Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Till Ligurien och tillbaka, 2016, avsnitt 14 (hem från Bamberg)

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Till Ligurien och tillbaka, 2016, avsnitt 14 (hem från Bamberg)

Tidigare visade avsnitt:
    Avsnitt 1 (nerresa till Freiburg)
    Avsnitt 2 (spårvagnar i Freiburg)
    Avsnitt 3 (tåg och annat i Freiburg)
    Avsnitt 4 (från Freiburg till Genua)
    Avsnitt 5 (bergbana m m i Genua)
    Avsnitt 6 (smalspårståg i Genua)
    Avsnitt 7 (tågmorgon i Genua, vidare till Chiavari)
    Avsnitt 8 (Chiavari)
    Avsnitt 9 (till Cinque Terra med tåg)
    Avsnitt 10 (från Cinque Terra med tåg)
    Avsnitt 11 (båtutflykt)
    Avsnitt 12 (från Ligurien till Bayern)
    Avsnitt 13 (till Bamberg)

Här kommer sista avsnittet av min bildberättelse om en bilresa till och från Ligurien sommaren 2016.

Lång dagsetapp i dag (31 juli) från Bamberg i Franken till Neustadt i Holstein, mest på motorvägar. Skyltarna ovanför vägen varnar för köbildning, och det var befogat. Marit tog bilden.

Efter många mil och timmar är vi framme i östersjöstaden Neustadt mellan Lübeck och Puttgarden. Marit och jag har saknat tåg alltför länge. När vi har installerat oss på hotellet går vi med raska steg till stationen, för det ska snart komma in en regionalmotorvagn från Lübeck. Marit tog bilden.

Neustadt ligger vid en kort sidolinje (1.3 km) till linjen Hamburg – Puttgarden, där internationella tåg går. Ungefär vartannat regionaltåg från Lübeck gör ett tekniskt uppehåll före skiljeväxeln (Neustadt godsbangård) och delas i en del till Neustadt och en del till Fehmarn-Burg och Puttgarden. Övriga tåg går till Neustadt. Kvällens sista tåg går till Neustadt, backar tillbaka till godsbangården och fortsätter sedan till Puttgarden. Men det här tåget har gått odelat från Lübeck och återvänder sedan dit. Bangården är rejält spårsanerad – bara ett spår kvar.

På andra sidan stoppbocken ser det ut så här. Jag kan möjligen tycka att den triangulära varningsskylten på stolpen inte är den mest behövliga jag har sett. Den stora byggnaden med rödbrunt tak hitom kyrkan ligger på andra sidan sundet mellan Östersjön och Binnenwasser (ungefär Innansjön). Stationen ligger på västra sidan av sundet, stadens centrum på östra sidan.

Som synes en Coradia LINT 41, tillverkad av Alstom. ”nah.sh” är förkortning och webbadress för ”länstrafikhuvudmannen” i delstaten Schleswig-Holstein.

Stationshuset i Neustadt.

Från vägbron mellan västra och östra sidan ser vi ut mot Binnenwasser. På andra sidan sjön går järnvägen till Puttgarden.

Åt andra hållet från samma vägbro. Här ser vi samma byggnad som på bilden med varningsskylt. Där finns en restaurang som verkar vara stadens populäraste denna soliga sommarkväll.

Goda fiskrätter, god mikrobryggd öl och trevlig stämning hos Klüvers.

Solnedgång över Binnenwasser. Marit tog bilden.

Nästa dag, 1 augusti, fortsätter vi bilresan mot Göteborg. Vi avviker från motorvägen och hamnar på en mindre väg med en plankorsning och halvbommar som fälls. Jag tar fram kameran och förevigar ett tjänstetåg bestående av först en ICE-TD (som på den tiden fortfarande fanns med i trafiken Köpenhamn – Hamburg) och därefter ett 218-diesellok.

Vi närmar oss Rødby. Färjan på bilden heter ”Deutschland”.

Nu har vi övernattat hos Anna och Robert i Göteborg. De har kommit hem, men för Marit och mig återstår en resa med SJ snabbtåg till Södertälje.

Även denna sista etapp går bra. Det har varit intressant att göra en bilresa till kontinenten för omväxlings skull, men vi föredrar förstås tågresor.

Senast redigerat av Hans Broman den 2019-01-22 klockan 21:19:14.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Till Ligurien och tillbaka, 2016, avsnitt 14 (hem från Bamberg)

Jo Neustadt är en fin liten stad som många bilturistande svenskar har som etappmål före eller efter överfarten till Danmark. Mycket lugnare och mera genuin ort än Burg och Heilligenhafen som ju har mycket "flaskturister". Vad jag förstått var Neustadt en viktig flottbas i Västtyskland och jag har träffat flera tyskar i min ålder (50-60 år) som gjort militärtjänst i stan. Kan tänka mig att den bangård som numera är uppriven kom till användning då! Sören Heisse vet säkert mer om detta!

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Hmm…

Näst sista tågbilden visar väl manövervagnen till det 218 dragna/påskjutande tåget?
    (Det är ju samma cyklist som står vid bommarna)/Ulf

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ulf Berlin Visa inlägg
    Hmm…
    Näst sista tågbilden visar väl manövervagnen till det 218 dragna/påskjutande tåget?
    (Det är ju samma cyklist som står vid bommarna)/Ulf
    Du har förstås alldeles rätt. Manövervagn först och 218 sist, troligen vanliga sittvagnar emellan, men jag har ingen minnesbild. Det kan ha varit ett IC-tåg från Fehmarn Burg till Köln, för sådana förekommer sommartid vid den här tiden på förmiddagen vissa veckodagar. Nu kan jag inte längre rätta mitt startinlägg, så det får stanna vid den här rättelsen. Tack för din uppmärksamhet!

Senast redigerat av Hans Broman den 2019-01-23 klockan 08:29:08.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •