Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Tåg orsak till flygminskning i Malmö

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Tåg orsak till flygminskning i Malmö

Från sista delen av året har inrikesflyget minskat i Malmö. Orsak tros vara företags resepolicies, som främjar tåg framför flyg.

https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=7133673

Passagerare
    Medlem
    dec 2018

Sv: Tåg orsak till flygminskning i Malmö

God nyhet!

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Antal passagerare på Malmö och Bromma flygplatser har minskat lite (ca 1%) 2018 mot 2017, och Sundsvall och Umeå mer än så, medan Arlanda och Landvetter har ökat ca 1% och Skavsta mer. Turistflygandet utomlands har ökat medan affärsresandet inrikes har minskat med flyg och nog ökat med tåg.

Passagerare
    Medlem
    aug 2018

Just Malmö är jag lite skeptisk till, folk kan ju lika gärna istället åka över öresundsbron och sen flyga till Arlanda...

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Antal passagerare på Malmö och Bromma flygplatser har minskat lite (ca 1%) 2018 mot 2017, och Sundsvall och Umeå mer än så, medan Arlanda och Landvetter har ökat ca 1% och Skavsta mer. Turistflygandet utomlands har ökat medan affärsresandet inrikes har minskat med flyg och nog ökat med tåg.
    Jag vet inte var du har tagit dina siffror ifrån, men vad beträffar Malmö och den inledande länken, så är uppgifterna 7% minskning av inrikesflyget 2018. Utrikesflyget ökade med 5%. Har för mig att Malmö stack ut med minskning vid en jämförelse med andra flygplatser i landet. Det kan jag däremot inte ge belägg för.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Yaken Visa inlägg
    Just Malmö är jag lite skeptisk till, folk kan ju lika gärna istället åka över öresundsbron och sen flyga till Arlanda...
    Mycket beror på var du bor, många som flyger i tjänsten bor utanför centrum och har tillgång till bil (eller råd att åka taxi), och då är Malmö (Sturup) en attraktiv flygplats om du skall till Stockholm. Flygplatsen är liten jämfört med Kastrup, och du behöver inte vara på flygplatsen många minuter innan avgång. Skall du till exempel ta dig från Staffanstorp till Kista är Sturup-Bromma svårslaget.

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av steisi Visa inlägg
    Jag vet inte var du har tagit dina siffror ifrån, men vad beträffar Malmö och den inledande länken, så är uppgifterna 7% minskning av inrikesflyget 2018. Utrikesflyget ökade med 5%. Har för mig att Malmö stack ut med minskning vid en jämförelse med andra flygplatser i landet. Det kan jag däremot inte ge belägg för.
    Siffrorna är från transportstyrelsen men avser alla passagerare.
    Intressant med minskningen särskilt på inrikes.
    Jag ska kolla inrikessiffrorna.

Senast redigerat av Bengt Larsson den 2019-01-21 klockan 19:33:50.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av steisi Visa inlägg
    Här borde man kunna hitta "sanningen" för de statliga flygplatserna.
    https://www.swedavia.se/om-swedavia/statistik/#gref

Tex det här dokumentet:

https://www.swedavia.se/globalassets...pax_201812.pdf

Senast redigerat av abk den 2019-01-22 klockan 12:21:03.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av abk Visa inlägg
    Här borde man kunna hitta "sanningen" för de statliga flygplatserna.
    https://www.swedavia.se/om-swedavia/statistik/#gref

Tex det här dokumentet:

https://www.swedavia.se/globalassets...pax_201812.pdf
    Där fick vi siffrorna från hela landet. Malmös siffror stämmer enligt den första länken, -7% inrikes och +5% utrikes. Malmös minskning är störst följt av Ronnebys med -6%, i snitt för hela landet -3%. Utrikesökningen var blyga +2% i snitt i hela landet, som också var ökningen i Sthlm och Gbg. Dessa två städer dominerar också i antalet resenärer. Nu till järnvägsrelationen, jag vet att man i Malmö gjort en hel del good will arbete för nattågen. Kan kanske ha gett effekt. Om det skett motsvarande aktivitet i andra delar av landet har jag ingen pejl på. Ronnebys höga minskning efter Malmös kan kanske kopplas till aktiviteterna i Malmö. Tack för att du tog fram statistiken. Spännande att se vad som händer framöver med affärs- och övriga resenärer i valet mellan tåg och flyg.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •