Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Rättvik cirka 1982

Ej aktiv
    Medlem
    feb 2018

Rättvik cirka 1982

Dessa bilder från Rättvik tror jag är från 1981, men det kan vara något år tidigare eller senare. Ev kan det vara 2 augusti 1981.

Detta kan vara tåg 3380 Borlänge - Mora. Har bara tillgång till sista SvK, dvs tidtabelssperioden innan.

Vevställverket i Rättvik var av Jüdels tillverkning. Inte så vanligt i Sverige. Det verkar finnas tre växelvevar i södra änden men bara två i norra. Men man ser att det funnits fler objekt, linjen mot Falun och spåret mot kalkbruket.

Vad är detta för tåg? Tågklareraren visar "avgång" så det måste vara ett genomfartståg. Vilket är förbryllande. Kanske ett tomtåg till Mora på söndagar?

Detta bör vara tåg 691 till Stockholm. Falu-del kopplas till i Borlänge?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Rättvik cirka 1982

Detta bör vara tåg 691 till Stockholm. Falu-del kopplas till i Borlänge?[/QUOTE]

Då jag har stark anknytning till Rättvik så blev jag väldigt glad att få se såna härliga bilder därifrån, helt vanliga dagar.. Stort tack!
    Finns fler så skulle det vara mycket trevligt.
    På sista bilden får jag dessutom för mig att jag känner igen personer, skulle det vara möjligt att få se den i något högre upplösning?
    Vänligen Mats G

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av stinsx Visa inlägg
    Dessa bilder från Rättvik tror jag är från 1981, men det kan vara något år tidigare eller senare. Ev kan det vara 2 augusti 1981.
    (bild)
    Detta kan vara tåg 3380 Borlänge - Mora. Har bara tillgång till sista SvK, dvs tidtabelssperioden innan.
    (bild)
    Vevställverket i Rättvik var av Jüdels tillverkning. Inte så vanligt i Sverige. Det verkar finnas tre växelvevar i södra änden men bara två i norra. Men man ser att det funnits fler objekt, linjen mot Falun och spåret mot kalkbruket.
    (bild)
    Vad är detta för tåg? Tågklareraren visar "avgång" så det måste vara ett genomfartståg. Vilket är förbryllande. Kanske ett tomtåg till Mora på söndagar?
    (bild)
    Härliga bilder! Du skriver att bilderna kanske är tagna den 2 augusti 1981. Låt oss anta att det var så, och utgå från tidtabellen för den söndagen. Dagens enda rälsbusståg i riktning Mora hette mycket riktigt 3380 och skulle stå i Rättvik 15.13-15.20 för att möta sydgående loktåget 681 (15.18-15.19). Nästa resandetåg i Rättvik var 698 mot Mora, 16.32-16.33 enligt tidtabell. Men precis som stinsx misstänker så måste det ha gått ett norrgående tomtåg dessförinnan, för just på söndagar skulle det 17.03 från Mora avgå ett tåg 689 mot Stockholm, och det fanns ingen motsvarighet till det i tidtabellen för norrgående tåg.

Något tåg 691 fanns inte under den tidtabellsperioden. Om sista bilden kan vara tagen vid halvsextiden så måste den föreställa just tåg 689 mot Stockholm, alltså samma lok och vagnsätt som på nästa bilden, och det blev ovanligt nog inte kompletterat i Borlänge med vagnar från Falun. Nästa avgång söderut skulle inte inträffa förrän kl 19.19, med tåg 695 som fick påfyllning av Faluvagnar i Borlänge. Men det är gåtfullt att det står och sitter ett antal resenärer på spår 3. Nästa avgång mot Mora skulle inte vara förrän kl 20.33, och närmast föregående avgång var enligt tidtabellen 16.33. Kanske det ändå var en annan tidtabellsperiod, i varje fall för den sista bilden?

Senast redigerat av Hans Broman den 2019-01-21 klockan 20:45:04.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Jag har däremot Tidtabellen 1/81, giltig 31 maj - 9 augusti 1981.

3380 hade uppehåll 15.13-15.20 i Rättvik, så det låter rimligt att det är den, och jag tycker tiden stämmer med skuggorna. Och den gick M-F,S så det kan ha varit 2 augusti, som var en söndag.

Vet ej, det finns inget tåg i tidtabellen utan uppehåll. Jag minns som att på den tiden så var det inte många extra tåg, utan det kopplades till vagnar i Mora och Falun på torsdag-fredag och kopplades ur söndag-måndag och stod stilla i veckan.
    Det fanns ett tåg som bara gick söndagar, och bara från Mora (och Falun; men inte norrut), avgång Mora 17.03, så du kan nog ha rätt att det var ett tomtåg som gick upp, om bilden togs samma eftermiddag som de två andra.

Nej, 691 kan det inte vara. Det tåg som gick 15.19 från Rättvik mot Falun hette 681, och kopplades i Borlänge ihop med tåg 81 som utgick från Falun.
    I denna tidtabell hade alla tåg från Mora vagnar till Stockholm, utan ett 2-klasståg på måndagmorgnar (4.47 från Mora) och sent 2-klasståg (21.04 från Mora) som säkert är rälsbussen du såg på första bilden. Eller mittåt: Detta rälsbusspar Borlänge-Mora-Borlänge gick väl bland annat för att (kunna) utbyta rälsbussar mellan Inlandsbanan och Borlänge, för det var perfekt anslutning till rälsbussar norr om Mora.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Härliga bilder! Du skriver att bilderna kanske är tagna den 2 augusti 1981. Låt oss anta att det var så, och utgå från tidtabellen för den söndagen. Dagens enda rälsbusståg i riktning Mora hette mycket riktigt 3380 och skulle stå i Rättvik 15.13-15.20 för att möta sydgående loktåget 681 (15.18-15.19). Nästa resandetåg i Rättvik var 698 mot Mora, 16.32-16.33 enligt tidtabell. Men precis som stinsx misstänker så måste det ha gått ett norrgående tomtåg dessförinnan, för just på söndagar skulle det 17.03 från Mora avgå ett tåg 689 mot Stockholm, och det fanns ingen motsvarighet till det i tidtabellen för norrgående tåg.

Något tåg 691 fanns inte under den tidtabellsperioden. Om sista bilden kan vara tagen vid halvsextiden så måste den föreställa just tåg 689 mot Stockholm, alltså samma lok och vagnsätt som på nästa bilden, och det blev ovanligt nog inte kompletterat i Borlänge med vagnar från Falun. Nästa avgång söderut skulle inte inträffa förrän kl 19.19, med tåg 695 som fick påfyllning av Faluvagnar i Borlänge. Men det är gåtfullt att det står och sitter ett antal resenärer på spår 3. Nästa avgång mot Mora skulle inte vara förrän kl 20.33, och närmast föregående avgång var enligt tidtabellen 16.33. Kanske det ändå var en annan tidtabellsperiod, i varje fall för den sista bilden?
    Mannen med den gula skjortan som glor in i Kameran är ju med på bägge av dom sista bilderna så då lär ju bilderna vara tagna vid samma tillfälle, om det nu inte är en bekant till fotografen som brukar följa med....

Kan bekräfta att det går ett tomtåg i T81 enbart (inget i dom närmaste åren runt om)
    25302 Passerar Rättvik 15:55 på Söndagar.

M.V.H Anders.k.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Anders.k. Visa inlägg
    Mannen med den gula skjortan som glor in i Kameran är ju med på bägge av dom sista bilderna så då lär ju bilderna vara tagna vid samma tillfälle, om det nu inte är en bekant till fotografen som brukar följa med....

Kan bekräfta att det går ett tomtåg i T81 enbart (inget i dom närmaste åren runt om)
    25302 Passerar Rättvik 15:55 på Söndagar.

M.V.H Anders.k.
    Aha.
    Kan det då vara så att bilderna inte visas i tidsordning, utan att först togs bild 4, och att det är tåg 681, och en kort stund senare togs bild 1 med 3380, och de ganska få passagerarna vid spår 2 som syns på bild 4 skulle resa med 3380 eller möta resenärer som anlände med 3380. Först 40 minuter senare fotograferades sen tomtåget på bild 3, och då är det väl nästan bara den fotograferande kompisen som syns på plattformen vid spår 2 (jag tycker det står att plattformen heter 3, fast spåren vid den heter 2 och 3; eller betyder siffran 3 att på bortsidan finns spår 3?)? För ingen resenär borde ju stå vid spår 2 när tomtåget passerar.

Jag tycker att skuggorna styrker att bild 1 och 4 togs ungefär samtidigt, inte med ett par timmar emellan. Ett annat alternativ är att bilderna tagits olika dagar, men det behöver inte vara så.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Aha.
    Kan det då vara så att bilderna inte visas i tidsordning, utan att först togs bild 4, och att det är tåg 681, och en kort stund senare togs bild 1 med 3380, och de ganska få passagerarna vid spår 2 som syns på bild 4 skulle resa med 3380 eller möta resenärer som anlände med 3380. Först 40 minuter senare fotograferades sen tomtåget på bild 3, och då är det väl nästan bara den fotograferande kompisen som syns på plattformen vid spår 2 (jag tycker det står att plattformen heter 3, fast spåren vid den heter 2 och 3; eller betyder siffran 3 att på bortsidan finns spår 3?)? För ingen resenär borde ju stå vid spår 2 när tomtåget passerar.

Jag tycker att skuggorna styrker att bild 1 och 4 togs ungefär samtidigt, inte med ett par timmar emellan. Ett annat alternativ är att bilderna tagits olika dagar, men det behöver inte vara så.
    Exakt min tanke också! Jag skrev t o m ett inlägg med samma innebörd, fast mer som en teori då jag inte har tillgång till den relevanta tidtabellen. Redan då gjorde jag på skuggorna bedömningen att tomtågen passerade en stund efter mötet. När jag sedan skulle skicka inlägget behagade datorn krångla så mycket att den behövde en omstart.

Senast redigerat av Göran Kannerby den 2019-01-22 klockan 12:42:35.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Anders k nämner ett tomtåg, 25302 som gick på söndagar. Om jag minns rätt var det tågsättet till veckoslutståget som gick Mra-Cst under några år med vagnar från Uppsala-pendeln. En salig blandning av gammalt och nytt. Hette det 689? Ankomst Borlänge vid 18.30-tiden.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av J-E Hedlöf Visa inlägg
    Anders k nämner ett tomtåg, 25302 som gick på söndagar. Om jag minns rätt var det tågsättet till veckoslutståget som gick Mra-Cst under några år med vagnar från Uppsala-pendeln. En salig blandning av gammalt och nytt. Hette det 689? Ankomst Borlänge vid 18.30-tiden.
    Ja, tågnumret 689 stämmer bra med Söndagståget från Mora 17.03.
    Jag tycker man kan ana att tomtåget på bilden är ganska enhetligt och brunt, inte så man tydligt ser någon restaurantvagn eller resgodsvagn som sticker ut.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •