Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Här är Nightjets frukostar egentligen?

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Här är Nightjets frukostar egentligen?

Citat Ursprungligen postat av Turmantas Visa inlägg
    (om spanska nattåg från Portugal)
    Vatten får man inte, och inget annat heller. (Inte att ÖBBs frukost vore något att längta efter.)
    Jag undrar över ÖBB.s frukost, för jag skall nämligen åka sovvagn i Nightjet Hamburg-Zürich och åter för första gången i mitt liv. Däremot har jag åkt med CNL och ätit bra frukost och jag åkte Wien-Hamburg för kanske 10 år sedan och fick både ett glas vin på kvällen och kryssa i en detaljerad lista över exakt hur min frukost skulle se ut, och jag minns frukosten som riktigt bra.

Så, hur ser dagens Nightjet-frukostar ut? Skiljer det mellan sovvagn och liggvagn?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Här är Nightjets frukostar egentligen?

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Jag undrar över ÖBB.s frukost, för jag skall nämligen åka sovvagn i Nightjet Hamburg-Zürich och åter för första gången i mitt liv. Däremot har jag åkt med CNL och ätit bra frukost och jag åkte Wien-Hamburg för kanske 10 år sedan och fick både ett glas vin på kvällen och kryssa i en detaljerad lista över exakt hur min frukost skulle se ut, och jag minns frukosten som riktigt bra.

Så, hur ser dagens Nightjet-frukostar ut? Skiljer det mellan sovvagn och liggvagn?
    Jag har bara åkt sovvagn men där var det samma upplägg som på CNL, en lista man fick fylla i, tor det var 5 saker som ingick sedan kostade det extra. Prosecco fanns i kupén när man steg ombord.

/Magnus

Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Magnus Backman Visa inlägg
    Jag har bara åkt sovvagn men där var det samma upplägg som på CNL, en lista man fick fylla i, tor det var 5 saker som ingick sedan kostade det extra. Prosecco fanns i kupén när man steg ombord.

/Magnus
    Det är antagligen skillnad mellan sov- och liggvagn. Hur det ser ut när man kostar på sig en sovvagnsresa vet jag inte, men i liggvagnen är det antingen en kopp odrickbart kaffe eller en kopp fullständigt odrickbart te, två bullar ("Semmeln") från gårdagen, för lite smör och för lite marmelad.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Magnus Backman Visa inlägg
    Precis så. Ingen hotellfrukost, men utan anmärkning för att vara en sovvagnsdito. Den ingående "smothien" var äcklig, men det tyckte inte HON.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Det är antagligen skillnad mellan sov- och liggvagn. Hur det ser ut när man kostar på sig en sovvagnsresa vet jag inte, men i liggvagnen är det antingen en kopp odrickbart kaffe eller en kopp fullständigt odrickbart te, två bullar ("Semmeln") från gårdagen, för lite smör och för lite marmelad.
    Men det är ju som en traditionell sydeuropeisk hotellfrukost: en kopp svart kaffe, en fralla och en klick marmelad. Fast på många håll har det blivit bättre på senare år och ofta har man en buffé.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Enligt mina erfarenheter är sovvagsfrukosten ganska bra. Men varför inte läsa uppgifter direkt från Österrike?
    https://www.nightjet.com/ausstattung/services.html

Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av aairola Visa inlägg
    Enligt mina erfarenheter är sovvagsfrukosten ganska bra. Men varför inte läsa uppgifter direkt från Österrike?
    https://www.nightjet.com/ausstattung/services.html
    Som sagt vet jag inte hur det är i sovvagnen, men att kalla den tråkigheten som man får i liggvagnen för "Wiener Frühstück" känns lite djärvt.

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Som sagt vet jag inte hur det är i sovvagnen, men att kalla den tråkigheten som man får i liggvagnen för "Wiener Frühstück" känns lite djärvt.
    Min fru och jag åt liggvagnsfrukost på NightJet i somras, och vi tyckte den var helt okej. Inget fel på teet eller något annat som ingick, men verkligen inget överdåd. Konduktören gav oss var sin liten frukostkartong. När vi hade förtärt dem kom vi fram till Hamburg Hbf, tre kvarts timme innan vårt nästa tåg skulle gå. Vi kände inget behov av att komplettera frukosten på stationen, utan var ute på plattformarna och tittade på tåg i stället.

Passagerare Mikael Ritts avatar
    Medlem
    mar 2018

https://www.nightjet.com/dam/jcr:38e...karte-2017.pdf

Det är den mest aktuella frukost-menyn som finns hos oss (ÖBB)
    Du få denna i sov- resp. liggvagnen från konduktören kvällen innan.
    Du kan välja mellan olika varmdryck, bröd mm.

Medlem
    mar 2018

https://www.nightjet.com/dam/jcr:57d...karte-2017.pdf

Du berättade om vin mm. under en tidigare resan med NightJet.
    För kvällen innan finns egen meny. Varmrätter varierar en lite mellan de olika nattåg - beroende av länderna man resa till eller i.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Mikael Ritt Visa inlägg
    https://www.nightjet.com/dam/jcr:38e...karte-2017.pdf

Det är den mest aktuella frukost-menyn som finns hos oss (ÖBB)
    Du få denna i sov- resp. liggvagnen från konduktören kvällen innan.
    Du kan välja mellan olika varmdryck, bröd mm.
    Jo, det är ju det aairola länkat till i sitt inlägg. och din meny är ju det som gäller i sovvagn, det verkar helt klart.
    Men, i liggvagn står det ju "Wiener frühstück", så får verkligen liggvagnsresenärerna också denna meny med val? Har du egen erfarenhet av det?

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Mikael Ritt Visa inlägg
    https://www.nightjet.com/dam/jcr:57d...karte-2017.pdf

Du berättade om vin mm. under en tidigare resan med NightJet.
    För kvällen innan finns egen meny. Varmrätter varierar en lite mellan de olika nattåg - beroende av länderna man resa till eller i.
    Jag berättade om den gratis drink vi fick för länge sedan, och den motsvaras av det ÖBB på sin sida kallar Welcome drink und Abendsnack, som ingår i biljetten för sovresenärer, och som Magnus Backman beskrev som Prosecco. Medan liggresenärer får mineralvatten.

Medlem
    mar 2018

Jag reste många gånger med vara nattåg mitt hela liv
    Nästan varje år finns ändringar i menyn, service och typ av "Välkommen" i tåget.
    Jag har fått menyn flera gånger i liggvagn också. Skillnaden fanns i mängden man kan beställa. Den så kallade "Wiener Frukost" finns också.
    Det är en exempel vad jag menar med variering på olika linjer.
    Wellcome drink och lite snack på kvällen finns bara i sovvagn!

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Jo, det är ju det aairola länkat till i sitt inlägg. och din meny är ju det som gäller i sovvagn, det verkar helt klart.
    Men, i liggvagn står det ju "Wiener frühstück", så får verkligen liggvagnsresenärerna också denna meny med val? Har du egen erfarenhet av det?
    Såvitt hustrun och jag minns så fick vi i NightJets liggvagn i somras en liten kartong med det nödvändigaste. Men något meny att välja från kan vi inte påminna oss. Allt talar för att liggvagnsresenärer får en mer påver frukost än sovvagnsresenärer, och det är ju egentligen ganska naturligt. Men om Mikael Ritt är helt säker på att båda kategorierna får samma meny att välja från, så minns jag kanske fel.

Senast redigerat av Hans Broman den 2019-01-21 klockan 16:50:02.

Medlem
    mar 2018

En kartong är det i alla fall - i liggvagn och sovvagn. Porslin finns tyvärr inte
    Det varierar ganska mycket med frukost och menyn - det fanns också tillfälle med skillnader mellan menyn och frukost jag slutligen hat fått i en och samma tåg.
    Marmelad eller smör var slut, den beställda bröd för nästan hela tåget levererades inte, mm.
    En gång har jag fått menyn som slutade i denna form ett år förre :-/

Att åka österrikiska nattåg är alltid en liten äventyr - och frukost kan vara "a big suprise"

Passagerare
    Medlem
    jun 2018

Jag snubblade över ett Youtube-klipp med ett tyskt tv-reportage om ÖBBs nattåg. Där intervjuades bl a en kvinna som ansåg det vara en stor konkurrensfördel för ÖBB-nattågen att "där får man frukost". Men det kan ju mycket väl avse varianten "croissant, svart kaffe och en cigarett"...

Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Janne Petersson Visa inlägg
    Jag snubblade över ett Youtube-klipp med ett tyskt tv-reportage om ÖBBs nattåg. Där intervjuades bl a en kvinna som ansåg det vara en stor konkurrensfördel för ÖBB-nattågen att "där får man frukost". Men det kan ju mycket väl avse varianten "croissant, svart kaffe och en cigarett"...
    Vilket, avsett från rökvaran, är precis vad man får i Polen och Slovakien. Bättre än så är den österrikiska varianten jo.

Passagerare
    Medlem
    jun 2018

Vilket, avsett från rökvaran, är precis vad man får i Polen och Slovakien. Bättre än så är den österrikiska varianten jo.
    Haha, sant! Den slovakiska varianten fick jag testa två gånger sommaren 2017 i biltåget från Poprad-Tatry till Prag. Men vad kan man begära när man får både biltransport och transport av sig själv i singel-sovkupé för c:a 850 SEK... Kaffet var, som jag minns det, dessutom förvånansvärt drickbart =)

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Såg en YT-film för någon vecka sedan.

https://www.youtube.com/watch?v=go42NiAqtJk

EDIT: ser nu att filmen är från 23 apr. 2017

Senast redigerat av AlexEhn den 2019-01-21 klockan 20:40:45.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •