Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 37

Ämne: IKEA-chef kallar till krismöte för tågtrafiken till Älmhult - Öresundståg i Hm?

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

IKEA-chef kallar till krismöte för tågtrafiken till Älmhult - Öresundståg i Hm?

DN Debatt idag (kanske betalartikel) skriver en IKEA-chef i Älmhult om det stora arbetspendlandet till Älmhult (3000 personer; 800 från Malmö), om de problem med förseningar mm pendlarna har, hur viktigt det är för att landsbygden skall leva, och därför om att IKEA kommer att kalla till krismöte för tågtrafiken till Älmhult, där politiker och myndigheter skall kallas.
    Jag tycker det är en välskriven artikel, med goda argument, och jag tror man vänder sig till rätt beslutsfattare.

Hon pekar i första hand ut Öresundstågen och pekar på att från T19 så står Öresundstågen från Älmhult 15 minuter i Hässleholm och väntar, och att pendlarna Älmhult-Malmö tillbringar då 20% av resan i Hässleholm.
    Detta låter ju förvånande och jag har försökt leta lite, och jämfört med T18, och det verkar som att i T18 så stod Öresundstågen 12 minuter i Alvesta för att gå precis efter SJ Snabbtåg, medan nu sticker de direkt och kommer till Hässleholm 2 minuter före snabbtågen.
    Först undrar jag om någon vet varför man ändrat? Är det för att snabbtågen ofta är lite sena och ändå släpps före?
    Sen undrar jag om det inte går att rucka på Öresundstågen kontra snabbtågen, eller ger det andra omkörningsproblem på något annat ställe?

Passagerare
    Medlem
    jun 2018

Sv: IKEA-chef kallar till krismöte för tågtrafiken till Älmhult - Öresundståg i Hm?

Öresundståden ställer till med förseningar av Kungsbackapendeln hela tiden, särskilt i norrgående riktning. Sena Öresundståg får gå före pendeln som då blir försenad med 6-10 minuter.

Det verkar vara något systemfel med Öresundstågsupplägget. Det kanske vore läge att konstruera om tidtabellen och ha ett tekniskt uppehåll söder om Kungsbacka för norrgående tåg i 10-15 minuter för att hinna med!

Passagerare
    Medlem
    aug 2018

Sv: IKEA-chef kallar till krismöte för tågtrafiken till Älmhult - Öresundståg i Hm?

Problemet stavas SJ som alltid får gå före i Halmstad.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Föraren Visa inlägg
    Problemet stavas SJ som alltid får gå före i Halmstad.
    Vilket i sin tur beror på ett antal Pågatåg i Helsingborg.....

/Magnus

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Magnus Backman Visa inlägg
    Vilket i sin tur beror på ett antal Pågatåg i Helsingborg.....

/Magnus
    Och Helsingborg,Halmstad och Kungsbacka har anknytning tlll Älmhult därför att ???

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Vad gäller Skåne så är det självklara problemet att Trafikverket låtit Södra Stambanan förvandlas till "spårväg"! Den ena märkligare stationen efter den andra öppnas i orter som knappast har 1000 invånare...Tjörnarp 731 inv, Stehag 1122 för att ta några exempel! Detta gör ju framkomligheten bedrövlig och möjligheten att få fram snabbare tåg ytterst begränsad! Nej så länge det inte är fyrspår Malmö-Hässleholm bör antalet stopp som tillåts vara ytterst begränsat och matarbussar i stället sörja för den lokala trafiken till småsamhällena !

Vad gäller Västkustbanan har tidigare skribenter i stort sett rätt. Har ofta upplevt att försenade SJ tåg ändå får passera i Halmstad där Öresundstågen normalt har rejäla uppehåll som gör tidtabellerna väldigt bra och förlåtande! I stället för flera olika trafiksystem på VKB borde Trafikverket se till att enbart ett tågsystem fanns och då skulle kraven vara betydligt högre vad gäller komfort och utrymme än dagens Öresundståg. Jag vet många som bokar SJ så mycket de kan enbart för att de då får en bekväm sittplats och ordentlig plats för eventuellt bagage. Att behöva åka så långa sträckor som Göteborg-Malmö i så dåliga tåg sm X31 i Sverige år 2019 är ju helt oacceptabelt. Nej skaffa ordentliga dubbeldäckade manövervagnståg enligt europeisk modell till denna trafik!

1. Klass Hasse Hagbergs avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    DN Debatt idag (kanske betalartikel) skriver en IKEA-chef i Älmhult om det stora arbetspendlandet till Älmhult (3000 personer; 800 från Malmö), om de problem med förseningar mm pendlarna har, hur viktigt det är för att landsbygden skall leva, och därför om att IKEA kommer att kalla till krismöte för tågtrafiken till Älmhult, där politiker och myndigheter skall kallas.
    Jag tycker det är en välskriven artikel
    Jag håller med, det är en mycket välskriven artikel. Den pekar på Ikeas behov i förhållande till deras huvudkontor i Älmhult men kan mycket väl läsas som ett generellt uttryck för slarv i tågplanen.

Jag sitter i 544 som är ett av de fjärrtåg som stannar i Älmhult och känner stor sympati för den frustrerade Pernilla Jonsson som är VD för Ikea Älmhult. Visserligen är resandeutbytet begränsat så här en lördagskväll men SJ ställer upp i alla fall.

Senast redigerat av Hasse Hagberg den 2019-01-19 klockan 17:11:48.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Jag tycker det är en välskriven artikel, med goda argument, och jag tror man vänder sig till rätt beslutsfattare.

Hon pekar i första hand ut Öresundstågen och pekar på att från T19 så står Öresundstågen från Älmhult 15 minuter i Hässleholm och väntar, och att pendlarna Älmhult-Malmö tillbringar då 20% av resan i Hässleholm.
    Detta låter ju förvånande och jag har försökt leta lite, och jämfört med T18, och det verkar som att i T18 så stod Öresundstågen 12 minuter i Alvesta för att gå precis efter SJ Snabbtåg, medan nu sticker de direkt och kommer till Hässleholm 2 minuter före snabbtågen.
    Först undrar jag om någon vet varför man ändrat? Är det för att snabbtågen ofta är lite sena och ändå släpps före?
    Sen undrar jag om det inte går att rucka på Öresundstågen kontra snabbtågen, eller ger det andra omkörningsproblem på något annat ställe?
    Snabbtågen kommer ner något senare från Stockholm i T19 än i T18. Eftersom Öresundstågen vill ha 6-7 minuters uppehåll i Hässleholm för att koppla till vagnar är det inte längre möjligt att köra efter X2000 på södergående. På norrgående då tåget släpper vagnar på 3 minuter går det fortfarande att köra framför X2000. Öresundstågens totala restid Kalmar - Malmö har inte påverkats utan det är delsträckan Alvesta - Hässleholm som har fått längre restider. De som t.ex pendlar från Växjö till Älmhult har fått kortare restider.
    Det är svårt att rucka på Öresundstågen eftersom de ska falla in i 20 minuters mönstret över Öresundsbron. Ett sätt hade förstås varit att dra med sig onödigt många vagnar i Öresundstågen till Alvesta och sköta av och tillkopplingen där istället men med tanke på fordonsbristen inom Öresundstågssystemet hade det knappast varit görligt.

/Magnus

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

det stora arbetspendlandet till Älmhult (3000 personer; 800 från Malmö), om de problem med förseningar mm pendlarna har,

Sen undrar jag om det inte går att rucka på Öresundstågen kontra snabbtågen, eller ger det andra omkörningsproblem på något annat ställe?[/QUOTE]

Förslag till Lösning
    Att Öresundstågen gör ett uppehåll i Älmhult för att släppa fram snabbtåget (i st f som nu Hässleholm eller som tidigare Alvesta) åtminstone i pendlarläge
    Då skulle de stora pendlarströmmarna Älmhult (även Osby) - Lund-Malmö få kort restid, liksom den ganska stora pendlarströmmen Växjö-Älmhult

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Är det verkligen nödvändigt med alla genomgående tåg till Köpenhamn? Hur stor andel av resenärerna som stiger på norr om Malmö C fortsätter över bron? Om inte det är låt oss säga minst 25% borde man i stället bryta och ha 2 olika system. Man riskerar ju aldrig ändå länge väntan än 20 minuter i Malmö och byte bör gå att ordna tvärs över plattform!

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Och Helsingborg,Halmstad och Kungsbacka har anknytning tlll Älmhult därför att ???
    Helt rätt, varför slutar folk att kommentera och läsa postvagnen? jo för nästan alltid så är det någon som spårar ur. själv lägger jag in minsta möjliga numera.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Vad gäller Skåne så är det självklara problemet att Trafikverket låtit Södra Stambanan förvandlas till "spårväg"! Den ena märkligare stationen efter den andra öppnas i orter som knappast har 1000 invånare...Tjörnarp 731 inv, Stehag 1122 för att ta några exempel! Detta gör ju framkomligheten bedrövlig och möjligheten att få fram snabbare tåg ytterst begränsad! Nej så länge det inte är fyrspår Malmö-Hässleholm bör antalet stopp som tillåts vara ytterst begränsat och matarbussar i stället sörja för den lokala trafiken till småsamhällena !

Vad gäller Västkustbanan har tidigare skribenter i stort sett rätt. Har ofta upplevt att försenade SJ tåg ändå får passera i Halmstad där Öresundstågen normalt har rejäla uppehåll som gör tidtabellerna väldigt bra och förlåtande! I stället för flera olika trafiksystem på VKB borde Trafikverket se till att enbart ett tågsystem fanns och då skulle kraven vara betydligt högre vad gäller komfort och utrymme än dagens Öresundståg. Jag vet många som bokar SJ så mycket de kan enbart för att de då får en bekväm sittplats och ordentlig plats för eventuellt bagage. Att behöva åka så långa sträckor som Göteborg-Malmö i så dåliga tåg sm X31 i Sverige år 2019 är ju helt oacceptabelt. Nej skaffa ordentliga dubbeldäckade manövervagnståg enligt europeisk modell till denna trafik!
    Plattformarna som tillkom byggdes i projektet Pågatåg nordost. Pågatåg nordost var aldrig ett förslag från Trafikverket utan prioriterades in i nationella planen av dåvarande regering efter att Trafikverket lämnat sitt planförslag. Om Trafikverket av politikerna får pengar för att bygga plattformar för lokaltåg blir det som du säkert förstår väldigt svårt för samma Trafikverket att sedan vägra att tilldela tåglägen med uppehåll vid plattformarna. Den generaldirektör som skulle skriva under på det sitter nog rätt löst till.

Med nuvarande lagstiftning kan inte Trafikverket "se till" att det enbart finns ett tågsystem på VKB. Det Trafikverket kan göra och som förhoppningsvis blir gjort snart är att strama upp konstruktionen och inte tillåta en del saker som finns i dagens tidtabell för både Lokaltåg, regionaltåg och Snabbtåg som gör tidtabellen instabil. Men mina kollegor som tar fram konstruktionsregler har varit fullt upptagna med Västra Stambanan.

/Magnus

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Bygget av H-H banan har skjutits upp i 10 år. Reinfeldt sa i Almedalen att de ska byggas. Sen har total oenighet rått om finansieringen, allt måste byggas i följd som ett hus, man kan inte bygga ett rum då och då. Egentligen skulle vi redan haft det klart. Hoppass att den nya regeringskoalitionen kan sätta fart och även låna pengar så det händer något så våra företag stannar i Sverige.
    konstigt att ingen begriper att SSB är fullbelagd och det fodrar snabb utbyggnad av H-H banorna.Samma problem på VSB, Östergötland och Boråsbanan. Ni bakåtsträvare i detta forum är fantastiska.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Är det verkligen nödvändigt med alla genomgående tåg till Köpenhamn? Hur stor andel av resenärerna som stiger på norr om Malmö C fortsätter över bron? Om inte det är låt oss säga minst 25% borde man i stället bryta och ha 2 olika system. Man riskerar ju aldrig ändå länge väntan än 20 minuter i Malmö och byte bör gå att ordna tvärs över plattform!
    Det är förstås inte nödvändigt men det är ett beslut som i så fall måste tas i styrelsen för Öresundståg AB att skippa direktförbindelsen till Köpenhamn för Kalmar. Som konstruktionen är har alla län veto mot förändringar som berör det egna länet så du kan säkert lista ut hur lätt det är att få till det beslutet.
    Även om ett sådant beslut mot alla förmodan skulle gå igenom måste man ju också ha fordon att köra med. Att köra Kalmargrenen separerad med vändning i Malmö kräver fler fordon än att köra genomgående.

/Magnus

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Är det verkligen nödvändigt med alla tåg till Köpenhamn? Hur stor andel av resenärerna som stiger på norr om Malmö C fortsätter över bron? Om inte det är låt oss säga minst 25% borde man i stället bryta och ha 2 olika system. Man riskerar ju aldrig ändå länge väntan än 20 minuter i Malmö och byte bör gå att ordna tvärs över plattform!
    1. svar på ovan
    Ja det är nödvändigt pga kapacitetsproblem Malmö-Hyllie och bristande vändkapacitet vid Malmö C nedre Tåg från Skåne söderut måste ju fortsätta till Hyllie (stor målpunkt i Triangeln och vändplats Hyllie) . Ö-Tåg från Köpenhamn måste också gå sträckan Hyllie - malmö C (stor målpunkt i triangeln) och sen blir det trångt att vända...

2. Hittade den officiella anledningen till tidtabellsändringen på Skånetrafikens hemsida (stämmer med vad som redan sagt i denna tråd så inget nytt) där det klargöra att det är Trafikverket som ligger bakom

Citat :
    Längre restid söderut Alvesta-Malmö Hyllie

Södergående avgångar från Kalmar/Alvesta får ett längre uppehåll i Hässleholm. Det innebär 9 minuter längre restid till Lund och Malmö. Pågatåget som avgår från Älmhult 16.32 får inte längre restid. Anledningen till den längre restiden är att det är trångt på spåren och därför släpper Trafikverket fram tåg från Stockholm före Öresundstågen.

slut citat
    min kommentar
    Synnerligen ärligt och uppriktigt att sätta rubrik , "längre restid", men det går kanske bra när man kan hänvisa till trv

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    ..hela Öresundstågupplägget hänger samman. Skall man göra något åt Älmhults förbindelser är det mycket möjligt att det får konsekvenser även för Västkustbanan.

Ovanstående påminner mig om en utredning jag läste för cirka 45 år sedan. SJ föreslog i denna nedläggning av Uttrans pendeltågsstation, något som också genomfördes. Som underlag redovisades bland annat en tidtabellssimulering, där hänsyn togs bland annat till den styva tidtabellen för regionaltågen på sträckan Helsingör-Köpenhamn.

Senast redigerat av Gunnar Olson den 2019-01-19 klockan 17:55:55.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Plattformarna som tillkom byggdes i projektet Pågatåg nordost. Pågatåg nordost var aldrig ett förslag från Trafikverket utan prioriterades in i nationella planen av dåvarande regering efter att Trafikverket lämnat sitt planförslag. Om Trafikverket av politikerna får pengar för att bygga plattformar för lokaltåg blir det som du säkert förstår väldigt svårt för samma Trafikverket att sedan vägra att tilldela tåglägen med uppehåll vid plattformarna. Den generaldirektör som skulle skriva under på det sitter nog rätt löst till.

Med nuvarande lagstiftning kan inte Trafikverket "se till" att det enbart finns ett tågsystem på VKB. Det Trafikverket kan göra och som förhoppningsvis blir gjort snart är att strama upp konstruktionen och inte tillåta en del saker som finns i dagens tidtabell för både Lokaltåg, regionaltåg och Snabbtåg som gör tidtabellen instabil. Men mina kollegor som tar fram konstruktionsregler har varit fullt upptagna med Västra Stambanan.

/Magnus
    Man kan ju hoppas att IKEA chefens krismöte åstakommer en debatt och det då från Trafikverkets sida förs fram just dessa argument om framkomlighet kontra bypolitik och att regeringen då ger Trafikverket i uppdrag att ta fram nya regler som gynnar flertalet och framför allt den långväga trafiken. För det är ju ändå där som störst miljövinster görs genom att flygresandet kan minska! Och att några länstrafikbolag i Kalmar eller annorstädes ska kunna ha veto mot trafikeringen i Malmö C måste ju omgående slopas. Kalmar-Malmö är ändå en alldeles för lång sträcka för de dåliga Öresundstågen så nya fordon borde fram snarast!

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Anders We Visa inlägg
    det stora arbetspendlandet till Älmhult (3000 personer; 800 från Malmö), om de problem med förseningar mm pendlarna har,

Förslag till Lösning
    Att Öresundstågen gör ett uppehåll i Älmhult för att släppa fram snabbtåget (i st f som nu Hässleholm eller som tidigare Alvesta) åtminstone i pendlarläge
    Då skulle de stora pendlarströmmarna Älmhult (även Osby) - Lund-Malmö få kort restid, liksom den ganska stora pendlarströmmen Växjö-Älmhult[/QUOTE]

Tyvärr är spår 3 som går att använda till förbigång i Älmhult väldigt ofta upptaget för att få runt godstrafiken i Älmhult. Så det är väldigt svårt att få till en förbigång där även om det bara skulle ske i rusningstrafiken.

/Magnus

Passagerare Herrolssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Min ytterst ovetenskapliga empiriska undersökning på ämnet säger att det är en hel del. Framförallt är det attraktivt för de som kommer på södra stambanan och ska till Kastrup att slippa byta. Hade det varit byte hade dessa säkert tagit bilen ist. Sen är det många som kommer från Lund C från alla möjliga håll.

Annars fanns det ett fantastiskt citat på Facebook. "Om Ikea nu värnar om skattefinansierad kollektivtrafik och att denna ska fungera, så borde de kanske börja med att betala lite skatt innan de kommer med önskemål"

Ingeting är omöjligt, inte ens på järnvägen

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Förslag till Lösning
    Då skulle de stora pendlarströmmarna Älmhult (även Osby) - Lund-Malmö få kort restid, liksom den ganska stora pendlarströmmen Växjö-Älmhult
    Tyvärr är spår 3 som går att använda till förbigång i Älmhult väldigt ofta upptaget för att få runt godstrafiken i Älmhult. Så det är väldigt svårt att få till en förbigång där även om det bara skulle ske i rusningstrafiken.

/Magnus[/QUOTE]

Frågan är hur koncentrerat tidsmässigt IKEA pendlarna från Malmöhållet reser? Kanske skulle man ha några egna tåg som har Älmhult som slutstation? Om man byggde om de två säckspåren som redan finns söder om stambanna och väster om nuvarande station (tror de heter 20 och 21) till riktiga tågspår med plattformar och säckstationslösning kunde ju "vändtågen" klareras här. Dessa spår används oftast inte till något annat än uppställning av arbetsfordon och övertaliga godsvagnar ändå vilket borde finnas annan plats för!

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •