Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Tågförbindelser Köpenhamn - Hamburg vår och sommar 2019

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Tågförbindelser Köpenhamn - Hamburg vår och sommar 2019

Nu har jag tagit fram en översikt över tågförbindelser Köpenhamn - Hamburg och åter för perioden 30 mars - 30 sept 2019. Dels för att jag ska ut och resa, och dels för att många andra kan vara intresserade av en översikt över denna ganska svåröverskådliga materia. Länk till pdf-filen.

Som jag skrivit i översikten tar jag inte upp andra färdmedel, som t ex nattåget Malmö - Berlin, färjan Göteborg - Kiel, andra färjelinjer eller buss.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Tågförbindelser Köpenhamn - Hamburg vår och sommar 2019

Tack för detta! Som vanligt ett bra och välgjort arbete! Kommer eventuellt att bli lite tågluffande i sommar så det kommer ju väl till pass.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Nu har jag tagit fram en översikt över tågförbindelser Köpenhamn - Hamburg och åter för perioden 30 mars - 30 sept 2019. Dels för att jag ska ut och resa, och dels för att många andra kan vara intresserade av en översikt över denna ganska svåröverskådliga materia. Länk till pdf-filen.

Som jag skrivit i översikten tar jag inte upp andra färdmedel, som t ex nattåget Malmö - Berlin, färjan Göteborg - Kiel, andra färjelinjer eller buss.
    Verkar vara lite av "dött lopp". För Jyllandsvägen talar väl att ett rent tågbyte oftast är smidigare än byte mellan tåg och buss. Dock blir det två tågbyten i vissa förbindelser.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Det är alltså hela sträckan Naestved - Nyköping F som är avstängd hela sommaren om jag fattat rätt? Det tar förstås längre tid men skulle man kunna traggla sig fram med lokaltåg till Naestved och så ersättningsbuss till Nyköping F och så gå på IC-tåget till Hamburg där? /P

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Per K Visa inlägg
    Det är alltså hela sträckan Naestved - Nyköping F som är avstängd hela sommaren om jag fattat rätt? Det tar förstås längre tid men skulle man kunna traggla sig fram med lokaltåg till Naestved och så ersättningsbuss till Nyköping F och så gå på IC-tåget till Hamburg där? /P
    Ja jag kan inte se några invändningar i det. Bara man vet hur tidtabellerna ser ut så ska det funka. Det bör ju gå många ersättningsbussar till Nyköbing som är en rätt stor ort.

Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Ja jag kan inte se några invändningar i det. Bara man vet hur tidtabellerna ser ut så ska det funka. Det bör ju gå många ersättningsbussar till Nyköbing som är en rätt stor ort.
    Ja, inte minst som vinterhalvårets tidtabell innebär två tåg i timmen mellan Naestved och Nyköbing så bör det väl komma att bli ett skapligt utbud av ersättningsbussar.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Per K Visa inlägg
    Ja troligen, om de kör ersättningsbussar. Dessutom är Ringsted - Naestved avstängt under april, och den avstängningen börjar 1 vecka före den andra. Den veckan körs Hamburgs-tågen och regionaltågen via Lille Syd, dvs svänger av redan i Roskilde och kör över Köge till Naestved, och Regionaltågen verkar fortsätta gå den vägen till Naestved även efter det är avstängt från Naestved.
    Dessutom är det så att sista månaden (september) är det bara avstängt Orehoved (som ligger söder om Storströmsbron) - Nyköbing F. Allt enligt Banedanmarks projekt (länk).
    Jag skulle ju inte våga chansa på att åka med den lokala trafiken (om jag inte hade bott över natt i Vordingborg eller något sånt). Just nu visar rejseplanen.dk inte heller några ersättningsbussar för Regional-tågen utan väldigt konstiga resor med lokalbussar för t.ex. 1 april, eller att ta tågbussen till Rödby och sen tillbaka med EC-tågen till Nyköbing F.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det var en fin sammanställning, tack för ditt engagemang.

Medlem
    nov 2017

Det står nu klart att även tågtrafiken mellan Köpenhamn och Jylland kommer att störas av banarbeten på Själland under våren. Så mycket är klart som att restiden blir mycket längre från Köpenhamn till Odense under tiden 30 mars - 17 april, då de normalt tre InterCitytågen i timmen i varje riktning ska gå sammankopplade och med längre gångtid. Troligen ligger orsaken främst i inkopplingsarbeten för den nybyggda höghastighetsbanan Köpenhamn - Ringsted. I DB:s sökmotor framgår tiderna, och de stämmer överens med de tider som DSB själva har släppt. DSB flyttar fram sin sökmotors täckningsområde en eller ett par dagar i taget och är nu framme vid början av april. Jag tror att de tider som DB anger kommer att stå sig åtminstone till den 17 april.

Enligt uppgift från en dansk tågpendlarförening blir det sedan totalavstängning omkring påskhelgen, vilket för fjärrtågens del uppges leda till ersättningsbussar på sträckan Köpenhamn - Odense. Enligt samma källa blir det sedan åter minskad trafik till en bit in i maj. Man kan frukta att det kan bli likadant som under tiden 30 mars - 17 april. DB:s sökmotor har hittills inte räknat med något annat än normal tidtabell efter påskhelgen.

Medlem
    nov 2017

- - - Enligt samma källa blir det sedan åter minskad trafik till en bit in i maj. Man kan frukta att det kan bli likadant som under tiden 30 mars - 17 april. DB:s sökmotor har hittills inte räknat med något annat än normal tidtabell efter påskhelgen.
    Jag ser nu att den källan talar om färre tåg när påskens totalavstängning är slut och fram till den 12 juni! Om det blir samma lösning då som veckorna före påsk, så blir det rätt kännbart för resenärerna. Normalt avgår tåg från København H till Jylland på minuttal .00, .30 och .52. Veckorna före påsk avgår de tre tågen sammankopplade på minuttal .00 från København H. Något liknande ska gälla i andra riktningen.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ännu ett skäl till varför det är så viktigt med färjeförbindelserna från Trelleborg, framförallt för godset.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av BL Visa inlägg
    Ännu ett skäl till varför det är så viktigt med färjeförbindelserna från Trelleborg, framförallt för godset.
    Vilken av färjelederna från Trelleborg går det regelbundet godsvagnar på?
    Jag trodde det var väldigt lugnt där.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Vilken av färjelederna från Trelleborg går det regelbundet godsvagnar på?
    Jag trodde det var väldigt lugnt där.
    Trelleborg - Rostock går det fortfarande vagnar på. En hel del vagnar med stål går den vägen.

/Magnus

Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Magnus Backman Visa inlägg
    Trelleborg - Rostock går det fortfarande vagnar på. En hel del vagnar med stål går den vägen.

/Magnus
    Vet du hur det blev till slut med de vagnarna som tidigare gick till Ystad? Går de över Danmark eller via Trelleborg?

Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Herrolsson Visa inlägg
    Vet du hur det blev till slut med de vagnarna som tidigare gick till Ystad? Går de över Danmark eller via Trelleborg?
    Nej tyvärr har jag igen information m vilken väg de tar numera.

/Magnus

1. Klass Lennart Carlssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Jag ser nu att den källan talar om färre tåg när påskens totalavstängning är slut och fram till den 12 juni! Om det blir samma lösning då som veckorna före påsk, så blir det rätt kännbart för resenärerna. Normalt avgår tåg från København H till Jylland på minuttal .00, .30 och .52. Veckorna före påsk avgår de tre tågen sammankopplade på minuttal .00 från København H. Något liknande ska gälla i andra riktningen.
    Det är inte helt lätt att planera tågresa i eller genom Danmark, när man i DSBs trafikinformation bara kan blicka två månader framåt. Emellertid finns två sidor av allting, och en lustig lösning har nu dykt upp: tre ToR-förbindelser/dag med IC Köpenhamn - Ålborg kommer pga banarbete vid Ringsted att omledas via Tølløsebanen (Tølløse - Høng - Slagelse)! Tidsperioden är 23 april - 12 juni.

https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=138052 (i länken finns länk till tidningsartikel.)

Senast redigerat av Lennart Carlsson den 2019-02-13 klockan 22:56:30.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Lennart Carlsson Visa inlägg
    Det är inte helt lätt att planera tågresa i eller genom Danmark, när man i DSBs trafikinformation bara kan blicka två månader framåt. Emellertid finns två sidor av allting, och en lustig lösning har nu dykt upp: tre ToR-förbindelser/dag med IC Köpenhamn - Ålborg kommer pga banarbete vid Ringsted att omledas via Tølløsebanen (Tølløse - Høng - Slagelse)! Tidsperioden är 23 april - 12 juni.

https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=138052 (i länken finns länk till tidningsartikel.)
    Intressant!
    Ska man gissa att det är några av de IC-tågen som i banarbetsperioden före påsk bara går Århus-Slagelse (och som om jag fattat rätt inte kopplas ihop med andra tåg)?
    Texten tyder ju också på att det även i perioden efter påsk bör bli samma begränsningar som före påsk (men tydligen inte lika illa som under själva påskhelgen då det visst är totalstopp i Ringsted).
    Men på Rejseplanen.dk verkar det den 30 april gå 3 tåg i timmen Odense-Köpenhamn, över Ringsted. Konstigt.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •