Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Med EuroCity München - Zürich i snöväder

  1. #1
    Ej aktiv
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    292

    Med EuroCity München - Zürich i snöväder

    För en dryg vecka sedan, onsdag 9 januari 2019, åkte jag med EuroCity 194 München Hbf - Zürich Flughafen. Det var lite spännande eftersom vädersituationen i södra Bayern började bli väl vintrig. Redan var vissa linjer i alpdalarna stängda pga snöproblem och TV-nyheterna var fulla med reportage om lavinfara och stora snömängder på tak och vägar. Min resa skulle gå i kanten av detta område, genom Allgäuer Alpen via Kempten och Lindau(vid Bodensjön) och vidare till Zürich. Normalt går EC-tågen den västligare enkelspåriga linjen via Memmingen, men på den linjen pågår elektrifieringsarbeten, varför denna tågplan nästan alla av EC-tågen går den krokigare och längre men dubbelspåriga sträckan via Kempten - Immenstadt.

    Tåget skulle avgå från München 12.14 och efter frukost på InterCityHotel fanns lite tid att studera trafiken på stationen. Hela stationskomplexet är nu föremål för modernisering, då nuvarande byggnader till största delen är från 1960.



    På spår 26 har just inkommit EC-tåget från Zürich, vars båda 218-lok drog fram till stoppbocken och stängde av motorerna. På spår 25 kommer ett regionaltåg med den fina loktypen 111 som dragare. Båda dessa loktyper har sina dagar räknade.




    I andra änden av det åtta vagnar långa Schweiziska vagnssättet kopplas tågloken till. Detta lär vara en av de sista mer prominenta tjänstgöringarna för 218. Definitivt är det ovanligt med multipel, vilket användes även på Hamburg - Puttgarden på sin tid. Elektrifiering och 245-lok ska ta över deras trafikuppgifter inom kort. Kanske därför det fanns några fotografer på den andra plattformen.



    Resan gick över områden runt Kempten där det kommit upp till en meter snö. Det märktes att det gick tungt, vi tappade tid på gången. DB Infra hade inte gjort någon linjeröjning men däremot var växlar på stationer väl renskottade. Linjeröjning ska man ju göra förebyggande, inte när det redan skrapar i. Väl nere i Lindau, och vid Bodensjön, var det nästan barmark, men snön på sista vagnen avslöjar förhållandena på tidigare del av sträckan.

    Här stod jag och funderade på ispropp. I just detta läge kan en sådan bildas i luftslangarna, och då blir det problem. Det kom en växlingsgubbe som gjorde precis vad som behövdes för att förhindra ispropp. Först sparkade han loss kopplingsnävarna, sedan knackade han dem mot varandra, därefter blåste han ur dem genom att öppna kiken fullt, sedan tittade han i dem, och sist kopplade han dem mot det Schweiziska elloket.




    Här dras alltså EC-tågen av SBB Cargos ellok. Är det för att bara dessa har strömavtagare med den strömavtagarbredd som krävs i Österrike och Tyskland?

    Denna korta ö-elektrifiering i Tyskland måste väl matas från ÖBB?

    Sista biten till Zürich Flughafen kördes strängt, man känner lindningskopplarstegen i tåget, och när jag steg av var hälften av förseningen inhämtad.

    En trevlig och lite spännande resa i vinterland med högklassigt Schweiziskt garnityr. Både restaurangvagn och panoramavagn fanns i tåget.


  2. #2

    Sv: Med EuroCity München - Zürich i snöväder

    Tackar!


    Citat Ursprungligen postat av stinsx Visa inlägg
    Här dras alltså EC-tågen av SBB Cargos ellok. Är det för att bara dessa har strömavtagare med den strömavtagarbredd som krävs i Österrike och Tyskland?
    Precis. Kanske är vissa lok fast uthyrda till persontrafiksektionen.


    Citat Ursprungligen postat av stinsx Visa inlägg
    Denna korta ö-elektrifiering i Tyskland måste väl matas från ÖBB?
    Bra fråga. jag vet det faktiskt inte.


  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 856

    Sv: Med EuroCity München - Zürich i snöväder

    Trist att 218 försvinner. Liksom du så minns jag resorna med Alfred Nobel dragna av dubbla 218..... Då kändes det verkligen att man kommit till kontinenten!


  4. #4
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    130

    Sv: Med EuroCity München - Zürich i snöväder

    Trevligt reportage, jag har själv åkt den sträckan många gånger och vintern 1994 i härlig snöstorm. :) Ser att du fick med en udda 218 på München HBF när tåget ankommer, bakre loket är från RP (Railsystem) och är lackerat i den äldre lackeringen "Orientrot" som kom 1988. 218 i mult är nästan standard på detta EC tåg, inte bara för dragkraften utan säkerligen också för att leverera den mängd ström som krävs. Ditt tåg drogs av lok med två olika maskinvarianter. Den främre 429-9 har MTU TB11 med en V12 som ger härligt ljud, det bakre loket har en MTU R40 som är tystare men något starkare och är en V16. Man kan förutom att höra skillnaden mellan motorerna se skillnaden på hur avgaspiporna (Kaninöronen) är placerade.

    För er som gillar 218 precis som jag, så kan jag tipsa om att hela våren kommer det rulla 218 med gamla Bn vagnar (öppningsbara fönster) mellan Ulm och Donaueschingen i 2 omlopp. Dock med reservation för fordonsbyten operativt. Dessutom fortsätter problemen med 612 motorvagnarna i Ulm, så det kan även dyka upp 218 på andra sträckor. Planenligt rullar även 218 med tvåvåningsvagnar Ulm - Friedrichhafen - Lindau (med ändringar pga elektrifering) samt Ulm - Stuttgart med vissa IC tåg som kommer från Lindau.

    //R


  5. #5
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 856

    Sv: Med EuroCity München - Zürich i snöväder

    Tack för denna information! Då har man fortfarande chansen att se dessa i persontåg. Dessa tillsammans med "Lumilla" är nog mina absoluta favoriter i Tyskland. Hur är det med godståg? Finns det någonstans de fortfarande används planenligt? Och ytterligare en fråga finns det några andra lika stora dieselhydraliska linjelok kvar någonstans?


  6. #6
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    130

    Sv: Med EuroCity München - Zürich i snöväder

    Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Tack för denna information! Då har man fortfarande chansen att se dessa i persontåg. Dessa tillsammans med "Lumilla" är nog mina absoluta favoriter i Tyskland. Hur är det med godståg? Finns det någonstans de fortfarande används planenligt? Och ytterligare en fråga finns det några andra lika stora dieselhydraliska linjelok kvar någonstans?
    Har ingen bra koll på dom fd DR loken 232,234. Men 218 rullar med gods hos flera privatbolag.

    För övrigt hittar man fortfarande 218 längre norrut då dom fortfarande trafikerar Sylt med IC och biltåg.
    Även Kiel har några 218 som i rusningen rullar Hamburg - Kiel via Lübeck, och på sommaren till Puttgarden.
    Vagnarna är tvåvånings eller IC.

    //R


  7. #7
    1. Klass Lennart Carlssons avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    508

    Sv: Med EuroCity München - Zürich i snöväder

    Citat Ursprungligen postat av Robert Brink Visa inlägg
    Har ingen bra koll på dom fd DR loken 232,234. Men 218 rullar med gods hos flera privatbolag.

    För övrigt hittar man fortfarande 218 längre norrut då dom fortfarande trafikerar Sylt med IC och biltåg.
    Även Kiel har några 218 som i rusningen rullar Hamburg - Kiel via Lübeck, och på sommaren till Puttgarden.
    Vagnarna är tvåvånings eller IC.

    //R
    Sommartid finns IC Köln - Fehmarn Burg, avgång på morgonen från respektive ändstation. På Lübeck Hbf finns tid för lokbyte.

    Om 218 går norr om Lübeck i detta fall är mig obekant, men en kul detalj är i vart fall, att Hamburg Hbf inte angörs. Istället får man åka godsbana via Hamburg Rothenburgsort. Syftet är, att undvika riktningsbyte i Hamburg.


  8. #8
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    295

    Sv: Med EuroCity München - Zürich i snöväder

    Citat Ursprungligen postat av Robert Brink Visa inlägg
    För er som gillar 218 precis som jag, så kan jag tipsa om att hela våren kommer det rulla 218 med gamla Bn vagnar (öppningsbara fönster) mellan Ulm och Donaueschingen i 2 omlopp. Dock med reservation för fordonsbyten operativt. Dessutom fortsätter problemen med 612 motorvagnarna i Ulm, så det kan även dyka upp 218 på andra sträckor. Planenligt rullar även 218 med tvåvåningsvagnar Ulm - Friedrichhafen - Lindau (med ändringar pga elektrifering) samt Ulm - Stuttgart med vissa IC tåg som kommer från Lindau.

    //R
    I vilka två omlopp går det 218 planenligt nu under våren? Har funderat på en tripp ner dit och vore skoj att veta om det kunde passa in med att åka efter 218.

    I övrigt håller jag med om att det var trevliga vinterbilder!

    EDIT: Jag väljer att svara mig själv på detta efter att ha sökt runt lite och jag gissar på att tiderna stämmer. Jag hittade två sidor efter sökning dels DB Community där det svarades att det fanns en film vilken kan ses på denna länken och runt 10:00 in i filmen verkar det som att man skriver vilka tider det går 218 med Bn-vagnarna på Ulm-Donaueschingen.

    Senast redigerat av Tobias den 2019-01-22 klockan 18:21:37.
    Har även en hemsida med blandade bilder på adress: http://www.tobbebilder.se

  9. #9

    Sv: Med EuroCity München - Zürich i snöväder

    Citat Ursprungligen postat av Tobias Visa inlägg
    I vilka två omlopp går det 218 planenligt nu under våren? Har funderat på en tripp ner dit och vore skoj att veta om det kunde passa in med att åka efter 218.
    Det är bara ett omlopp med regionaltåg: Må-fr 22390/22393 Ulm - Aalen, sedan 22306/22321/22318/22333 mellan Ulm och Donaueschingen.
    För tidtabellerna: Ta http://kursbuch.bahn.de/hafas/kbview...ocinfo=reg_tab, där 757 för Aalen-tåget och 755 för dem andra.
    Fram till 31 mars tillkommer endast på lördagarna 4247/4248 mellan Ulm och Oberstdorf. Se 975 och 979 i länken.

    Det tillkommer IC-tågen från Stuttgart och från Augsburg till Oberstdorf samt (fram till slutet av mars) IC-tåget Ulm - Lindau.

    Regionaltågen Ulm - Friedrichhafen - Lindau går planenligt med littera 245. Ibland förekommer avvikande fordon, bl.a. en 628 i stället för fyra tvåvåningsvagnarna...

    Mvh Sören


  10. #10
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    130

    Sv: Med EuroCity München - Zürich i snöväder

    Tack Sören för info.

    //R


  11. #11
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    130

    Sv: Med EuroCity München - Zürich i snöväder

    Kan väl tillägga, att det inte är säkert med 218 i dom omlopp som är planerade heller. Jag fick tex en 628 till Donaueschingen när jag var nere i Augusti. (som jag förstås inte åkte med). Det kan även dyka upp 218 i andra omlopp vid plötsliga fordonsskador men dessa kan man inte planera utan måste ha tur. Ett tips är att spana in #br218 på Instagram där man snabbt kan få uppdateringar av tyska dieselentusiaster.

    //R


  12. #12
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    7 350

    Sv: Med EuroCity München - Zürich i snöväder

    Citat Ursprungligen postat av Robert Brink Visa inlägg
    Kan väl tillägga, att det inte är säkert med 218 i dom omlopp som är planerade heller. Jag fick tex en 628 till Donaueschingen när jag var nere i Augusti. (som jag förstås inte åkte med). Det kan även dyka upp 218 i andra omlopp vid plötsliga fordonsskador men dessa kan man inte planera utan måste ha tur. Ett tips är att spana in #br218 på Instagram där man snabbt kan få uppdateringar av tyska dieselentusiaster.

    //R
    Jag har respekt för att du inte vill åka 628 när du hoppats på 218, men hur är läget med 628-orna, de är väl också på väg ut, hur mycket trafik går fortfarande med såna?


  13. #13

    Serie 628

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Jag har respekt för att du inte vill åka 628 när du hoppats på 218, men hur är läget med 628-orna, de är väl också på väg ut, hur mycket trafik går fortfarande med såna?
    Helt klart att de är på väg ut.
    Schleswig-Holstein: SyltShuttle Plus (SSP; 628 bak DB:s biltåg till Sylt) samt trafiken Husum - St. Peter-Ording på vardagar med SSP-fordon.
    Niedersachsen: Verden - Rotenburg (operatören är EVB som har egna fordon).
    Från Berlin går två gånger i veckan Kulturzug till Wrocław med 628.
    Hessen: I vilken utsträckningen 628:or är kvar i drift hos Kurhessenbahn vet jag tyvärr inte. Hessische Landesbahn har få fordon, jag såg ett i Westerburg.
    Rheinland-Pfalz: Kanske kvar i trafiken till BASF. Annars vissa turer, jag vet inga detaljer.
    Saarland: Saarbrücken - Lebach och pendeln Dillingen - Niedaltdorf (den ska byta till 642 inom när framtid).
    I södra Baden-Württemberg finns kanske några kvar (depå Ulm), här har jag inga närmare kunskaper.
    Bayern: Vid Südostbayernbahn (runt Mühldorf) har fordonen all trafik på vissa banor, på andra samtrafik med lokdragna tåg.
    Baden-Württemberg/Bayern: Det finns fortfarande fordon på Westfrankenbahn, bl. a. två som är målade igen i originalfärgerna.

    Annars går några fordon i Polen (Arriva, Koleje Wielkolpolske), Tjeckien (Arriva), Slovakien (Regiojet, Arriva från Praha till Nitra) och Rumänien (Interregional). Och i Kanada.

    Mvh Sören

    Senast redigerat av Sören Heise den 2019-01-24 klockan 10:11:58. Anledning: HLB tillfogad

  14. #14
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    7 350

    Sv: Serie 628

    Citat Ursprungligen postat av Sören Heise Visa inlägg
    Helt klart att de är på väg ut.
    Schleswig-Holstein: SyltShuttle Plus (SSP; 628 bak DB:s biltåg till Sylt) samt trafiken Husum - St. Peter-Ording på vardagar med SSP-fordon.
    Niedersachsen: Verden - Rotenburg (operatören är EVB som har egna fordon).
    Från Berlin går två gånger i veckan Kulturzug till Wrocław med 628.
    Hessen: I vilken utsträckningen 628:or är kvar i drift hos Kurhessenbahn vet jag tyvärr inte.
    Rheinland-Pfalz: Kanske kvar i trafiken till BASF. Annars vissa turer, jag vet inga detaljer.
    Saarland: Saarbrücken - Lebach och pendeln Dillingen - Niedaltdorf (den ska byta till 642 inom när framtid).
    I södra Baden-Württemberg finns kanske några kvar (depå Ulm), här har jag inga närmare kunskaper.
    Bayern: Vid Südostbayernbahn (runt Mühldorf) har fordonen all trafik på vissa banor, på andra samtrafik med lokdragna tåg.
    Baden-Württemberg/Bayern: Det finns fortfarande fordon på Westfrankenbahn, bl. a. två som är målade igen i originalfärgerna.

    Annars går några fordon i Polen (Arriva, Koleje Wielkolpolske), Tjeckien (Arriva), Slovakien (Regiojet, Arriva från Praha till Nitra) och Rumänien (Interregional). Och i Kanada.

    Mvh Sören
    Är det alltså så att en 628 i riktig vanlig DB-trafik knappt finns kvar (om inte BASF och Ulm körs av riktiga DB)?


  15. #15

    Sv: Serie 628

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Är det alltså så att en 628 i riktig vanlig DB-trafik knappt finns kvar (om inte BASF och Ulm körs av riktiga DB)?
    Südostbayernbahn, Kurhessenbahn och Westfrankenbahn är delar av DB och tågen har vanligtvis den normala DB-målningen.


  16. #16
    Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    1 670

    Sv: Serie 628

    Citat Ursprungligen postat av Sören Heise Visa inlägg
    Südostbayernbahn, Kurhessenbahn och Westfrankenbahn är delar av DB och tågen har vanligtvis den normala DB-målningen.
    Och ÖBB har inhyrt några 628:or från Südostbayernbahn för trafiken Freilassing - Braunau via Salzburg.


Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •