Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Tågolycka

  1. #1
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    475

    Tågolycka

    Tåg 8555 (Kustpilen) har kolliderat med bil mellan Rimforsa - Kisa. En person har anträffats med allvarliga skador enl. Corren-.Trafiken är inställd till minst kl. 1400

    Senast redigerat av Sääf den 2019-01-19 klockan 10:42:57.

  2. #2
    Passagerare
    Medlem
    apr 2018
    Inlägg
    27

    Sv: Tågolycka

    Tyvärr, skriver SvT text nu, att någon har omkommit.

    Skickat från min SM-A600FN via Tapatalk


  3. #3
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    71


  4. #4
    Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 881

    Sv: Tågolycka

    Berört tågfordon är Y2 1382 enligt bild i Vimmerby Tidning.


  5. #5
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 138

    Sv: Tågolycka

    Citat Ursprungligen postat av Leif D Visa inlägg
    Berört tågfordon är Y2 1382 enligt bild i Vimmerby Tidning.
    Det har sagt att Trafikverket inte gillar banor med mindre mängd trafik (få passagerare och lite gods).
    Och därmed inte investerar i dem.

    Men vägskydd borde de väl investera i?
    Det är väl en stor säkerhetsfråga? Ett antal årliga omkomna?

    Senast redigerat av Bengt Larsson den 2019-01-19 klockan 18:47:20.

  6. #6
    Ej aktiv
    Medlem
    nov 2018
    Inlägg
    2 811

    Sv: Tågolycka

    Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Det har sagt att Trafikverket inte gillar banor med mindre mängd trafik (få passagerare och lite gods).
    Och därmed inte investerar i dem.

    Men vägskydd borde de väl investera i?
    Det är väl en stor säkerhetsfråga? Ett antal årliga omkomna?
    Det går inte att investera bort bilisters dåliga beteende. Det sker vanligen flera olyckor vid plankorsningar med skyddsanordningar än vid korsningar utan skyddsanordningar. Inte ens viadukter hjälper alla gånger. Vissa år har till och med fler bilar voltat ned på banan än vad som kolliderat vid obevakade plankorsningar.

    Trafikverket och dess föregångare har under många år investerat stora belopp i att ta bort plankorsningar och förbättra de som blir kvar.
    Även på Stångådasbanan har man gjort plankorsningsåtgärder av olika slag för att förbättra säkerheten vid plankorsningar.


  7. #7
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    571

    Sv: Tågolycka

    Varför inte investera i plåtluckor som finns i några länder. En stund efter att det börjat blinka rött fälls en lucka upp som effektivt skalar bort en bra bit av bilens underrede.
    https://www.youtube.com/watch?v=R_0_o1N9hBw
    Jag bara älskar dessa filmer!


  8. #8
    Passagerare
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    2 098

    Sv: Tågolycka

    Citat Ursprungligen postat av Nordman1970 Visa inlägg
    Det går inte att investera bort bilisters dåliga beteende. Det sker vanligen flera olyckor vid plankorsningar med skyddsanordningar än vid korsningar utan skyddsanordningar. Inte ens viadukter hjälper alla gånger. Vissa år har till och med fler bilar voltat ned på banan än vad som kolliderat vid obevakade plankorsningar.

    Trafikverket och dess föregångare har under många år investerat stora belopp i att ta bort plankorsningar och förbättra de som blir kvar.
    Även på Stångådasbanan har man gjort plankorsningsåtgärder av olika slag för att förbättra säkerheten vid plankorsningar.
    Men bevakade plankorsningar är normalt sett också mer trafikerade, eftersom man i första hand har satsat på de med mer trafik. Ska man ha något vettigt mått på "bilisters dåliga beteende" vid olika typer av plankorsningar och dettas konsekvens i olycksform så måste man förstås relatera olycksfrekvensen till trafikvolymen.


  9. #9
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    1 244

    Sv: Tågolycka

    I detta fall lär utredningen visa om föraren inte kunde stanna vid/innan övergången eller om hen var"upptagen"med något t ex.../Ulf
    (Verkligen fin flygbild i inslaget som visar var det hände)


  10. #10
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    53

    Sv: Tågolycka

    Vid banupprustningen inför starten med Kustpilen 1996 togs ett stort antal vägkorsningar bort mellan Linköping och Kalmar. År 1993 fanns det totalt cirka 370 vägkorsningar på sträckan och 1999 hade antalet minskat till totalt cirka 245 korsningar. Sedan dess har ett mindre antal korsningar byggts bort och slopats. Sådana åtgärder är inte längre något som prioriteras inom Trafikverket, istället stängslar man in järnvägarna med kilometerlånga staket.

    Vid vägkorsningen vid Torp strax norr om Kisa där lördagens olycka inträffade förbättrades sikten norrifrån 1995 genom att en stor mängd berg bortsprängdes och siktsträckan förlängdes.

    Har någon gång hört att siktsträckan vid en korsning ska vara 6 gånger banans hastighet på resp. linjeavsnitt. Om detta är något som gäller i dag vet jag inte, det har kanske bortprioriterats inom Trafikverket, allt kostar pengar.

    Senast redigerat av Per-Olov Brännlund den 2019-01-23 klockan 23:20:57.

  11. #11
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 942

    Sv: Tågolycka

    Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Det har sagt att Trafikverket inte gillar banor med mindre mängd trafik (få passagerare och lite gods).
    Och därmed inte investerar i dem.

    Men vägskydd borde de väl investera i?
    Det är väl en stor säkerhetsfråga? Ett antal årliga omkomna?
    Investeringar i plankorsningar baseras huvudsakligen på trafikflödesprodukten, dvs vägtrafiken multiplicerad med spårtrafiken. Därmed vägs mängden gods/passagerare in enbart genom mängden tåg.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •