Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Lördagseftermiddag Juli 2016.

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Lördagseftermiddag Juli 2016.

En småregnig Lördagseftermiddag i början av Juli 2016. Första stoppet i Notviken utanför Luleå där ett Malmtåg passerade.
    Sedan bar det av till Luleå C och därefter Boden där några Cargonet tåg passerade Norrut.
    Det blev lite blandat runt Boden med bl:a Ett Schenkertåg som kördes ac Green Cargo och några persontåg.

Malmtåg 9955 borde det här ha varit...

...med Sydafrikavagnar lastat det som gick i.

9957 i Luleå.

Luleå C.

Norr om Boden gick detta ARE-tåg 41916 mot Narvik.

Buddbyn.

Nästa ARE-tåg 41904.

Malmtåg 9959 i Buddbyn.

Green Cargo körde Schenkertåg mellan Narvik och Oslo, och här är det förarbyte.

En Grön T-44:a 333.

Så återvänder Malmtåget från första bilden som 9960, efter ha lossat lasten i Luleå.

Det s.k. Ryggenspåret som går förbi Boden C.

Ett Norrtåg X-62 kommer in till Boden.

Tåg 95 från Narvik mot Luleå i Svartbjörnsbyn.

Norrtågs Regina på väg mot Kiruna.

Sandahlbolagens Real Rail tåg vid Boden Södra.

Tåg 91 väntar på Avgång från Boden.

Nattåg 91 med destination Göteborg avgår från Boden C.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Lördagseftermiddag Juli 2016.

Det var många fina och färgglada bilder! Synd att inte SJ kunnat pigga upp sig och åtminstonde målat ändarna på X2000 lika trevligt som de rödnosade Rc loken!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Tack, återigen, för superba bilder från min ungdoms hemtrakter!
    Bilderna från "norr om Boden", "Buddbyn" och "Svartbjörnsbyn" visar en "traktorväg" vid sidan om spåret. Där låg den gamla Haparanda-banan, från den tid då den ingick i ett arrangemang med "parallella enkelspår" mellan Boden C och Buddbyn (se en annan tråd om ämnet).
    Jag har inte varit nämnvärt i Boden på många år. Intressant att se den låååånga 91:an! Jag åkte en gång med en 94:a mellan Boden och Gällivare, det var 18 (!) vagnar - glömmer det aldrig - och dubbla Rc5.
    Ja - och på "min tid" i Boden kallades malmtågsspåret inte för "Ryggenspåret" (har aldrig hört eller sett den benämningen förut), utan helt enkelt "Malmspåret". En äldre benämning, från den tid banan byggdes i början på 20-talet, var "miljonspåret" eftersom det var så dyrt. Sen togs det inte i bruk förrän 1931 (om jag minns rätt). Men inte bara malmtåg gick där - sommartid gick även tåghemmen den vägen!
    Berra

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Ska jag vara ärlig är jag inte riktigt säker på att det kallas Ryggenspåret utan bara "På ryggen" eller "Ryggen" . Även Förbispåret har gått genom mina öron.
    Jag minns att du skrev om en övergång i Boden någonstans vid lokstallet eller någon Norr om Lokstallet. Jag har försökt minnas hur det såg ut när jag var liten.
    Det finns ett svagt minne av att man kunde köra över någonstans vid Lokstallet men om det bara var till Lokstallet eller om man kunde komma vidare och den övergången bör isf ha försvunnit ungefär samtidigt som Manhemsviadukten.
    Visst var det även en övergång där nuvarande Manhemsviadukten är.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Hej Mikael!

- och alla andra som kan vara intresserade av hur det såg ut i Boden för 50 - 60 år sedan!

Här en skiss, från: bangardar.se:

Norr är på kartan rakt åt höger!

Där kan man dels se, hur den urgamla vägen mot Luleå passerade de södra infartsväxlarna på Boden C och hur den gick under malmspåret under en järnvägsviadukt, dels hur omedelbart norr om lokstallet en väg passerade norr om lokstallarna. Det var dels bommar omedelbart NV om stallet, som säkrade både spåret norrut mot Gällivare och Haparande - och dels tre bommar, som säkrade malmstågsspåret mot denna väg och mot vägen mot Moråsen. Moråsen syns inte på kartan, men ligger längst ner mot höger på kartan.
    Kanske funkar det att klicka på kartan, så att den blir större. Tyvärr är det utom min kunskap hur man gör.

Den urgamla vägen mot Luleå ersattes någon gång, jag vet inte när, mot en väg rakare mot Luleå. Den syns som ett en tämligen rak väg från "mitten upptill mot vänster nertill", med en vägövergång inte långt därifrån malmtågsspåret ansluter till linjen mot Luleå. Idag ligger "fjärren" (i ett "slott") alldeles intill. Den ännu nyare vägsträckan syns längst till vänster, en rak väg rakt in mot centrala Boden! Den blev känd som en 8 km lång rak oavbruten björkallé - innan vägen breddades och asfalterades!

I min ungdom bodde jag ganska mitt i den triangel som bildas av spåren mot Stockholm och mot Luleå, på Lule-vägen precis vid ordet "vägen". Det är gammal sjöbotten - för att inte säga havsbotten, Bdn (förlåt Boden C) ligger på 11 möh. När malmtågen kom, 200-300 m längre ifrån (svårt säga 65-70 år senare), med Mas-vagnar, gungade hela huset i tretakt: dong-dong-dong, dong-dong-dong, dong-dong-dong -- osv.

Övergången / bommarna vid malmspåret bakom lokstallet gick över två spår. Det var alltså mötesspår där! De tre bommarna kunde vara nere rätt länge! På bangårdsritningen visas inte det sidospår som fanns - men det är på ritningen "planerat" plats för det - där stod nästan alltid en eller två Mas-vagnar avställda!

Berra

Senast redigerat av Bertil Bengtsson den 2019-01-22 klockan 23:47:38.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •