Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 33

Ämne: Varför behövs en tågklarerare vid spärrfärd?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Varför behövs en tågklarerare vid spärrfärd?

Vad fyller tågklareraren för funktion vid spärrfärd?
    Ett ensamt tåg som åker på en bana som dessutom tar slut borde väl inte behöva denna tjänst?

Kan någon förklara detta för mej så vore jag tacksam!

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Varför behövs en tågklarerare vid spärrfärd?

Citat Ursprungligen postat av Bofors Visa inlägg
    Ett ensamt tåg som åker på en bana som dessutom tar slut borde väl inte behöva denna tjänst?

Någon måste svara på frågan om banan är ledig och därmed veta om när svaret ska vara "nej".

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ja men varför måste denna fysiskt sitta på stationen?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Beror kanske på lokala omständigheter?
    Vet att det körs spärrfärder till Finspång med bara en tågklarerare som sitter i Norrköping.

Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    mar 2018

Det måste hen inte. Men det finns förstås flera System S-sträckor som gränsar till en driftplats som enbart kan lokalbevakas.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
    Beror kanske på lokala omständigheter?
    Vet att det körs spärrfärder till Finspång med bara en tågklarerare som sitter i Norrköping.
    Den banan system S. Nu gissar jag att signaturen Bofors tänker på banan till Bofors (Bof). Den banan har system M och då kan man formulera om frågan: Varför måste tågklareraren fysiskt sitta i Bofors vid spärfärd?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Tänker på det dagliga tåget (vardagar) som går från Strömtorp till Bofors med några få vagnar. Då sitter det en tågklarerare på Bofors station varje morgon för detta tågs skull.
    Han åker dit varje vardag för detta. Varför behövs han?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Tänker på det dagliga tåget (vardagar) som går från Strömtorp till Bofors med några få vagnar. Då sitter det en tågklarerare på Bofors station varje morgon för detta tågs skull.
    Han åker dit varje vardag för detta. Varför behövs han?
    Kanske fäller han bommar i Bofors.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Finns ju många S-banor som är "blintarmar" och där finn bara tågklarerare på gränsstationen. Exempelvis Torup (Torup-Hyltebruk) och Alvhem (Alvhem-Lilla Edet). I det senare fallet är ju Fjärrtågklareraren tkl för gränsstationen precis som vad gäller Strömtorp.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Kanske fäller han bommar i Bofors.
    Precis så är det. Signalanläggningarna behöver byggas om för gissningsvis rätt betydande belopp för att möjliggöra obevakad körning till Bofors och i förlängningen en nedgradering till system S

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bjarnulf Visa inlägg
    Precis så är det. Signalanläggningarna behöver byggas om för gissningsvis rätt betydande belopp för att möjliggöra obevakad körning till Bofors och i förlängningen en nedgradering till system S
    Har tidigare ifrågasatt lönsamheten för samhället för denna bana. Nu blir det ju ännu tydligare...

Endast Tågab som tjänar pengar på detta.

Trodde att bommar fälls per automatik osv.???

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Varför behövs en tågklarerare i Bofors vid spärrfärd mellan Strömtorp och Bofors?

Jag försöker, genom att ganska kort svara på följande två tämligen omfattande frågor:
    1. Vad fyller tågklareraren för funktion vid spärrfärd?
    2. Varför behövs det en tågklarerare i Bofors (som är banans slutstation) när en ensam spärrfärd åker på banan mellan Strömtorp och Bofors?

Kort svar på fråga 1:
    Varje huvudspår måste övervakas av en tågklarerare (tkl) när det pågår någon trafikverksamhet. Spärrfärd är en form av trafikverksamhet, tågfärd är en annan form.

När en spärrfärd ska anordnas, måste det finnas en körplan, och spärrfärden får inte börja innan tkl har lämnat starttillstånd till spärrfärdens tillsyningsman (tsm). Om det samtidigt med spärrfärden förekommer andra trafikverksamheter (vilket är tillåtet på vissa villkor, det kan vara fråga om en annan spärrfärd eller ett s.k. A-skydd), ska tkl underrätta tsm på den tillkommande spärrfärden om dessa. Tsm på spärrfärden ska samråda med tsm för de övriga trafikverksamheterna och bekräfta för tkl att samråd har ägt rum. Innan starttillstånd lämnas, ska tkl avspärra sträckan (om den inte är redan är avspärrad p.g.a. andra redan förekommande trafikverksamheter). Först därefter får tkl lämna starttillstånd till tsm. När spärrfärden är avslutad, ska tsm anmäla detta till tkl.

Kort svar på fråga 2:
    Huvudspår på en bevakad driftplats övervakas av endast en tkl. Huvudspår på linjen, däremot, övervakas av en eller två tågklarerare. Två tågklarerare krävs i det trafikeringssystem som kallas system M, medan endast en tågklarerare krävs för varje linjeavsnitt i andra trafikeringssystem än system M.

Orsaken till kravet på två tågklarerare för övervakning av linjen i system M är att linjen där saknar ett signalsäkerhetssystem. Sträckan måste därför säkras med helt manuella metoder. I system M tillåts både persontrafik och hastigheter över 40 km/h. Övervakning av och säkrande genom endast en tkl anses med dessa förutsättningar inte vara tillräckligt säkert.

Sträckan (Strömtorp)–Bofors är system M. Den måste alltså övervakas och säkras av två tågklarerare, tkl för Strömtorp (som är fjärrtågklareraren, fjtkl, i Hallsberg, ty Strömtorp är ju fjärrmanövrerat och övervakat därifrån) och tkl för Bofors (som är lokaltågklarerare, ltkl, på plats i Bofors). Båda dessa har gemensamt ansvar för övervakning av sträckan, och båda registrerar vad som sker där. Starttillstånd lämnas av den som är tkl för den driftplats där spärrfärdssättet finns, men först sedan denna tkl har avspärrat sträckan genom att utväxla en s.k. avspärrningsanmälan med den andra tkl. Båda tkl dokumenterar naturligtvis spärrfärden och avspärrningsanmälan. Sedan spärrfärdssättet har lämnat sträckan och tsm har anmält den avslutad till tkl för den driftplats där spärrfärden avslutas, tar denne kontakt med den andra tkl och anmäler att avspärrningen är upphävd (om det inte finns kvar andra trafikverksamheter på sträckan som kräver fortsatt avspärrning).

Att Bofors är banans slutstation har ingen inverkan på dessa principer.

= = = = =
    En annan fråga är: Varför sker godstrafiken mellan Strömtorp och Bofors i form av spärrfärd, när det nu är system M där och man därför skulle kunna använda sig av tågfärd i stället (vilket skulle innebära högre säkerhet och i viss mån bättre effektivitet)?

Detta har jag inget klart svar på, men jag misstänker att frågan är i viss mån ekonomisk för de/det ansvariga järnvägsföretaget/-företagen. Detta borde dock inte vara skäl för Trafikverket att tillåta spärrfärd för rena godstransporter i system M, tänker jag.

= = = = =
    På andra håll använder man sig för "godstrafikbanor" av system S, som inte tillåter persontrafik och som begränsar hastigheten till 40 km/h. En "system S-bana" är så kort och har så begränsad trafik och så låg tillåten hastighet att man anser att det räcker med övervakning av endast en tkl. I regel är det den som också är tkl för den driftplats där system S-banan ansluter. På själva system S-banan finns inga driftplatser; däremot är det vanligt att 'linjeplatser utan huvudspår' förekommer, särskilt avseende den plats som utgör banans ändpunkt. Vid en linjeplats utan huvudspår får växling inne på linjeplatsen pågå utan starttillstånd och övervakning (alla spåren där är ju sidospår), och ett ankommande spärrfärdssätt ska nästan stanna vid gränsen för att därefter "smyga in lite försiktigt".

Jag kan inte svara på frågan varför (Strömtorp)-Bofors inte är omgjord till en system S-bana med Bofors som linjeplats utan huvudspår samt med tkl Strömtorp (= fjtkl Hallsberg) som tkl för banan; jag kan bara konstatera att så inte har skett.
    /up

Senast redigerat av Ulf Pålsson den 2019-01-21 klockan 19:56:09.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Varför behövs en tågklarerare i Bofors vid spärrfärd mellan Strömtorp och Bofors?

Citat Ursprungligen postat av Ulf Pålsson Visa inlägg
    Men om Bofors kunde vara obevakad, så hade den väl kunnat vara obevakad vänddriftplats och man hade då sparat in tågklareraren där? Spärrfärd får väl ske så länge inte bevakningssträckan är reserverad för tåg.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Pålsson Visa inlägg
    Jag försöker, genom att ganska kort svara på följande två tämligen omfattande frågor:
    1. Vad fyller tågklareraren för funktion vid spärrfärd?
    2. Varför behövs det en tågklarerare i Bofors (som är banans slutstation) när en ensam spärrfärd åker på banan mellan Strömtorp och Bofors?

Kort svar på fråga 1:
    Varje huvudspår måste övervakas av en tågklarerare (tkl) när det pågår någon trafikverksamhet. Spärrfärd är en form av trafikverksamhet, tågfärd är en annan form.

När en spärrfärd ska anordnas, måste det finnas en körplan, och spärrfärden får inte börja innan tkl har lämnat starttillstånd till spärrfärdens tillsyningsman (tsm). Om det samtidigt med spärrfärden förekommer andra trafikverksamheter (vilket är tillåtet på vissa villkor, det kan vara fråga om en annan spärrfärd eller ett s.k. A-skydd), ska tkl underrätta tsm på den tillkommande spärrfärden om dessa. Tsm på spärrfärden ska samråda med tsm för de övriga trafikverksamheterna och bekräfta för tkl att samråd har ägt rum. Innan starttillstånd lämnas, ska tkl avspärra sträckan (om den inte är redan är avspärrad p.g.a. andra redan förekommande trafikverksamheter). Först därefter får tkl lämna starttillstånd till tsm. När spärrfärden är avslutad, ska tsm anmäla detta till tkl.

Kort svar på fråga 2:
    Huvudspår på en bevakad driftplats övervakas av endast en tkl. Huvudspår på linjen, däremot, övervakas av en eller två tågklarerare. Två tågklarerare krävs i det trafikeringssystem som kallas system M, medan endast en tågklarerare krävs för varje linjeavsnitt i andra trafikeringssystem än system M.

Orsaken till kravet på två tågklarerare för övervakning av linjen i system M är att linjen där saknar ett signalsäkerhetssystem. Sträckan måste därför säkras med helt manuella metoder. I system M tillåts både persontrafik och hastigheter över 40 km/h. Övervakning av och säkrande genom endast en tkl anses med dessa förutsättningar inte vara tillräckligt säkert.

Sträckan (Strömtorp)–Bofors är system M. Den måste alltså övervakas och säkras av två tågklarerare, tkl för Strömtorp (som är fjärrtågklareraren, fjtkl, i Hallsberg, ty Strömtorp är ju fjärrmanövrerat och övervakat därifrån) och tkl för Bofors (som är lokaltågklarerare, ltkl, på plats i Bofors). Båda dessa har gemensamt ansvar för övervakning av sträckan, och båda registrerar vad som sker där. Starttillstånd lämnas av den som är tkl för den driftplats där spärrfärdssättet finns, men först sedan denna tkl har avspärrat sträckan genom att utväxla en s.k. avspärrningsanmälan med den andra tkl. Båda tkl dokumenterar naturligtvis spärrfärden och avspärrningsanmälan. Sedan spärrfärdssättet har lämnat sträckan och tsm har anmält den avslutad till tkl för den driftplats där spärrfärden avslutas, tar denne kontakt med den andra tkl och anmäler att avspärrningen är upphävd (om det inte finns kvar andra trafikverksamheter på sträckan som kräver fortsatt avspärrning).

= = = = =
    En annan fråga är: Varför sker godstrafiken mellan Strömtorp och Bofors i form av spärrfärd, när det nu är system M där och man därför skulle kunna använda sig av tågfärd i stället (vilket skulle innebära högre säkerhet och i viss mån bättre effektivitet)?

Detta har jag inget klart svar på, men jag misstänker att frågan är i viss mån ekonomisk för de/det ansvariga järnvägsföretaget/-företagen. Detta borde dock inte vara skäl för Trafikverket att tillåta spärrfärd för rena godstransporter i system M, tänker jag.

= = = = =
    På andra håll använder man sig för "godstrafikbanor" av system S, som inte tillåter persontrafik och som begränsar hastigheten till 40 km/h. En "system S-bana" är så kort och har så begränsad trafik och så låg tillåten hastighet att man anser att det räcker med övervakning av endast en tkl. I regel är det den som också är tkl för den driftplats där system S-banan ansluter. På själva system S-banan finns inga driftplatser; däremot är det vanligt att 'linjeplatser utan huvudspår' förekommer, särskilt avseende den plats som utgör banans ändpunkt. Vid en linjeplats utan huvudspår får växling inne på linjeplatsen pågå utan starttillstånd och övervakning (alla spåren där är ju sidospår), och ett ankommande spärrfärdssätt ska nästan stanna vid gränsen för att därefter "smyga in lite försiktigt".

Jag kan inte svara på frågan varför (Strömtorp)-Bofors inte är omgjord till en system S-bana med Bofors som linjeplats utan huvudspår samt med tkl Strömtorp (= fjtkl Hallsberg) som tkl för banan; jag kan bara konstatera att så inte har skett.
    /up
    Som ett tillägg kan man också nämna att även på en system S kan resande medfölja spärrfärden, vid s. k. tillfälliga researrangemang. Det ställer lite högre krav på fordon och att andra trafikverksamheter inte ska befinna sig på sträckan. Har man inte kört skidåkare till Vasaloppet på detta sätt?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Har tidigare ifrågasatt lönsamheten för samhället för denna bana. Nu blir det ju ännu tydligare...

Endast Tågab som tjänar pengar på detta.

Trodde att bommar fälls per automatik osv.???
    Hur Tågab tjänar pengar på detta får du gärna förklara för mig.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag tror samhällsekonomiska kalkylen på denna trafik kan vara rätt bra! Om jag inte missminner mig får industrin i Bofors/Karlskoga bland annat stora mängder gasol på järnväg från Stenungsund. Vore säkert inte särskilt trevligt att på E6 i sommartid frakta hundratals ton gasol på lastbil...

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Men om Bofors kunde vara obevakad, så hade den väl kunnat vara obevakad vänddriftplats och man hade då sparat in tågklareraren där? Spärrfärd får väl ske så länge inte bevakningssträckan är reserverad för tåg.
    Om jag inte missminner mig så har Bofors ett komplicerat och udda ställverk. Det är ju flera spår ut från stationen, två spår norrut till värmeverk och industriområden, sedan gamla linjen mot Gyttorp och så spåret till Valåsen. I andra änden av Karlskoga, alltså i riktning Strömtorp, finns flera industrispår, varav några har gått under namnet 'Ekeby rangerbangård', fast så många spår är det inte. Även dessa ligger dock inom Bofors ställverk. Det krävs alltså lokalt placerad kunnig personal för att överhuvud taget kunna växla på denna station. Det är min bild av varför det finns en lokal tågklarerare här. /PK

Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Balisgrupp Visa inlägg
    Som ett tillägg kan man också nämna att även på en system S kan resande medfölja spärrfärden, vid s. k. tillfälliga researrangemang. Det ställer lite högre krav på fordon och att andra trafikverksamheter inte ska befinna sig på sträckan. Har man inte kört skidåkare till Vasaloppet på detta sätt?
    Stämmer. Spärrfärd med resande i System S är inte helt ovanligt i samband med utfärder med museiföreningar och andra speciella evenemang. Men det får inte ske regelbundet.

Ej aktiv
    Medlem
    nov 2018

Citat Ursprungligen postat av Simon B Visa inlägg
    Stämmer. Spärrfärd med resande i System S är inte helt ovanligt i samband med utfärder med museiföreningar och andra speciella evenemang. Men det får inte ske regelbundet.
    För inte så värst många år sedan (typ 10 år sedan) körde Karlskoga kommun regelbunden persontrafik på sommaren under namnet "Jernets bana". Denna trafik hade inte varit möjlig om det varit system S. Då hade det blivit som på Lysekil dit länstrafiken ville köra sommartåg men inte fick tillstånd pga system S.
    Jag har fått uppfattningen att bränsletågen till Stockholm körs som tåg till Bofors och inte som spärrfärd.
    Varför vagnslasttåget går som spärrfärd känner jag inte till. Kan det vara så att det är enklare att skjuta vagnar den relativt korta sträckan mellan Ekeby och Strömtorp än att gå runt på två ställen? Med radiolok och förare på främsta vagn är det ju ingen konst att göra så men det kan ju inte göras i form av tågfärd.

Under den tisdag som ligger framför oss alltså 22 januari ska inte mindre än åtta rörelser framföras på sträckan. Två av dessa framförs som spärrfärd och de övriga sex som tågfärd.

Jag skulle dock tro att signaltekniska orsaker gör att det är bäst att ha lokal tkl. Driftplatsen sträcker sig ju genom hela Karlskoga tätort och risken för långa bomfällningstider blir större om växling ska ske på sikt och bommar istället manövreras av växlingspersonalen med tryckknappar eller liknande anordningar.

Hastigheten skulle också behöva sättas ned till 40 på hela banan om den skulle göras om till system S och enbart trafikeras med spärrfärder.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Per K Visa inlägg
    Om jag inte missminner mig så har Bofors ett komplicerat och udda ställverk. Det är ju flera spår ut från stationen, två spår norrut till värmeverk och industriområden, sedan gamla linjen mot Gyttorp och så spåret till Valåsen. I andra änden av Karlskoga, alltså i riktning Strömtorp, finns flera industrispår, varav några har gått under namnet 'Ekeby rangerbangård', fast så många spår är det inte. Även dessa ligger dock inom Bofors ställverk. Det krävs alltså lokalt placerad kunnig personal för att överhuvud taget kunna växla på denna station. Det är min bild av varför det finns en lokal tågklarerare här. /PK
    Med anledning av flera inlägg i tråden, inte bara till Per K:
    Den gasol som transporteras till Bofors används till mindre del i Karlskoga. Det mesta distribueras vidare med lastbil från terminalen i Botorp.
    Spåret till Gyttorp är fysiskt spärrat sedan ett antal år.
    Spåret till värmeverket används inte sedan många år.
    Huruvida ställverket i Bofors skall anses komplext har jag ingen åsikt om. Hela spårsystemet i Bofors/Karlskoga har klotväxlar utom fyra på Ekeby bangården. Dessa lokalmanövereras av föraren vid rangering av fliståget.
    Förutom gasol till, och flis från, terminalen i Botorp består transporterna i huvudsak av stålämnen till Kilstasmedjan och råvaror till kemi-industrin i Björkborn.
    Timmer till sågverket i Valåsen förekommer periodvis. Mer än ett år sedan?
    Rundgång med TÅGABs tåg sker inte i Strömtorp. Färderna utgår från och avslutas i Kristinehamn. På morgonen sker oftast tillkoppling i Strömtorp av vagnar från tåg 6605 (Hallsberg- Kristinehamn).
    Största hastighet på banan är 50 km/h..
    Till sist: Tack till Ulf Pålsson för redogörelsen om de olika systemen.

Senast redigerat av Bengt Löfgren den 2019-01-22 klockan 06:07:34.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •