Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Skillnad i kostnad mellan långa & korta plattformar? (Blåa linjen)

  1. #1
    Passagerare
    Medlem
    apr 2018
    Inlägg
    306

    Skillnad i kostnad mellan långa & korta plattformar? (Blåa linjen)

    Jag funderar på vad man sparar, i pengar räknat, på att förlängningarna av Blåa linjen utförs med 145 meters plattformar istället för med 180 meters? Någon med insikt i kostnader för dylika projekt, som i grova drag kan ge en vink om detta?

    Och om man nu inte vill ändra för mycket i det som redan projekterats, men ändå är villig att göra lite grann för att underlätta en eventuell framtida förlängning: Skulle man inte kunna modifiera lite smått utan att behöva spränga ut mera eller ens ändra på själva spåren? (Och vad skulle nedanstående "sniklösning", i så fall, kunna tänkas kosta?)

    Jag har kollat profilritningarna och kan konstatera att själva bergrummen till stationerna redan är tänkta att bli runt 180 meter eller lite till i längd, men att diverse rulltrappor kommer att vara i vägen.

    Detta borde gå att modifiera, utan att järnvägsplanen behöver ändras.

    Egentligen så är det bara de yttersta rulltrapporna (eller hissen), närmast spåren, som behöver flyttas på. Vart dessa rulltrappor kan placeras istället varierar givetvis mellan stationerna. Men att förlänga mellanplanets golv några meter, ut över plattformen, för att en liten bit längre fram kunna ta ner rulltrappan och/eller hissen i plattformsmitt istället, borde vara fullt görligt på flertalet av stationerna (och även rymmas inom den tilltänkt utsprängda höjden i plattformstaken). I något fall kan det vara enklare att flytta rulltrappan/hissen åt andra hållet (dock kanske innebärande att plattformen, i.s.f., behöver förlängas redan från början).

    Titta bara på den nyare (norra) uppgången vid Medborgarplatsen, så står det klart att det (även på en långt smalare plattform) knappast är omöjligt att utforma en uppgång fullt fungerande, utan att för den sakens skull behöva begränsa plattformens längd.

    Så vad tror ni? Vad kan det tänkas kosta (utöver grundprojektet) att genomföra denna "snik-lösning", till gagn för framtida utvecklingsmöjligheter?


  2. #2
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    37

    Sv: Skillnad i kostnad mellan långa & korta plattformar? (Blåa linjen)

    14 765 343 kr +/- 100 kr.


  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    112

    Sv: Skillnad i kostnad mellan långa & korta plattformar? (Blåa linjen)

    Det är nog ingen som kan ge något bra svar på det här. Frågan är väl om man "får" göra en lösning typ Medborgarplatsen idag? Där var det väl möjligt eftersom det också skapade en ytterligare utrymningsväg. Brandreglerna har ju krävt väldigt mycket mer rörande utrymme etc. om man bygger nytt och utrymningsbehov.


    Ska man spekulera lite då, så kostar väl en ny station kring 1,2 miljarder (exemplet Hagalund). Den största kostnaden är förstås att spränga utrymmet. Installationer (rulltrappor, hissar etc. kanske ligger på 200 miljoner). Säger vi 7 miljoner per meter, blir det väl en merkostnad på omkring 250 miljoner. Halverar man utrymmet för den stationsdelen, kanske man kommer ned till hälften då. Gör man då bara försvarsarbeten, klarar man sig väl undan med ett antal miljoner under det .

    Men säger vi 100 miljoner mer per station, så hamnar man väl då ändå på en miljard i extrakostnader, kanske. Men ta inte detta för någon sanning. Förhållandena där man bygger har ju väldigt stor betydelse för byggkostnader. Är det dålig berggrund blir ju saker mycket dyrare (exempelvis).

    Det är ju då en kostnad som måste kunna motiveras.

    Sen kan man ju tycka att saker vore bra, att man borde göra på annat sätt etc. Problemet är ju bara att man har en överenskommelse och budget att hålla. Det är svårt nu att få in mer pengar i projektet (risken är ju snarare att man kan vara tvungen till fler kompromisser för att hålla budgeten). Pengarna måste ju tas från något håll och detta är ju en ganska avancerad uppgörelse där kommuner, regioner och staten är delfinansiärer. Så oavsett kostnaden - är det nog ändå inte realistiskt att tro att man ska kunna få något ökat budgetutrymme, även om man gör en snikversion, för att kunna möjliggöra för 10-vagnarståg i framtiden.


  4. #4
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 673

    Sv: Skillnad i kostnad mellan långa & korta plattformar? (Blåa linjen)

    Man kan ju stänga av ett par dörrpar på tåget också!


  5. #5
    Passagerare
    Medlem
    apr 2018
    Inlägg
    306

    Sv: Skillnad i kostnad mellan långa & korta plattformar? (Blåa linjen)

    Citat Ursprungligen postat av Lars Lundqvist Visa inlägg
    Det är nog ingen som kan ge något bra svar på det här. Frågan är väl om man "får" göra en lösning typ Medborgarplatsen idag? Där var det väl möjligt eftersom det också skapade en ytterligare utrymningsväg. Brandreglerna har ju krävt väldigt mycket mer rörande utrymme etc. om man bygger nytt och utrymningsbehov.


    Ska man spekulera lite då, så kostar väl en ny station kring 1,2 miljarder (exemplet Hagalund). Den största kostnaden är förstås att spränga utrymmet. Installationer (rulltrappor, hissar etc. kanske ligger på 200 miljoner). Säger vi 7 miljoner per meter, blir det väl en merkostnad på omkring 250 miljoner. Halverar man utrymmet för den stationsdelen, kanske man kommer ned till hälften då. Gör man då bara försvarsarbeten, klarar man sig väl undan med ett antal miljoner under det .

    Men säger vi 100 miljoner mer per station, så hamnar man väl då ändå på en miljard i extrakostnader, kanske. Men ta inte detta för någon sanning. Förhållandena där man bygger har ju väldigt stor betydelse för byggkostnader. Är det dålig berggrund blir ju saker mycket dyrare (exempelvis).

    Det är ju då en kostnad som måste kunna motiveras.

    Sen kan man ju tycka att saker vore bra, att man borde göra på annat sätt etc. Problemet är ju bara att man har en överenskommelse och budget att hålla. Det är svårt nu att få in mer pengar i projektet (risken är ju snarare att man kan vara tvungen till fler kompromisser för att hålla budgeten). Pengarna måste ju tas från något håll och detta är ju en ganska avancerad uppgörelse där kommuner, regioner och staten är delfinansiärer. Så oavsett kostnaden - är det nog ändå inte realistiskt att tro att man ska kunna få något ökat budgetutrymme, även om man gör en snikversion, för att kunna möjliggöra för 10-vagnarståg i framtiden.
    Själv tror jag att detta med snikversion går att genomföra till betydligt lägre kostnad än så. Frågan är bara vad som folk skulle kunna tänka sig att acceptera. Som ett exempel kan nämnas Sofia som från början var tänkt att ha två uppgångar. Den lösningen hade i kombination med 145 meters plattformar blivit en svårförlängd station. Men nu tog pengarna slut och ena uppgången ströks. Följden blir nu en mittuppgång med rulltrappor år båda håll (d.v.s. en "Medis norra" fast lite bredare). Alltså har en besparing indirekt resulterat i att station Sofia kommer att vara lättförlängd, den dag då vi behöver långa tåg.

    Är plattformen vid Sofia verkligen bredare än på de andra tilltänkta stationerna?

    Rimligen skulle man kunna spara sig till förlängningsmöjligheter, även på resten.av de nya stationerna, om man kan acceptera vissa smärre sänkningar av komforten, t.ex. genom att ha färre rulltrappor i bredd mellan plattform och mellanplan, i ändarna på 145 meters plattformar.

    Skulle detta funka eller finns det problem?


  6. #6
    Passagerare
    Medlem
    apr 2018
    Inlägg
    306

    Sv: Skillnad i kostnad mellan långa & korta plattformar? (Blåa linjen)

    Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Man kan ju stänga av ett par dörrpar på tåget också!
    Jo, men kanske inte 5-6 stycken i rad, utan att man fördröjer stationsuppehållen?


  7. #7
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 673

    Sv: Skillnad i kostnad mellan långa & korta plattformar? (Blåa linjen)

    Citat Ursprungligen postat av ToHo Visa inlägg
    Jo, men kanske inte 5-6 stycken i rad, utan att man fördröjer stationsuppehållen?
    Möjligen 3 i rad (i vardera änden av tåget). Avstigningen tar lite längre tid men då är man på väg bort från stan, och då är det inte så kritiskt.

    Senast redigerat av JDS den 2019-01-20 klockan 22:40:56.

  8. #8
    Passagerare
    Medlem
    apr 2018
    Inlägg
    306

    Sv: Skillnad i kostnad mellan långa & korta plattformar? (Blåa linjen)

    Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Möjligen 3 i rad (i vardera änden av tåget). Avstigningen tar lite längre tid men då är man på väg bort från stan, och då är det inte så kritiskt.
    Och hur gör man vid körning åt andra hållet?


  9. #9
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 743

    Sv: Skillnad i kostnad mellan långa & korta plattformar? (Blåa linjen)

    Visst är det behjärtansvärt att på detta forum - och andra - argumentera för att Tub 3:s (eller heter det tub 3?) förlängning skall ha långa plattformar. Men nu är det så att SL/TF/FUT på mer eller mindre goda grunder har bestämt att så skall det inte bli. Att utsprängningen för stationerna är uppemot 180 meter beror på att man vill ha ett "magasineringsutrymme" mellan på/avstigningszonen och rulltrappor/hissar - det är sådant man lär sej på grundkurs 1A i trafikplanering på teknis…

    Så vi med till visshet gränsande sannolikhet slå fast:

    - Stationerna kommer att byggas för "8-vagnarståg".

    - Stationerna kommer under överskådlig framtid inte - förmodligen aldrig - att förlängas för att rymma "10-vagnarståg".

    Men det hindrar förmodligen inte de närmast sörjande att föra en förtida kontrafaktisk diskussion!

    Norra uppgången vid Medborgarplatsen är ett specialfall som förmodligen aldrig kommer att upprepas, det blev väl inte heller helt lyckat.

    /TKO


  10. #10
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 834

    Sv: Skillnad i kostnad mellan långa & korta plattformar? (Blåa linjen)

    Citat Ursprungligen postat av ToHo Visa inlägg
    Och hur gör man vid körning åt andra hållet?
    Det är nog ingen särskilt optimal lösning för hela sträckorna mellan Kungsträdgården och Nacka/Hagsätra.
    Skulle väl funka på någon enstaka station och man måste vara 100 på att elektroniken styr dörrarna rätt och inte öppnar fel dörrar.


  11. #11
    Passagerare
    Medlem
    apr 2018
    Inlägg
    306

    Sv: Skillnad i kostnad mellan långa & korta plattformar? (Blåa linjen)

    Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Att utsprängningen för stationerna är uppemot 180 meter beror på att man vill ha ett "magasineringsutrymme" mellan på/avstigningszonen och rulltrappor/hissar - det är sådant man lär sej på grundkurs 1A i trafikplanering på teknis…

    /TKO
    Utveckla gärna detta med magasineringsutrymme!

    Och till vilken nytta gör man utsprängningen 180 meter lång vid Sofia, där uppgången ligger i mitten? Har man magasineringsutrymmen längst bort från uppgången?


  12. #12
    Passagerare
    Medlem
    apr 2018
    Inlägg
    306

    Sv: Skillnad i kostnad mellan långa & korta plattformar? (Blåa linjen)

    Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Visst är det behjärtansvärt att på detta forum - och andra - argumentera för att Tub 3:s (eller heter det tub 3?) förlängning skall ha långa plattformar. Men nu är det så att SL/TF/FUT på mer eller mindre goda grunder har bestämt att så skall det inte bli.
    Behjärtansvärt eller stolligt? Det får andra avgöra!

    Vi får emellertid inte glömma att det som SL/TF/FUT på mer eller mindre goda grunder har bestämt, härstammar rimligen alltsammans ifrån en och samma, vid ett och samma tillfälle, i landstinget, sittande politiska majoritet. Och just denna politiska majoritet har en inställning i vissa politiska frågor, vilken i sin tur sannolikt har satt sin prägel på huruvida man anser att "10-vagnsplattformar" behövs eller inte:

    —Man är inte intresserad av att bygga bostäder på Bromma flyg. (Kan påverka behovet av att tillföra en tredje gren i norr.)
    —Man brukar förorda höjningar hellre än sänkningar av SL-taxan. (SL-taxan har mycket stor påverkan på huruvida folk väljer att köra bil eller åka kommunalt, till och från sina jobb.)
    —Man är sannolikt inte de största tillskyndarna av att bygga stora mängder av billiga bostäder till vanligt folk i Nacka och Värmdö kommuner, samt längs Hagsätralinjen i Stockholms kommun (jodå frågan rör kommunalpolitik, men samma politiska partier är verksamma även där).

    I händelse av ett förändrat majoritetsförhållande vid valet 2022, så kan det givetvis vara klokt av den nuvarande oppositionen i landstinget att ha en förberedd agenda, för att med snabba beslut kunna genomföra vissa enklare förändringar av stationernas utformning, under de sista byggnadsåren (exakta placeringen av vissa rulltrappor t.ex.), för att enklare möjliggöra längre tåg i framtiden.

    Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Att utsprängningen för stationerna är uppemot 180 meter beror på att man vill ha ett "magasineringsutrymme" mellan på/avstigningszonen och rulltrappor/hissar - det är sådant man lär sej på grundkurs 1A i trafikplanering på teknis…
    OK, själv erhöll jag min projekteringsutbildning vid LTH istället. Måste jag kanske komplettera med en kurs på KTH också?

    Det jag dock inte blir helt klok på, är varför rulltrapporna ser ut att ta vid efter 145 m plattform, emedan resterande c:a 35 metrar tycks vara belägna under respektive bakom rulltrapporna. Jodå, även jag vet att maskinrum etc. tar viss plats, men dessa utrymmen följer ju rimligen rulltrappornas placeringar.

    Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Så vi med till visshet gränsande sannolikhet slå fast:

    - Stationerna kommer att byggas för "8-vagnarståg".

    - Stationerna kommer under överskådlig framtid inte - förmodligen aldrig - att förlängas för att rymma "10-vagnarståg".
    Det beror nog på vem som får bestämma...
    Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Men det hindrar förmodligen inte de närmast sörjande att föra en förtida kontrafaktisk diskussion!
    Nej, vi har tack och lov demokrati och yttrandefrihet här i landet...
    Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Norra uppgången vid Medborgarplatsen är ett specialfall som förmodligen aldrig kommer att upprepas, det blev väl inte heller helt lyckat.

    /TKO
    Framtiden lär få utvisa huruvida det kommer anses ha varit framsynt eller inte att bygga 20 % kortare plattformar än på den tunnelbana man förlängde. Jag kommer inte vara förvånad om detta kommer att benämnas just såsom "inte helt lyckat"...

    Visst finns det rymligare ställen än Medborgarplatsen vid norra uppgången. Men där har man åtminstone lyckats utforma på ett sätt som inte stryper kapaciteten på resten av tunnelbanesystemet!


  13. #13
    Passagerare
    Medlem
    jul 2018
    Inlägg
    863

    Sv: Skillnad i kostnad mellan långa & korta plattformar? (Blåa linjen)

    Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Så vi med till visshet gränsande sannolikhet slå fast:

    - Stationerna kommer att byggas för "8-vagnarståg".

    - Stationerna kommer under överskådlig framtid inte - förmodligen aldrig - att förlängas för att rymma "10-vagnarståg".
    Citat Ursprungligen postat av ToHo Visa inlägg
    Det beror nog på vem som får bestämma...
    De som fick bestämma bestämde sig för 8 vagnarståg för flera år sedan.

    Man kan ha synpunkter på beslutet. Men tro inte att beslutet under några omständigheter kan komma att ändras, det skulle innebära minst 5 års försening av projektet. Eller att man någon gång i framtiden, efter att anläggningen tagits i drift, skulle få för sig att stänga banan i flera år för att förlänga stationerna. Det kommer alltid att kosta mycket mer än det smakar för de som bestämmer.


  14. #14
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 834

    Sv: Skillnad i kostnad mellan långa & korta plattformar? (Blåa linjen)

    Citat Ursprungligen postat av Daniel Engström Visa inlägg
    De som fick bestämma bestämde sig för 8 vagnarståg för flera år sedan.

    Man kan ha synpunkter på beslutet. Men tro inte att beslutet under några omständigheter kan komma att ändras, det skulle innebära minst 5 års försening av projektet. Eller att man någon gång i framtiden, efter att anläggningen tagits i drift, skulle få för sig att stänga banan i flera år för att förlänga stationerna. Det kommer alltid att kosta mycket mer än det smakar för de som bestämmer.
    8-vagns tåglängd är nog en ganska optimal tåglängd, tittar vi på andra metrosystem så är det mycket få system som har längre tåglängd men många har kortare tåglängd. Samma sak med vagnbredd, mycket få metrosystem har bredare vagnar än Stockholm men åtskilliga har smalare profil. Så jag tror det här är nog lagom för en rationell trafik. Slår man i taket för kapacitet så är det i stället läge att bygga ut med fler linjer.


  15. #15
    Passagerare
    Medlem
    apr 2018
    Inlägg
    306

    Sv: Skillnad i kostnad mellan långa & korta plattformar? (Blåa linjen)

    Citat Ursprungligen postat av Daniel Engström Visa inlägg
    De som fick bestämma bestämde sig för 8 vagnarståg för flera år sedan.

    Man kan ha synpunkter på beslutet. Men tro inte att beslutet under några omständigheter kan komma att ändras, det skulle innebära minst 5 års försening av projektet. Eller att man någon gång i framtiden, efter att anläggningen tagits i drift, skulle få för sig att stänga banan i flera år för att förlänga stationerna. Det kommer alltid att kosta mycket mer än det smakar för de som bestämmer.
    Det jag ifrågasätter är varför det inte skulle vara möjligt att förlänga plattformarna med c:a 35 meter INOM ramen för de beslutade (c:a 180 meter långa) bergrummen, utan att detta skulle ta flera år att genomföra. Detta har ingen hittills förmått få mig att inse. Att det skulle ta flera år och kosta flera miljarder att förlänga bergrummen och projektera om banan, inser faktiskt jag också

    Och jodå, även jag är medveten om att en plattformsförlängning utan att spränga och utan att rubba spåret från sitt tilltänkta läge, tveklöst skulle innebära att delar av spåret och plattformen längs det stillastående tåget (c:a 2 Cx-längder) skulle komma att hamna i starkare lutning än den normala byggstandarden för stationer. Detta har givetvis två betydande nackdelar:

    —Dels är det mindre handikappvänligt med lutningar längs plattform. Lösningen är att den mindre grupp av trafikanter som har behov av handikappanpassad plattformsutformning, hänvisas till de 80 procent av tåget och plattformen, som uppfyller kraven på handikappvänlighet.

    —Dels påverkas accelerationen/retardationen vid stationsuppehåll i lutning. Denna nackdel är dock begränsad då hela 80 procent av tåget stannar på plant spår. Dessutom ligger de berörda stationerna ute på grenarna där spårkapaciteten medger denna mycket marginella fördröjning. Undantaget Sofia torde heller inte bli något problem då det kan förmodas att det är trafikutbytet vid T-Centralen som utgör flaskhalsen i systemet.


  16. #16
    Passagerare
    Medlem
    jul 2018
    Inlägg
    863

    Sv: Skillnad i kostnad mellan långa & korta plattformar? (Blåa linjen)

    Citat Ursprungligen postat av ToHo Visa inlägg
    Det jag ifrågasätter är varför det inte skulle vara möjligt att förlänga plattformarna med c:a 35 meter INOM ramen för de beslutade (c:a 180 meter långa) bergrummen, utan att detta skulle ta flera år att genomföra. Detta har ingen hittills förmått få mig att inse. Att det skulle ta flera år och kosta flera miljarder att förlänga bergrummen och projektera om banan, inser faktiskt jag också

    Och jodå, även jag är medveten om att en plattformsförlängning utan att spränga och utan att rubba spåret från sitt tilltänkta läge, tveklöst skulle innebära att delar av spåret och plattformen längs det stillastående tåget (c:a 2 Cx-längder) skulle komma att hamna i starkare lutning än den normala byggstandarden för stationer. Detta har givetvis två betydande nackdelar:

    —Dels är det mindre handikappvänligt med lutningar längs plattform. Lösningen är att den mindre grupp av trafikanter som har behov av handikappanpassad plattformsutformning, hänvisas till de 80 procent av tåget och plattformen, som uppfyller kraven på handikappvänlighet.

    —Dels påverkas accelerationen/retardationen vid stationsuppehåll i lutning. Denna nackdel är dock begränsad då hela 80 procent av tåget stannar på plant spår. Dessutom ligger de berörda stationerna ute på grenarna där spårkapaciteten medger denna mycket marginella fördröjning. Undantaget Sofia torde heller inte bli något problem då det kan förmodas att det är trafikutbytet vid T-Centralen som utgör flaskhalsen i systemet.
    Du räknar upp många argument för varför tåget för 10- vagnarståg har gått, om uttrycket tillåts. Därmed tycker jag att du själv besvarat din fråga, men du undrar om det inte kan hända ändå?

    Svaret måste bli att det finns ingenting som tyder på att det kommer att göras något försök att anpassa någon ytterligare del av den tunnelbana som finns eller är på väg att byggas i Stockholm nu för 10-vagnars tåg.

    Senast redigerat av Daniel Engström den 2019-01-22 klockan 08:29:59.

  17. #17
    Avställd
    Medlem
    jan 2019
    Inlägg
    17

    Sv: Skillnad i kostnad mellan långa & korta plattformar? (Blåa linjen)

    De nya tågen på Northern City Line i London (Class 717). Har selektiv dörröppning. Så att på de stationer som är förkorta öppnas inte dörrarna på sista vagnen. Så resenärerna måste till nästa vagn. Det ropas ut i högtalare och visas på displayen inne i tåget långt innan tåget kommer fram till stationen.


  18. #18
    Passagerare
    Medlem
    apr 2018
    Inlägg
    306

    Sv: Skillnad i kostnad mellan långa & korta plattformar? (Blåa linjen)

    Citat Ursprungligen postat av Sparky Visa inlägg
    De nya tågen på Northern City Line i London (Class 717). Har selektiv dörröppning. Så att på de stationer som är förkorta öppnas inte dörrarna på sista vagnen. Så resenärerna måste till nästa vagn. Det ropas ut i högtalare och visas på displayen inne i tåget långt innan tåget kommer fram till stationen.
    Intressant! Är det många stationer som är för korta eller bara enstaka?


  19. #19
    Passagerare
    Medlem
    apr 2018
    Inlägg
    306

    Kombinerade av olika plattformslängder

    Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Det är nog ingen särskilt optimal lösning för hela sträckorna mellan Kungsträdgården och Nacka/Hagsätra.
    Skulle väl funka på någon enstaka station och man måste vara 100 på att elektroniken styr dörrarna rätt och inte öppnar fel dörrar.
    Frågan är väl annars den om det vore en realistisk lösning med längre plattformar på några enstaka större stationer längre ut, i händelse av en eventuell förlängning mot Värmdö. Skulle man lyckas styra trafikanterna till olika vagnar beroende på resmålet samt därtill ha en välfungerande teknik för spärrning/frigivning av vissa dörrar, så borde det ju kunna funka. Dock är det knappast något självändamål, men vore sannolikt mera kostnadseffektivt än fler spår norr om Sofia, om nu belastningen skulle nå smärtgränsen...


  20. #20
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 834

    Sv: Kombinerade av olika plattformslängder

    Citat Ursprungligen postat av ToHo Visa inlägg
    Frågan är väl annars den om det vore en realistisk lösning med längre plattformar på några enstaka större stationer längre ut, i händelse av en eventuell förlängning mot Värmdö. Skulle man lyckas styra trafikanterna till olika vagnar beroende på resmålet samt därtill ha en välfungerande teknik för spärrning/frigivning av vissa dörrar, så borde det ju kunna funka. Dock är det knappast något självändamål, men vore sannolikt mera kostnadseffektivt än fler spår norr om Sofia, om nu belastningen skulle nå smärtgränsen...
    Om vi leker med tanken på en förlängning mot Värmdö så kanske,kanske det skulle kunna gå att köra långa tåg som helt enkelt kör förbi dessa stationer med kortare plattformar inklusive då Sofia, de som vill till mellanstationer får då byta i t.ex Nacka. På köpet får man kortare restid från denna periferi. Men Nacka-Värmdö verkar vara på väg att expandera mot något i dimension Malmö med över 200000invånare och många arbetsplatser i främst Nacka. Kanske räcker blå linje inte
    till alls utan det behövs i en framtid ett separat tågsystem för Värmdö hur det nu ska se ut.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •