Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Till Ligurien och tillbaka, 2016, avsnitt 13

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Till Ligurien och tillbaka, 2016, avsnitt 13

Tidigare visade avsnitt:
    Avsnitt 1 (nerresa till Freiburg)
    Avsnitt 2 (spårvagnar i Freiburg)
    Avsnitt 3 (tåg och annat i Freiburg)
    Avsnitt 4 (från Freiburg till Genua)
    Avsnitt 5 (bergbana m m i Genua)
    Avsnitt 6 (smalspårståg i Genua)
    Avsnitt 7 (tågmorgon i Genua, vidare till Chiavari)
    Avsnitt 8 (Chiavari)
    Avsnitt 9 (till Cinque Terra)
    Avsnitt 10 (från Cinque Terra)
    Avsnitt 11 (båtutflykt)
    Avsnitt 12 (från Ligurien till Bayern)

Tyvärr innehåller inte heller det här avsnittet något tågfoto, till skillnad från nästa avsnitt som blir det sista.

Nu är det den 29 juli 2016, och vi fyra har övernattat i en förort till München. Vi fortsätter bilresan med sikte på Würzburg och därefter dagens etappmål i trakten av den frankiska staden Bamberg. Men bilen drabbas av bromsproblem som måste åtgärdas av sakkunniga. Vi byter ut Würzburg mot närmaste Opelverkstad, som turligt nog ligger i en så sevärd stad som Ingolstadt. (Audis högkvarter för övrigt.)

Det blir fem timmar i Ingolstadt, en trevlig bekantskap.

Och så går Marit och jag på ett konditori med uteservering och äter bärbakelser och dricker te. Marit tog bilden.

Bilen mår bra igen. På Marits och min begäran gör vi en liten avstickare till en by vid namn Schlammersdorf i Franken, dvs norra Bayern. Där driver familjen Witzgall sedan 1898 ett litet bryggeri som hade grundats 1761. (Många bryggerier i Franken är mycket äldre.) De driver också ett Brauereigasthof för att servera ölen. Witzgalls öl är som vanligt mycket gott, och vi köper med oss några flaskor hem. Schlammersdorf och Bamberg ligger i en del av Franken som lär vara världens bryggeritätaste område. I en del byar finns det två bryggerier. Småbryggerierna brygger lageröl omsorgsfullt och med traditionella metoder. En specialitet är ofiltrerat öl med mycket lätt kolsyra, s k Kellerbier. En annan är rökigt öl, Rauchbier. En del ölkännare menar att flera av lagerölen från Franken är bland de bästa i världen.

Nu är vi framme i Kemmern, förort till Bamberg i Franken, dvs norra Bayern. Här ska vi bo i två nätter. Första kvällen äter vi middag tvärs över gatan, på ett annat Brauereigasthof, Wagner, men de bilderna blir inte lyckade.

Så här ser i alla fall Wagners Biergarten ut i dagsljus, på morgonen därpå.

Bamberg är en trevlig världsarvsstad med mycket att titta på. Utmed floden Regnitz vänstra fåra finns två gamla hamnkranar bevarade.

Det äldre rådhuset är byggt på en holme i Regnitz vänstra fåra. Marit tog bilden.

Ständigt denna Regnitz.

Många trevliga ölställen finns i Bamberg, bland annat Spezial-Keller som har Spezialbryggeriets produkter. För att komma till denna Keller går man inte ner i källaren, utan uppför en bergssluttning. Vi äter lunch där.

Vi tittar också in på Brauereigasthof Fässla.

Kvällens middag äter vi på ett sommarställe i skogen utanför Kemmern, men jag kan inte visa hur många bilder som helst…

Avsnitt 14, det sista, kommer att handla om den fortsatta hemresan till Sverige.

Senast redigerat av Hans Broman den 2019-01-21 klockan 22:46:53.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Till Ligurien och tillbaka, 2016, avsnitt 13

Fina bilder som vanligt och av någon anledning känner jag mig törstig Får nog bli en avstickare till Bamberg vid nästa Tysklandsresa. Såg ju fantastiskt ut med katedralen på betgstoppen! Ni var inte inne i katedralen eller dess torn? Turmbestiegung brukar ju finnas i varje någorlunda stor tysk kyrka och med det läge denna verkar ha måste ju utsikten vara fantastisk!

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Såg ju fantastiskt ut med katedralen på betgstoppen!
    Det är inte katedralen som vi ser på fotot utan St. Michael. Jag tycker bättre om domkyrkan, men det beror nok främst på att jag inte gillar barock alltför starkt.
    Annars håller jag med att Bamberg är en absolut sevärd stad - i motsats till den långtråkiga stationen.

Tack för berättelsen, Hans!

Mvh Sören

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Fina bilder som vanligt och av någon anledning känner jag mig törstig Får nog bli en avstickare till Bamberg vid nästa Tysklandsresa. Såg ju fantastiskt ut med katedralen på betgstoppen! Ni var inte inne i katedralen eller dess torn? Turmbestiegung brukar ju finnas i varje någorlunda stor tysk kyrka och med det läge denna verkar ha måste ju utsikten vara fantastisk!
    Roligt att du gillar bilderna. Jag har varit inne i domkyrkan men inte uppe i något av tornen. St. Michael har jag bara sett på långt avstånd. Såvitt jag kan förstå av vad jag hittar på Internet, ger ingen av kyrkorna tillfälle att gå upp i något torn.

Men visst skulle det vara en upplevelse att vara uppe i St. Michaels torn om det gick. Jag läser i Sörens länk om St. Michael att kyrkan sedan 2012 är stängd, att en stor renovering inleddes 2016 och att den väntas bli färdig allra tidigast 2021. Orsaken till stängningen var "structural integrity issues". Möjligen kan det ha att göra med att den stora anläggningen på berget inte bara innehåller en kyrka utan också framför allt ett ålderdomshem. (Dessutom ett bryggerimuseum förresten.)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •