Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Är det här natttågens framtid?

  1. #1
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    586

    Är det här natttågens framtid?

    Det här tåget går bara en tur och retur-resa från Holland till Berlin, men är det framtiden för natttågen att bli mer som finlandsfärjorna med underhållning ombord?

    http://jazznightexpress.com/


  2. #2
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    7 354

    Sv: Är det här natttågens framtid?

    Citat Ursprungligen postat av abk Visa inlägg
    Det här tåget går bara en tur och retur-resa från Holland till Berlin, men är det framtiden för natttågen att bli mer som finlandsfärjorna med underhållning ombord?

    http://jazznightexpress.com/
    Det är kanske en av flera olika framtider. Denna kan ju också liknas vid DN:s tågresa till Venedig, och det som en del efterfrågar som direkta tåg till Medelhavet, utan byten, för att kunna semestra där.

    Personligen är jag inte intresserad av chartertåg, utan hoppas det finns en parallell framtid för mer konventionella nattåg som rullar de flesta dagar, och där man ibland har olika delar som kopplas isär (som Göteborg resp Stockholmsdelarna av tågen till Duved resp Luleå; och Nightjet som har tåg från både Berlin och Hamburg som når Schweiz). Däremot tror jag inte på enstaka kursvagnar som kopplas in i ett dagtåg, utan det är fortfarande nattåg som huvudsakligen rullar mellan klockan 19 och 10 eller något sånt.


  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 125

    Sv: Är det här natttågens framtid?

    Citat Ursprungligen postat av abk Visa inlägg
    Det här tåget går bara en tur och retur-resa från Holland till Berlin, men är det framtiden för natttågen att bli mer som finlandsfärjorna med underhållning ombord?

    http://jazznightexpress.com/
    Jag tror att med en policyförändring hos företag mot mer klimatvänlighet kan nattåg få en fördel mot flyg på längre resor.
    Vi skrev ju i en annan tråd att tack vare policyförändring har inrikesflyget i Sverige minskat till förmån för snabbtåg, t.ex. från Stockholm till Malmö och Umeå.

    Sådana här underhållningståg, chartertåg etc kan gå i bland men ger inte så mycket volymer. Man kan inte med tåg slå komforten och utrymmet på ett stort fartyg eller i en byggnad.

    Senast redigerat av Bengt Larsson den 2019-01-22 klockan 13:11:32.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •