Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Att sova genom Spanien ...

Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017

Att sova genom Spanien ...

... i den konstigaste liggvagnen jag har hittills sett.

Nu har jag lyckats åka på det där spanska nattåget. Konduktörens främsta prioritet var inte vänlighet, men att jag kom en dryg timme senare än förväntat var inget bekymmer.

Men dessa Talgo-vagnar alltså. Man ligger faktiskt snett. Eller så drar landskapet förbi snett, om man så vill. Vilket innebär att korridorens inre vägg inte är rak. Trång är den dessutom. Å andra sidan: den som inte passar genom korridoren hade ingen glädje av sängarna, för de är inte heller så stora. Den hela historien är något för smala människor med smala väskor.

Om man klarat sig så långt, får man dock lite lyx. Sängen är bäddad, och det är en sällsynt undantag i en liggvagn. Och det finns ett handfat. Det är väldigt trevligt, men där tar lyxen slut. Trots bredare spår och trång korridor är sängarna inte bara smala utan även ganska korta. Poängen med de sneda sängarna är nog att de kan bli lite längre, men så är det inte riktigt.

Mittemot handfatet finns ett utrymme som kunde vara praktiskt för en väska, men bara om man vill tina upp den eftersom elementet befinner sig just där. Om man råkar resa med en fotpall kan man möjligen lösa detta problem. (Pallen före elementet, väskan på pallen.)

Vatten får man inte, och inget annat heller. (Inte att ÖBBs frukost vore något att längta efter.)

Underligt nog sover man faktiskt väldigt bra. Jag lag mig, jag somnade, och plötsligt var klockan nästan åtta (spansk tid, men ändå). Och inredningen verkar alldeles ny.

Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017

Interiörbilder från det spanska nattåget

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •