Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Enköping med motorvagnståg 1975

Ej aktiv
    Medlem
    feb 2018

Enköping med motorvagnståg 1975

Två bilder från Enköping 1975. Stationen är fortfarande järnvägsknut i och med att banan Uppsala - Enköping fortfarande trafikeras, med fem tågpar om dagen.

Ett tåg ankom från Uppsala 10.35 och vände tillbaka till Uppsala 11.05. Under uppehållet fanns anslutning både till Stockholm och till Västerås - Örebro - Hallsberg.

Enköping är lokalbevakad, även efter att fjärrblockering nyligen tagits i bruk på Västeråsbanan.

Bifogade bilder Bifogade bilder  

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Enköping med motorvagnståg 1975

Väcker minnen från min tid i Enköping på pansarregementet P1 74-75. Vi kallade tåget för pärieexpressen. Banan hade troligtvis inte avvecklas om det vore idag. Enköping Sverige:s närmaste stad, Pepparrotstaden. Finns någon tidtabell från dessa år?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av stinsx Visa inlägg
    Två bilder från Enköping 1975. Stationen är fortfarande järnvägsknut i och med att banan Uppsala - Enköping fortfarande trafikeras, med fem tågpar om dagen.

Ett tåg ankom från Uppsala 10.35 och vände tillbaka till Uppsala 11.05. Under uppehållet fanns anslutning både till Stockholm och till Västerås - Örebro - Hallsberg.
    Och därmed gissar jag att det med samma tåg också fanns anslutning från Västerås (-Örebro-Hallsberg?) och från Stockholm.

Tackar för bilderna!

Passagerare Bönans avatar
    Medlem
    nov 2017

Härliga bilder!

När vi nu är inne på Enköping, vad har den tornliknande sidobyggnaden använts till? Ser ju lite ut som en traditionell ställverksbyggnad. Höll TKL till däruppe?

TKL Fgc, Smj, Mra, Nora
    Fd. Blg

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Bönan Visa inlägg
    Härliga bilder!

När vi nu är inne på Enköping, vad har den tornliknande sidobyggnaden använts till? Ser ju lite ut som en traditionell ställverksbyggnad. Höll TKL till däruppe?
    Jag för min del tycker att den utbyggnad (mot spåren) som tydligast framgår på bild 2 och 3 verkar vara ett typiskt tkl-utrymme.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Två generationer ställverk har jag alltid trott - vid mina hundratals byten i Enköping. Det nyare i stationsbyggnaden.

Senast redigerat av Anders Wejryd den 2019-01-21 klockan 14:22:20.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Kan det vara en ställverksbyggnad för hävstångsställverket.

Enköpingvev-hävst
    1906-1945?Ingen stationsblockering. Slopat vid bangårdsombyggnad i samband med elektrifieringen

Saxat från ställverksregistret

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •