Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 32

Ämne: Eneroth kvar som "järnvägsminister".

  1. #1
    1. Klass Hasse Hagbergs avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    797

    Eneroth kvar som "järnvägsminister".

    Vi väntade länge på den nya regeringen och vilket program den skulle ha.

    För oss tågentusiaster blev det inget personskifte. Thomas Eneroth fick fortsatt ansvar för Trafikverket och Transportstyrelsen men i ett nyinrättat departement, Infrastrukturdepartementet. Där blev han chef och under sig fick han förresten ett av socialdemokraternas starkaste namn, Anders Ygeman, som kommer tillbaka som statsråd. Dock får han inte hand om tågen, utan om energi- och datoriseringsfrågor. Det senare är kanske lite överraskande med tanke på den fråga han stöp på då han fick lämna regeringen.

    I sin regeringsförklaring upprepade Stefan Löfven vad vi redan visste. Den nya regeringen ska arbeta för genomförande av höghastighetstågen, för ett enklare nationellt biljettsystem och för upphandlad sovvagnstrafik till kontinenten. Inga dåliga löften att se framtiden an emot.

    Senast redigerat av Hasse Hagberg den 2019-01-21 klockan 13:04:58.

  2. #2
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 945

    Sv: Eneroth kvar som "järnvägsminister".

    Citat Ursprungligen postat av Hasse Hagberg Visa inlägg
    Vi väntade länge på den nya regeringen och vilket program den skulle ha.

    För oss tågentusiaster blev det inget personskifte. Thomas Eneroth fick fortsatt ansvar för Trafikverket och Transportstyrelsen men i ett nyinrättat departement, Infrastrukturdepartementet. Där blev han chef och under sig fick han förresten ett av socialdemokraternas starkaste namn, Anders Ygeman, som kommer tillbaka som statsråd. Dock får han inte hand om tågen, utan om energi- och datoriseringsfrågor. Det senare är kanske lite överraskande med tanke på den fråga han stöp på då han fick lämna regeringen.

    I sin regeringsförklaring upprepade Stefan Löfven vad vi redan visste. Den nya regeringen ska arbeta för genomförande av höghastighetstågen, för ett enklare nationellt biljettsystem och för upphandlad sovvagnstrafik till kontinenten. Inga dåliga löften att se framtiden an emot.
    "Tågen" hamnar väl dessutom inte i Infrastrukturdepartementet? Det staten har av "tåg" är väl främst ägandet av bolagen från f d SJ-koncernen. Dessa skulle jag tro fortsatt sorterar under Näringsdepartementet tillsammans med övriga statliga bolag.

    (annars var det en intressant felskrivning att låta "tågen" avse även infrastrukturen, lite i samma still som SJ-medarbetare som på 1990-talet ansåg att SJ var landets största järnvägsföretag, det var först senare lagstiftaren gjorde att det blev så)


  3. #3
    1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    3 913

    Sv: Eneroth kvar som "järnvägsminister".

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    "Tågen" hamnar väl dessutom inte i Infrastrukturdepartementet? Det staten har av "tåg" är väl främst ägandet av bolagen från f d SJ-koncernen. Dessa skulle jag tro fortsatt sorterar under Näringsdepartementet tillsammans med övriga statliga bolag.

    (annars var det en intressant felskrivning att låta "tågen" avse även infrastrukturen, lite i samma still som SJ-medarbetare som på 1990-talet ansåg att SJ var landets största järnvägsföretag, det var först senare lagstiftaren gjorde att det blev så)
    Nja, inom nuvarande näringsdepartementet har infrastrukturminister Eneroth bland annat haft hand om en del trafikfrågor, bland annat statens stöd till nattågstrafik till och från Jämtland. Då tar jag för givet att han också svarar för stödet till nattågstrafik till/från Övre Norrland, och att han är den som får hand om den nya ambitionen att åstadkomma nattågstrafik mellan Sverige och kontinenten och europeiska biljettsystem. Därför är det inte helt fel att säga att "tågen" hamnar i det nya infrastrukturdepartementet.

    Senast redigerat av Hans Broman den 2019-01-21 klockan 14:12:58.

  4. #4
    1. Klass Hasse Hagbergs avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    797

    Sv: Eneroth kvar som "järnvägsminister".

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    "Tågen" hamnar väl dessutom inte i Infrastrukturdepartementet? Det staten har av "tåg" är väl främst ägandet av bolagen från f d SJ-koncernen. Dessa skulle jag tro fortsatt sorterar under Näringsdepartementet tillsammans med övriga statliga bolag.

    (annars var det en intressant felskrivning att låta "tågen" avse även infrastrukturen, lite i samma still som SJ-medarbetare som på 1990-talet ansåg att SJ var landets största järnvägsföretag, det var först senare lagstiftaren gjorde att det blev så)
    Det för oss som läser Postvagnen mest intressanta borde vara hur ansvaret förändrades inom regeringskansliet. Jag begränsade min beskrivning till detta.

    Vare sig i regeringsförklaringen eller i den därpå följande presentationen av den nya organisationen framgick att något förändrats avseende SJAB. Det bör ha varit tydligt för de flesta andra att jag med ansvaret för "tågen" begränsade mig till det vi fick veta om aktuella förändringar inom postvagnsområdet.

    Senast redigerat av Hasse Hagberg den 2019-01-21 klockan 14:28:22.

  5. #5
    Avställd
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    219

    Sv: Eneroth kvar som "järnvägsminister".

    Citat Ursprungligen postat av Hasse Hagberg Visa inlägg
    Vi väntade länge på den nya regeringen och vilket program den skulle ha.

    För oss tågentusiaster blev det inget personskifte. Thomas Eneroth fick fortsatt ansvar för Trafikverket och Transportstyrelsen men i ett nyinrättat departement, Infrastrukturdepartementet. Där blev han chef och under sig fick han förresten ett av socialdemokraternas starkaste namn, Anders Ygeman, som kommer tillbaka som statsråd. Dock får han inte hand om tågen, utan om energi- och datoriseringsfrågor. Det senare är kanske lite överraskande med tanke på den fråga han stöp på då han fick lämna regeringen.

    I sin regeringsförklaring upprepade Stefan Löfven vad vi redan visste. Den nya regeringen ska arbeta för genomförande av höghastighetstågen, för ett enklare nationellt biljettsystem och för upphandlad sovvagnstrafik till kontinenten. Inga dåliga löften att se framtiden an emot.
    I regeringsförklaringen nämndes även att Norrbotniabanan ska byggas


  6. #6
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 945

    Sv: Eneroth kvar som "järnvägsminister".

    Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Nja, inom nuvarande näringsdepartementet har infrastrukturminister Eneroth bland annat haft hand om en del trafikfrågor, bland annat statens stöd till nattågstrafik till och från Jämtland. Då tar jag för givet att han också svarar för stödet till nattågstrafik till/från Övre Norrland, och att han är den som får hand om den nya ambitionen att åstadkomma nattågstrafik mellan Sverige och kontinenten och europeiska biljettsystem. Därför är det inte helt fel att säga att "tågen" hamnar i det nya infrastrukturdepartementet.
    Bra klarläggande, men jag skulle hellre uttrycka det som att tågen delvis flyttar med till infrastrukturdepartementet.


  7. #7
    1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    3 913

    Sv: Eneroth kvar som "järnvägsminister".

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Bra klarläggande, men jag skulle hellre uttrycka det som att tågen delvis flyttar med till infrastrukturdepartementet.
    Jag tycker nog snarare att näringsdepartementets hantering av ägarfrågor i statliga bolag (bl a SJ) inte bör ses som tågärenden.


  8. #8
    Passagerare Mikael Ritts avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    103

    Sv: Eneroth kvar som "järnvägsminister".

    Äntligen: Sverige har en ny regering!
    Sett ur järnvägsperspektivet förväntas inte stora förbättringar.
    Jag upplevde Thomas Eneroth ganska positivt som kommunikationsminister. Åtminstone har han en uppriktig insats för att förbättra järnvägen.
    Tyvärr har det visat sig att denna insats inte ofta har blivit kronad med framgång.
    Det beror till stor del på att ingen av de politiska partierna och aktörerna har stort intresse för en modern och effektiv järnväg.
    Ett riktigt bra och balanserat koncept har ingen parti i erbjudandet.
    Liksom den tidigare regeringen har den ingen majoritet i riksdagen - allt fler partier behövs för lämpliga beslut och nya lag.
    Jag räknar med en viss stillestånd det nästa flera år. Tyvärr :-/


  9. #9
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    59

    Sv: Eneroth kvar som "järnvägsminister".

    Citat Ursprungligen postat av Mikael Ritt Visa inlägg
    Äntligen: Sverige har en ny regering!
    Sett ur järnvägsperspektivet förväntas inte stora förbättringar.
    Jag upplevde Thomas Eneroth ganska positivt som kommunikationsminister. Åtminstone har han en uppriktig insats för att förbättra järnvägen.
    Tyvärr har det visat sig att denna insats inte ofta har blivit kronad med framgång.
    Det beror till stor del på att ingen av de politiska partierna och aktörerna har stort intresse för en modern och effektiv järnväg.
    Ett riktigt bra och balanserat koncept har ingen parti i erbjudandet.
    Liksom den tidigare regeringen har den ingen majoritet i riksdagen - allt fler partier behövs för lämpliga beslut och nya lag.
    Jag räknar med en viss stillestånd det nästa flera år. Tyvärr :-/
    Ygemans farsa va väl journalist på tidningen SJ nytt.


  10. #10
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 834

    Sv: Eneroth kvar som "järnvägsminister".

    Citat Ursprungligen postat av spanarn Visa inlägg
    Ygemans farsa va väl journalist på tidningen SJ nytt.
    Nej men chefredaktör i 17år för tidningen Statsanställd. Alltså tidningen för SEKO-facket som organiserar många järnvägsanställda bland annat. Ingvar Ygeman hette han.


  11. #11
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 945

    Sv: Eneroth kvar som "järnvägsminister".

    Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Jag tycker nog snarare att näringsdepartementets hantering av ägarfrågor i statliga bolag (bl a SJ) inte bör ses som tågärenden.
    Förvisso inte, men nu gällde det om "tågen" i någon utsträckning finns kvar i näringsdepartementet, och det gör de väl i och med SJ?


  12. #12
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    438

    Sv: Eneroth kvar som "järnvägsminister".

    Citat Ursprungligen postat av Fryksdalingen Visa inlägg
    I regeringsförklaringen nämndes även att Norrbotniabanan ska byggas
    Ja men även H-H banorna ska byggas det var väl de överens om. Sen skulle väl budgeten för banaorna förhandlas med övriga till höger?


  13. #13
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    95

    Sv: Eneroth kvar som "järnvägsminister".

    Det finns också en viktig passus i regeringsförklaringen att mer godstrafik skall flyttas från väg till järnväg.


  14. #14
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 834

    Sv: Eneroth kvar som "järnvägsminister".

    Citat Ursprungligen postat av Laaps Visa inlägg
    Det finns också en viktig passus i regeringsförklaringen att mer godstrafik skall flyttas från väg till järnväg.
    Andra saker är ett gemensamt biljettsystem för kollektivtrafik.
    Mer godstrafik ska flyttas över till järnväg och sjöfart.
    Reseavdrag blir avståndsbaserat och neutralt till färdsätt.
    Tågresor till utlandet underlättas ,det ska bli lättare att ta tåget till kontinenten (nattåg till utland nämns i punkterna med C och L.
    Gränskontrollerna blir kvar (Hyllie)
    Flygtrafiken begränsas (med skatter ? )
    Störst och dyrast är ju punkten om 700 miljarder för investeringar i infrastruktur för väg och järnväg.


  15. #15
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 694

    Sv: Eneroth kvar som "järnvägsminister".

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    "Tågen" hamnar väl dessutom inte i Infrastrukturdepartementet? Det staten har av "tåg" är väl främst ägandet av bolagen från f d SJ-koncernen. Dessa skulle jag tro fortsatt sorterar under Näringsdepartementet tillsammans med övriga statliga bolag.

    (annars var det en intressant felskrivning att låta "tågen" avse även infrastrukturen, lite i samma still som SJ-medarbetare som på 1990-talet ansåg att SJ var landets största järnvägsföretag, det var först senare lagstiftaren gjorde att det blev så)
    Analogt med detta så är det finansministern som är bostadsminister eftersom SFV förvaltar de enda statliga bostäderna och de lyder under finansdepartementet?

    Senast redigerat av Mattias C den 2019-01-21 klockan 19:17:58.

  16. #16
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 138

    Sv: Eneroth kvar som "järnvägsminister".

    Citat Ursprungligen postat av Hasse Hagberg Visa inlägg
    Vi väntade länge på den nya regeringen och vilket program den skulle ha.

    ...

    I sin regeringsförklaring upprepade Stefan Löfven vad vi redan visste. Den nya regeringen ska arbeta för genomförande av höghastighetstågen, för ett enklare nationellt biljettsystem och för upphandlad sovvagnstrafik till kontinenten. Inga dåliga löften att se framtiden an emot.

    Vad menas konkret med "enklare nationellt biljettsystem"?

    Kommer SJ, MTR, länsbolagen, etc fortsatt få ha sina egna webbsidor och appar där de bara eller mestadels säljer biljetter till sina egna tåg.
    Samtidigt som det skapas en nationell biljettsajt som säljer biljetter till alla tåg?

    Vet inte om det blir skillnad mot nu när resrobot.se finns.


  17. #17
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    2 694

    Sv: Eneroth kvar som "järnvägsminister".

    Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Vad menas konkret med "enklare nationellt biljettsystem"?

    Kommer SJ, MTR, länsbolagen, etc fortsatt få ha sina egna webbsidor och appar där de bara eller mestadels säljer biljetter till sina egna tåg.
    Samtidigt som det skapas en nationell biljettsajt som säljer biljetter till alla tåg?

    Vet inte om det blir skillnad mot nu när resrobot.se finns.
    Det finns vad jag förstår en standard:
    https://samtrafiken.se/tjanster/biljett-betallosningar/


  18. #18
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 834

    Sv: Eneroth kvar som "järnvägsminister".

    Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Vad menas konkret med "enklare nationellt biljettsystem"?

    Kommer SJ, MTR, länsbolagen, etc fortsatt få ha sina egna webbsidor och appar där de bara eller mestadels säljer biljetter till sina egna tåg.
    Samtidigt som det skapas en nationell biljettsajt som säljer biljetter till alla tåg?
    Vet inte om det blir skillnad mot nu när resrobot.se finns.
    Det är lite diffust och en del återstår nog att förklara. Men det behöver ju inte direkt handla om biljettbokning-försäljning där finns ju redan system. Utan möjligen mer gemensamma regler för giltighet, barn-ungdom-pensionär t.ex giltighrystid för biljett . Och ”all kollektivtrafik” innebär ju rätt mycket, bör ju inkludera flyg, färja, buss eller ?


  19. #19
    Passagerare
    Medlem
    sep 2018
    Inlägg
    1 350

    Sv: Eneroth kvar som "järnvägsminister".

    Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Det är lite diffust och en del återstår nog att förklara. Men det behöver ju inte direkt handla om biljettbokning-försäljning där finns ju redan system. Utan möjligen mer gemensamma regler för giltighet, barn-ungdom-pensionär t.ex giltighrystid för biljett . Och ”all kollektivtrafik” innebär ju rätt mycket, bör ju inkludera flyg, färja, buss eller ?
    Sydsvenskan skriver: "Ett nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik införs i Sverige om tre år, enligt den nya regeringen.
    – Det här är något som vi i branschen jobbat på i 20 år, säger Helena Leufstadius, vd för branschorganisationen Svensk kollektivtrafik."

    Tänk att branschen försökt att skapa ett nationellt biljettsystem i 20 år..., och ännu inte lyckats.


  20. #20
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    838

    Sv: Eneroth kvar som "järnvägsminister".

    Med kollektivtrafik menas ofta den trafik som hanteras av de regionala kollektivtrafikmyndigheterna. Enligt uppgifter i media under eftermiddagen och kvällen verkar det handla om att man ska kunna använda samma resekort/app över hela landet. Alltså typ danska Rejsekortet. Däremot tror inte Svensk Kollektivtrafiks VD på att det betyder gemensam prissättning.
    Detta berör alltså troligen inte direkt SJ, MTR, Gotlandsbolaget, SAS etc då de inte räknas som kollektivtrafik i den rådande tolkningen. Inte heller Resplus torde beröras. Grunden för ett nytt system finns redan framtaget av Samtrafiken.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •