Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Går det tåg till Grekland ?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Går det tåg till Grekland ?

Alltså går det fortfarande några tåg sträckan Belgrad-Skopje-Thessaloniki ?
    Letar på bahn.de. och de grekiska,makedonska och serbiska järnvägarna och alla verkar säga att förbindlse finns inte. De nationella tidtabellerna är också lite svårnavigerade.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Går det tåg till Grekland ?

Vill minnas att jag läst att detta upphörde vid senaste skuldkrisen då Grekland tvingades till nedskärningar av det mesta......

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Alltså går det fortfarande några tåg sträckan Belgrad-Skopje-Thessaloniki ?
    Letar på bahn.de. och de grekiska,makedonska och serbiska järnvägarna och alla verkar säga att förbindlse finns inte. De nationella tidtabellerna är också lite svårnavigerade.
    Belgrad-Skopje-Thessaloniki går sedan i höstas enbart på sommaren, om det går i sommar vill säga, men planen är så om jag förstår det rätt. Sofia-Thessaloniki går, men är "tillfälligt" bussersatt Kulata-Styrmonas sedan ett tag tillbaka. Bukarest-Sofia-Thessaloniki går på sommaren, en dag i veckan. Så har jag förstått den internationella trafiken, blygsam...

//Joakim Wahlberg
    Alla mina bildberättelser finns samlade på jowahlen.se!

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Joakim Wahlberg Visa inlägg
    Belgrad-Skopje-Thessaloniki går sedan i höstas enbart på sommaren, om det går i sommar vill säga, men planen är så om jag förstår det rätt. Sofia-Thessaloniki går, men är "tillfälligt" bussersatt Kulata-Styrmonas sedan ett tag tillbaka. Bukarest-Sofia-Thessaloniki går på sommaren, en dag i veckan. Så har jag förstått den internationella trafiken, blygsam...
    Tackar för svar. Tänk en tid när man kunde åka direkt tåg München-Athen !
    Kan väl komplettera att sedan några år är det inte någon trafik österut från Grekland , man kommer till Alexandroupolis som längst men det går inga resandetåg mot Bulgarien (Svilengrad) eller Turkiet (Izunköprü)
    En kanske hoppfull nyhet för Grekland är kanske att alternativvägen till Makedonien,Bitola-Florina,ska rustas upp, vad det nu kan innebära.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Kan väl komplettera att sedan några år är det inte någon trafik österut från Grekland , man kommer till Alexandroupolis som längst men det går inga resandetåg mot Bulgarien (Svilengrad) eller Turkiet (Izunköprü)
    Det stämmer väl inte? Ja, där finns ingen gränsöverskridande trafik, men man har åtminstone 1 tågpar Alexandroupolis - Ormenio av 3 dagliga anslutningar -> tidtabellen. Då är det bara att fortsätta till fots mot Bulgarien ;) Med tanke på politiska spänningarna mellan Turkiet och Grekland är det inte särskild överraskande att där finns ingen persontrafik mellan de två länderna.

Mvh mormax

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av mormax Visa inlägg
    Det stämmer väl inte? Ja, där finns ingen gränsöverskridande trafik, men man har åtminstone 1 tågpar Alexandroupolis - Ormenio av 3 dagliga anslutningar -> tidtabellen. Då är det bara att fortsätta till fots mot Bulgarien ;) Med tanke på politiska spänningarna mellan Turkiet och Grekland är det inte särskild överraskande att där finns ingen persontrafik mellan de två länderna.
    Vad är det som inte stämmer? Jag skrev ju att det inte gick några tåg den vägen till Bulgarien och Svilengrad över gränsen. Om man kan ta sig dit på annat sätt hör väl egentligen inte hit.
    Och tågförbindelse till Turkiet har funnits i relativt modern tid, jag hittar tåg till Özunköprü i 2005 års tidtabell. Förbindelserna Grekland-Turkiet har väl aldrig varit bra men har väl inte försämrats på senare år så det lär väl vara konmisa skäl bakom. Alla de hårdhänta nedragningarna av OSE har lett till att det nu är ett av få nationella jänvägsföretag i Europa som går med vinst men då trafikerar man så gott som bara samsträckor. Hela det omfattande meterspårnätet på Peloponessos är t.ex ur trafik

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Vad är det som inte stämmer? Jag skrev ju att det inte gick några tåg den vägen till Bulgarien och Svilengrad över gränsen.
    Jag menade att Alexandropoulis inte är den "sista" trafikerad station:
    Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen
    ... man kommer till Alexandroupolis som längst

Mvh mormax

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av mormax Visa inlägg
    Jag menade att Alexandropoulis inte är den "sista" trafikerad station:
    Ja o.k för det

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Såg en uppgift -- i detta forum eller annat -- att ÖBB ska påbörja trafik i Grekland (tillsammans med en grekisk partner). Och att i planen ligger tågtrafik Wien - Athen. Ska bli spännande att se om detta blir verklighet, men österrikarna har ju överraskat tidigare.

Citat Ursprungligen postat av Lars F Visa inlägg
    Såg en uppgift -- i detta forum eller annat -- att ÖBB ska påbörja trafik i Grekland (tillsammans med en grekisk partner). Och att i planen ligger tågtrafik Wien - Athen. Ska bli spännande att se om detta blir verklighet, men österrikarna har ju överraskat tidigare.
    Knappast.
    Se bl. a. i Drehscheibe.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lars F Visa inlägg
    Nej det är Athen-Thessaloniki , alltså inrikes i Gekland som planeras.
    Sedan var det väl någon som tyckte att då kunde man väl köra Wien-Athen

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •