm. Detta blir en ER1. Tåget har om jag minns rätt körplan för 200 km/h. Det syns nog på att det är 3 min snabbare Hallsberg - Eskilstuna än dagens 916. ER1 ska successivt sättas in i omloppet Hallsberg - Eskilstuna - Stockholm. När 996 blir en ER1 har jag noll koll på.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Japp. Det nya snabba tåget - 45 minuter sträckan Eskilstuna till Stockholm - är planerat köra 200. Det blir ER1 tåg från starten (2 sept). Övriga avgångar kommer inte att få ER1 vid tidtabellsskiften utan de nya tågen kommer att sättas in efterhand som de finns tillgängliga. Det finns, gissar jag, en utbytesplan men den nog både preliminär och icke-offentlig.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Tallberg Visa inlägg
    Det som sker 2 sep är att man sätter in ett nytt tåg 10916 Hallsberg - Stockholm, utan stopp Eskilstuna - Stockholm. Detta blir en ER1. Tåget har om jag minns rätt körplan för 200 km/h. Det syns nog på att det är 3 min snabbare Hallsberg - Eskilstuna än dagens 916. ER1 ska successivt sättas in i omloppet Hallsberg - Eskilstuna - Stockholm. När 996 blir en ER1 har jag noll koll på.
    Ja, det låter mycket mer rimligt än vad som står i artikeln, för då kan man ju låta ER1-an fortsätta under rulla under dagen, eller ta en tur till Eskilstuna och lite underhåll/kontroll, jämfört med att parkera den i Uppsala över dagen.

Är uppgiften i tidningen om att Upptåget skall få ER1 redan till hösten trovärdig? De beställde väl senare, och borde väl då få leverans senare? Dessutom är det väl en hel del utbildning som skall göras, och då är det väl bättre att ta ett bolags personal i taget. Fast symboliskt kan förstås politiker och ledning vilja markera att man fått ett av de nya fordonen i trafik.

Passagerare Ohlzzons avatar
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av ÅkeB Visa inlägg
    Idag finns en lång artikel om arbetet i Västerås med att testköra Dostotågen i UNT: Snart är platsbristen på pendeln över.

Den verkar (ännu så länge) inte vara spärrad för läsning. Lustigt nog finns det betydligt fler foton i nätversionen än i den tryckta trots att den senare fyller ett helt uppslag,
    Ett riktigt riktigt fint tåg. Både att köra och att åka i. Förarmässigt imponerar det med 0-100 km/h på under 35 sekunder. Nästan brutalt bra och effektiva bromsar. Märks att det är specat för kort- och medeldistanstrafik med många stopp. Hittills en mycket trevlig upplevelse. Har kört det i över 200 km/h (krävs för vissa tester) och det går verkligen fint i spåret.

För att förekomma de som gärna viftar med regler till höger och vänster vill jag tillägga att det är tillåtet i provverksamhet.

Testpassen är mycket väl förberedda och säkerheten rigorös.

Senast redigerat av Ohlzzon den 2019-01-23 klockan 20:00:31.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ohlzzon Visa inlägg
    Ett riktigt riktigt fint tåg. Både att köra och att åka i. Förarmässigt imponerar det med 0-100 km/h på under 35 sekunder. Nästan brutalt bra och effektiva bromsar. Märks att det är specat för kort- och medeldistanstrafik med många stopp. Hittills en mycket trevlig upplevelse. Har kört det i över 200 km/h (krävs för vissa tester) och det går verkligen fint i spåret.

För att förekomma de som gärna viftar med regler till höger och vänster vill jag tillägga att det är tillåtet i provverksamhet.

Testpassen är mycket väl förberedda och säkerheten rigorös.
    Kul att höra. Det låter mycket lovande. Mina intryck från två tittar på tågen är nästan 100% positiva och det känns jättekul att höra att du som ska köra också är så positiv. Det bådar verkligen gott för trafiken när tågen börjar rulla i trafik. Företrädare för Stadler nämnde i en intervju att MTR Express haft 100% tillförlitlighet på sina fordon hittills. Så det känns verkligen lovande när du som förare också är så positiv!

Passagerare Ohlzzons avatar
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Kul att höra. Det låter mycket lovande. Mina intryck från två tittar på tågen är nästan 100% positiva och det känns jättekul att höra att du som ska köra också är så positiv. Det bådar verkligen gott för trafiken när tågen börjar rulla i trafik. Företrädare för Stadler nämnde i en intervju att MTR Express haft 100% tillförlitlighet på sina fordon hittills. Så det känns verkligen lovande när du som förare också är så positiv!
    Ja, det är ytterst trevligt. Jag jobbar redan som testförare i projektet och har även förmånen att undervägs få följa det på nära håll. Något jag inte gjort tidigare.

Senast redigerat av Ohlzzon den 2019-01-24 klockan 11:35:00.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Tack för svaren - går även till Leif och Måns!
    Ja det måste givetvis vara de genomgående tågen från Svealandsbanan som avses.

Men hur är det med "förstaklass-sätena". Inte ska väl SBB CFF FFS (som ju alltid gör allting rätt enligt PV-expertisen) följa MTR i spåren och sluta med riktig första klass? Tanken svindlar...
    Första klass är ju inte bara bredden på sittplatsen. Lika viktigt eller viktigare är bättre plats i övrigt, lägre beläggningsgrad, högre grad av service (kaffe och tidningar kan vara tillräckligt) samt inte minst att ombordpersonalen ser till att där sitter endast resenärer med 1 klass-biljett.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Jan Bengtsson Visa inlägg
    Första klass är ju inte bara bredden på sittplatsen. Lika viktigt eller viktigare är bättre plats i övrigt, lägre beläggningsgrad, högre grad av service (kaffe och tidningar kan vara tillräckligt) samt inte minst att ombordpersonalen ser till att där sitter endast resenärer med 1 klass-biljett.
    Men det finns väl ingen garanti för lägre beläggningsgrad i 1kl ? För en sträcka som Stockholm-Göteborg är det ju faktiskt påfallande ofta det är fullbokat i 1kl hos SJ .
    (Och på den sträckan tänker man visst halvera utbudet i 1kl enligt ryktena om X2 Ombyggnad)

Senast redigerat av Lennart Petersen den 2019-01-24 klockan 18:25:29.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Men det finns väl ingen garanti för lägre beläggningsgrad i 1kl ? För en sträcka som Stoclholm-Göteborg är det ju faktiskt påfallande ofta det är fullbokat i 1kl hos SJ .
    (Och på den sträckan tänker man visst halvera utbudet i 1kl enligt ryktena om X2 Ombyggnad)
    Rätt. Men mitt inlägg avser 1 klass i allmänhet. Och inte minst förhållandet i Schweiz, där 1 klass-biljett kan vara en fördel när man saknar bokad plats.
    PS. Jag är inte säker på att SJ går rätt väg med att minska antalet 1 klass-platser.

Senast redigerat av Jan Bengtsson den 2019-01-24 klockan 18:04:10.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •