Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Daglig punktlighetsstatistik

  1. #1
    Avställd
    Medlem
    maj 2018
    Inlägg
    89

    Daglig punktlighetsstatistik

    Nu har jag äntligen fått upp min nya sida med statistik för tågtrafiken i testversion. Kom gärna med synpunkter!

    Adressen är https://test.tydal.nu/


  2. #2
    Ej aktiv
    Medlem
    nov 2018
    Inlägg
    2 811

    Sv: Daglig punktlighetsstatistik

    Citat Ursprungligen postat av tydal Visa inlägg
    Nu har jag äntligen fått upp min nya sida med statistik för tågtrafiken i testversion. Kom gärna med synpunkter!

    Adressen är https://test.tydal.nu/
    Det är alltid kul med statistik men vad är det som statistiken ska visa? Den är sorterad på järnvägsföretag och vad är vitsen med det?
    Östgötatrafiken har t ex dubbelspår på hela sitt linjenät och de bör därför kunna komma upp i en betydligt högre punktlighet än vad t ex Tågab någonsin kan göra som kör sina tåg på överbelastade enkelspår i Värmland.
    Det går ju därmed inte att utifrån statistiken att dra någon som helst rättvis slutsats om vilket företag som är bäst på att köra tåg.
    Eftersom SJ kör över hela landet och har blandat med dubbelspår och enkelspår så borde de alltid hamna någonstans mitt emellan och statistiken går därmed inte heller att använda för att se hur stor risken för försening är. En uppdelning på sträcka och tågnummer behövs och du har väl även presenterat en sådan sida.
    Olika järnvägsföretag har alltså väldigt olika förutsättningar beroende på vilken infrastruktur (enkel-/dubbelspår) de kör på och hur stor belastningen är på dessa banor. Det känns lite som om du gör en resultatlista som innehåller tiderna från både Olympiska Spelen och Paralympics (handikapp-OS) och gör en och samma resultatlista av alltihopa oavsett deltagarnas förutsättningar. Järnvägsföretagen har så att säga olika handikapp beroende på hur linjerna ser ut som de trafikerar.


  3. #3
    Avställd
    Medlem
    maj 2018
    Inlägg
    89

    Sv: Daglig punktlighetsstatistik

    Citat Ursprungligen postat av Nordman1970 Visa inlägg
    Den är sorterad på järnvägsföretag och vad är vitsen med det?
    Att göra det lättare för vanligt folk att hitta de tåg de är intresserade av.

    Citat Ursprungligen postat av Nordman1970 Visa inlägg
    Östgötatrafiken har t ex dubbelspår på hela sitt linjenät och de bör därför kunna komma upp i en betydligt högre punktlighet än vad t ex Tågab någonsin kan göra som kör sina tåg på överbelastade enkelspår i Värmland.
    Och nu kan alla se hur stor skillnaden blir.

    Citat Ursprungligen postat av Nordman1970 Visa inlägg
    En uppdelning på sträcka och tågnummer behövs och du har väl även presenterat en sådan sida.
    Ja, på https://test.tydal.nu/statistik kan du se vilken statstik som finns där nu.

    Jag har tänkt utöka med mer statistik, exempelvis vad förseningarna beror på och var de uppstår.


  4. #4
    Passagerare Bengtssons avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    242

    Sv: Daglig punktlighetsstatistik

    Citat Ursprungligen postat av Nordman1970 Visa inlägg
    Det är alltid kul med statistik men vad är det som statistiken ska visa? Den är sorterad på järnvägsföretag och vad är vitsen med det?
    Östgötatrafiken har t ex dubbelspår på hela sitt linjenät och de bör därför kunna komma upp i en betydligt högre punktlighet än vad t ex Tågab någonsin kan göra som kör sina tåg på överbelastade enkelspår i Värmland.
    Det går ju därmed inte att utifrån statistiken att dra någon som helst rättvis slutsats om vilket företag som är bäst på att köra tåg.
    Eftersom SJ kör över hela landet och har blandat med dubbelspår och enkelspår så borde de alltid hamna någonstans mitt emellan och statistiken går därmed inte heller att använda för att se hur stor risken för försening är. En uppdelning på sträcka och tågnummer behövs och du har väl även presenterat en sådan sida.
    Olika järnvägsföretag har alltså väldigt olika förutsättningar beroende på vilken infrastruktur (enkel-/dubbelspår) de kör på och hur stor belastningen är på dessa banor. Det känns lite som om du gör en resultatlista som innehåller tiderna från både Olympiska Spelen och Paralympics (handikapp-OS) och gör en och samma resultatlista av alltihopa oavsett deltagarnas förutsättningar. Järnvägsföretagen har så att säga olika handikapp beroende på hur linjerna ser ut som de trafikerar.
    Vad är det som säger att man får bättre punktlighet bara för att det är enkelspår? Ett enkelspår utan störningar kan väl mycket väl ha bra punktlighet?


  5. #5
    Passagerare Bengtssons avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    242

    Sv: Daglig punktlighetsstatistik

    Citat Ursprungligen postat av Bengtsson Visa inlägg
    Vad är det som säger att man får bättre punktlighet bara för att det är enkelspår? Ett enkelspår utan störningar kan väl mycket väl ha bra punktlighet?
    Menade så klart ”bättre punktlighet på dubbelspår”.


  6. #6
    Ej aktiv
    Medlem
    nov 2018
    Inlägg
    2 811

    Sv: Daglig punktlighetsstatistik

    Citat Ursprungligen postat av Bengtsson Visa inlägg
    Menade så klart ”bättre punktlighet på dubbelspår”.
    Gav du inte svaret själv när du skrev "ett enkelspår utan störningar kan ha en bra punktlighet".
    Det var just det där med utan störningar. Störningarna blir större ju färre spår du har. En bana utan störningar har givetvis alltid 100% punktlighet men någon sådan bana existerar inte. Störningar uppstår alltid i större eller mindre grad.

    Skillnad mellan dubbelspår och enkelspår.
    Du slipper all väntan på tågmöten i samband med störningar vilket genererar färre följdförseningar.
    Du kan köra enkelspårsdrift om det uppstår ett hinder på ena spåret och därmed får du färre störningar jämfört med om linjen vore enkelspårig.

    Ju färre beroenden det är mellan tågen desto mindre störningskänslig är trafiken.

    Observera att jag i mitt inlägg både nämnde hur banan ser ut och vilken belastning den har. Ett mycket lågt trafikerat enkelspår kan givetvis ha större punktlighet än ett väldigt hårt belastat dubbelspår.


  7. #7
    Ej aktiv
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    292

    Sv: Daglig punktlighetsstatistik

    På 1980-talet hade vi två pendeltågslinjer i Stockholm. Dels Kungsängen - Västerhaninge dels Märsta - Södertälje. Den första var enkelspårig i båda ändar, dvs det var enkelspår Älvsjö - Västerhaninge och Kungsängen - Kallhäll, den andra hade dubbelspår hela vägen. Men underligt nog så var punktligheten avsevärt bättre på Kungsängen - Västerhaninge, dvs på enkelspåret. Detta också trots att det fanns en öppningbar bro i Stäket. Men det hela visar på att det inte är så mycket lättare att få bra punktlighet på dubbelspår jämfört med enkelspår(vilket ofta står i utbyggnadsdokument). I båda fallen är ju trafiken planerad utifrån givna förutsättningar och endast störningar påverkar.


  8. #8
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    564

    Sv: Daglig punktlighetsstatistik

    Borde Finnas statistik på förseningar som beror på spårspring. Tycker att det ofta blir stopp i trafiken förbi Tomteboda. Kan inte förstå varför folk ska springa på spåren vid Tomteboda eller om det bara är graffitimålare som är i farten?


  9. #9
    Ej aktiv
    Medlem
    nov 2018
    Inlägg
    2 811

    Sv: Daglig punktlighetsstatistik

    Citat Ursprungligen postat av stinsx Visa inlägg
    På 1980-talet hade vi två pendeltågslinjer i Stockholm. Dels Kungsängen - Västerhaninge dels Märsta - Södertälje. Den första var enkelspårig i båda ändar, dvs det var enkelspår Älvsjö - Västerhaninge och Kungsängen - Kallhäll, den andra hade dubbelspår hela vägen. Men underligt nog så var punktligheten avsevärt bättre på Kungsängen - Västerhaninge, dvs på enkelspåret. Detta också trots att det fanns en öppningbar bro i Stäket. Men det hela visar på att det inte är så mycket lättare att få bra punktlighet på dubbelspår jämfört med enkelspår(vilket ofta står i utbyggnadsdokument). I båda fallen är ju trafiken planerad utifrån givna förutsättningar och endast störningar påverkar.
    Jag tycker inte att det var ett dugg konstigt att Kungsängen-Västerhaninge hade bättre punktighet men det bevisar inte att enkelspår är lika bra som dubbelspår. Linjen Kungsängen-Västerhaninge hade på den tiden på sina enkelspår endast enstaka Västeråståg. Det gick inte ens ett Västeråståg i timmen under dagarna och på delen Älvsjö-Västerhaninge skulle trafiken endast samsas med ett par godståg per dag. Linjen Märsta-Södertälje skulle däremot samsas med betydligt mer trafik både norrut och söderut.
    Det är givet att trafiken i båda fallen är planerad utifrån givna förutsättningar och endast störningar påverkar. Och det var just störningarna som mäts i punktlighetsstatistiken. Utan störningar har givetvis båda systemen 100% punktlighet. Som jag redan skrivit måste man även se till trafikmängden. Det var den snarare än enkelspår/dubbelspår som gav utslag i den gamla statistiken.


  10. #10
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    112

    Sv: Daglig punktlighetsstatistik

    Citat Ursprungligen postat av Nordman1970 Visa inlägg
    Jag tycker inte att det var ett dugg konstigt att Kungsängen-Västerhaninge hade bättre punktighet men det bevisar inte att enkelspår är lika bra som dubbelspår. Linjen Kungsängen-Västerhaninge hade på den tiden på sina enkelspår endast enstaka Västeråståg. Det gick inte ens ett Västeråståg i timmen under dagarna och på delen Älvsjö-Västerhaninge skulle trafiken endast samsas med ett par godståg per dag. Linjen Märsta-Södertälje skulle däremot samsas med betydligt mer trafik både norrut och söderut.
    Det är givet att trafiken i båda fallen är planerad utifrån givna förutsättningar och endast störningar påverkar. Och det var just störningarna som mäts i punktlighetsstatistiken. Utan störningar har givetvis båda systemen 100% punktlighet. Som jag redan skrivit måste man även se till trafikmängden. Det var den snarare än enkelspår/dubbelspår som gav utslag i den gamla statistiken.
    Enkelspår har ju också effekten först när det sker en störning. Sker ingen störning, så blir det ju inte heller några följdförseningar. En enkelspårsträcka med mycket trafik och små mötesmöjligheter blir ju däremot känslig. Man brukade man väl ändå mot slutet av enkelspårstiden säga att sträckan Kallhäll-Kungsängen då var den mest belastade enkelspårsträckan i Sverige. En sak som dock enkelspår i vissa fall kan medföra är att det behövs fler växlingsrörelser, vilket kan innebära större felfrekvens på växlar.

    Men ett annat exempel på där enkelspår fungerat relativt bra är ju SL:s s.k. lokalbanor. Även om nu Lidingöbanan är nedgraderad till spårväg, så har ju både den, Roslagsbanan och Saltsjöbanan kunnat uppvisa ganska god punktlighet (i vilket fall betydligt bättre än Trafikverkets anläggningar), trots omfattande trafik och många enkelspårsträckor. Finns flera andra liknande lokalbanor med enkelspår där det nästan aldrig är några problem med punktligheten (både i Sverige och utomlands) och trots att infrastrukturen brukar utnyttjas rätt väl.


    En stor fördel för Mälarbanan var väl troligtvis att pendeltågen hade slutstation vid Kungsängen. Så även om det blev förseningar på sista sträckan, blev det inte så mycket följdförseningar av enkelspåret. Komplexiteten ökar ju om det som på Västerhaningegrenen var återkommande tågmöten och enkelspårsträckor. Å andra sidan var ju pendeltågen till Nynäshamn då separerade och gick som en egen linje (förutom några insatståg under senare period).

    Senast redigerat av Lars Lundqvist den 2019-01-20 klockan 07:49:33.

  11. #11
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    1 232

    Sv: Daglig punktlighetsstatistik

    Det var inte enkelspår hela vägen Kallhäll-Kungsängen utan det fanns en mötesstation i Stäket…
    Vet inte hur många gånger som Stäketbron fastnade i"fel läge",vilket föranledde vändningar i Kallhäll.
    I tidtabellerna på 80-talet fanns t o m en anmärkning om att 2 pendeltåg på kvällen ankom Kungsängen några
    minuter senare p g av planenligt möte i Stäket.
    Likaså hade"insatstågen"på eftermiddagen mot Västerhaninge längre körtid p g av möte vid "kryss-"stationen i Högdalen./Ulf


  12. #12
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    353

    Sv: Daglig punktlighetsstatistik

    Citat Ursprungligen postat av tydal Visa inlägg
    Nu har jag äntligen fått upp min nya sida med statistik för tågtrafiken i testversion. Kom gärna med synpunkter!

    Adressen är https://test.tydal.nu/
    Är det så att tåg som inställts enligt plan blir markerade som "sena"? Jag tänker på t ex Öresundstågen när Lund–Hässleholm har varit avstängt får "röd plupp", t ex 8–9/12: https://test.tydal.nu/train/1016 – trots att de kommit i tid till Lund ...


  13. #13
    Avställd
    Medlem
    maj 2018
    Inlägg
    89

    Sv: Daglig punktlighetsstatistik

    Citat Ursprungligen postat av August Ekman Öhrn Visa inlägg
    Är det så att tåg som inställts enligt plan blir markerade som "sena"? Jag tänker på t ex Öresundstågen när Lund–Hässleholm har varit avstängt får "röd plupp", t ex 8–9/12: https://test.tydal.nu/train/1016 – trots att de kommit i tid till Lund ...
    Just den statistiksidan tillämpar samma sträcka på alla rader. Antingen tågets hela sträcka - oavsett om den inte går hela sträckan alla dagar - eller den delsträcka du anger.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •