Tidigare visade avsnitt:
Avsnitt 1 (nerresa till Freiburg)
Avsnitt 2 (spårvagnar i Freiburg)
Avsnitt 3 (tåg och annat i Freiburg)
Avsnitt 4 (från Freiburg till Genua)
Avsnitt 5 (bergbana m m i Genua)
Avsnitt 6 (smalspårståg i Genua)
Avsnitt 7 (tågmorgon i Genua, vidare till Chiavari)
Avsnitt 8 (Chiavari)
Avsnitt 9 (till Cinque Terra)
Avsnitt 10 (från Cinque Terra)
Avsnitt 11 (båtutflykt)

VARNING! Det här avsnittet innehåller ingen tågbild alls, men däremot andra motiv från Italien, Österrike och Tyskland. I sista avsnittet, nr 14, blir det tåg igen.

Bilder från vår sista heldag vid Medelhavet kom inte med i förra avsnittet, så jag visar tre sådana bilder här i stället. Här ett hus vi såg under en promenad på staden Chiavaris sluttningar.

Jag håller mig flytande i Medelhavet. Marit tog bilden, liksom också den förra.

Grillade sardiner och andra ”frutti del mare”.

Nu är det första hemresedagen, 28 juli 2016, och det blir många, många mil på motorvägar.

Paus norr om Verona för att jag ska ta över bilratten från Robert. Vi är mellan Gardasjön och Valpolicellaområdet.

Fortfarande i Italien, men i Sydtyrolen, ett landskap med många berg och borgar. Kloster Säben ligger ovanför järnvägens dalgång, nära en småstad som heter Chiusa på italienska och Klausen på tyska.

Framme vid dagens etappmål, Vaterstetten som är en förortskommun någon mil öster om München. Här bor Roberts ena syster med tysk make och två barn. Marit och jag tar in på ett Gasthaus.

Nu sitter det fint med var sin öl i värdshusets trädgård. Här är det inte riktigt som i Italien.

Vi går ut allihopa och äter middag.

Marits mat blir sista bilden för det här avsnittet.

Fortsättning följer.