Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 32

Ämne: Parallella enkelspår?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Parallella enkelspår?

Vilka exempel finns det på enkelspåriga banor som på kortare eller längre sträckor löper parallellt? Här tänker jag "parallellt" som ganska inskränkt. Om vi exempelvis tar sträckan Ställdalen-Grängesberg är det bara sista biten mot Grängesberg som kvalar in.

Det är parallella linjeavsnitt som är intressanta, att spåren löper parallellt inom driftplats är betydligt vanligare.

Jag är främst intresserad av befintliga sträckor, annars kan jag som ett annat exempel nämna sträckan söder ut från Värnamo med HNJ och SSJ parallella.

Passagerare Bönans avatar
    Medlem
    nov 2017

Sv: Parallella enkelspår?

Fagersta - Snyten och Fagersta - Ängelsberg går parallellt ett par km ut från Fagersta. I lite olika nivå och något hundratal meter ifrån varandra, men man ser utan problem den andra banan.

TKL Fgc, Smj, Mra, Nora
    Fd. Blg

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Vilka exempel finns det på enkelspåriga banor som på kortare eller längre sträckor löper parallellt? Här tänker jag "parallellt" som ganska inskränkt. Om vi exempelvis tar sträckan Ställdalen-Grängesberg är det bara sista biten mot Grängesberg som kvalar in.

Det är parallella linjeavsnitt som är intressanta, att spåren löper parallellt inom driftplats är betydligt vanligare.

Jag är främst intresserad av befintliga sträckor, annars kan jag som ett annat exempel nämna sträckan söder ut från Värnamo med HNJ och SSJ parallella.
    Hur är det med Malmbanan och Haparandabanan, norr ut (järnvägs norr) från Boden, är det fortfarande två enkelspår?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Ranland Visa inlägg
    Hur är det med Malmbanan och Haparandabanan, norr ut (järnvägs norr) från Boden, är det fortfarande två enkelspår?
    Om jag inte har fel har de numera ett gemensamt enkelspår till Buddbyn, där det finns en skiljeväxel.

Passagerare
    Medlem
    apr 2018

Kust till kust Almedal går Parallellt med Vkb några hundra meter i backen upp mot Mölndals övre

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Jag är osäker på var driftplatsgränsen går, men i Jörn går tvärbanan och SbÖN parallellt in omkring en km från sista växel innan de delar sig.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Arboga-Valskog.
    Är väl dubbelspår men används som 2 enkelspår med tåg mot Köping-Västerås på det norra och tåg mot Eskilstuna på det södra.

Norr om Arboga.
    Svealandsbanan och gamla TGOJ går parallellt en bit.

Passagerare
    Medlem
    dec 2018

Stångådalsbanan och smalspåriga VHVJ ett par km söder om Hultsfred.

Passagerare Martin Långströms avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av JB Visa inlägg
    Jag är osäker på var driftplatsgränsen går, men i Jörn går tvärbanan och SbÖN parallellt in omkring en km från sista växel innan de delar sig.
    Nu så är tvärbanan nedgraderad till sidospår några till kilometer utanför den forna stationsgränsen.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

I forn tid så Falun söderut ett par kilometer.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Mja, när jag åkt från Västeråshållet mot Arboga har nog oftast tåget bytt till vänsterspår i Valskog. Så det varierar nog efter situationen.

Passagerare
    Medlem
    aug 2018

Inlandsbanan och Mittbanan går parallellt några km norrut från östersund. Dock är jag inte säker på var driftplatsgränsen går (numera), men jag har för mig att infartssignalerna stod strax norr om Frösöbron förr i tiden...

Senast redigerat av Yaken den 2019-01-19 klockan 20:15:44.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bönan Visa inlägg
    Fagersta - Snyten och Fagersta - Ängelsberg går parallellt ett par km ut från Fagersta. I lite olika nivå och något hundratal meter ifrån varandra, men man ser utan problem den andra banan.
    Korsar inte banorna fortfarande varandra planskilt cirka 1,5 km öster om Fagersta C?

/Gunnar

Passagerare
    Medlem
    aug 2018

Citat Ursprungligen postat av Yaken Visa inlägg
    Inlandsbanan och Mittbanan går parallellt några km norrut från östersund. Dock är jag inte säker på var driftplatsgränsen går (numera), men jag har för mig att infartssignalerna stod strax norr om Frösöbron förr i tiden...
    Dubbelkollade i linjeboken för inlandsbanan och det är så att den delen tillhör driftplatsen, utfsi står norr om Lugnvik ( i höjd med gamla vagnverkstaden). På mittbanan ser dock gränsen ut att vara stras döder om Vsi arkivvägen. Dvs här har vi ett fall där ena spåret är på linjen och det andra inom driftplatsen, kan det vara intressant också?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Om jag inte har fel har de numera ett gemensamt enkelspår till Buddbyn, där det finns en skiljeväxel.
    Du har rätt.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

En av dom häftigaste exemplet tycker jag är detta som bilderna visar (svar var långt ner i inlägget),
    en dubbelspårig bana som delar sig i två parallella enkelspår , varav det ena sjunker betydlig neråt till det når en växel och delas mitt i skogen.
    Ledsen för den ofokuserade bilden.

Linjerna möts igen strax innan rangervallen.

Och vid Bangården möts dom deffinitivt.

Linjen delar sig igen i två parallella grenar på var sin sida om lokstallet.
    Och så här ser det ut där dom går samman igen (inte spåret i mitten som går till just lokstallet)

Första bilden som visar delningen i skogen, sänder ju iväg en gren åt höger som möter denna sträcka på andra sidan bangården/samhället så det blir ju också någon sorts fortsättning på den parallella sträckan.

Ånge alltså, med det lokala växelloket parkerat mitt i rangervallen.
    M.V.H Anders.k.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Yaken Visa inlägg
    Dubbelkollade i linjeboken för inlandsbanan och det är så att den delen tillhör driftplatsen, utfsi står norr om Lugnvik ( i höjd med gamla vagnverkstaden). På mittbanan ser dock gränsen ut att vara stras döder om Vsi arkivvägen. Dvs här har vi ett fall där ena spåret är på linjen och det andra inom driftplatsen, kan det vara intressant också?
    Definitivt av intresse! Visserligen en specialare, men jag kan ju göra om definitionen till att handla om enkelspårig linje som går parallellt med annat tågspår, på så sätt får man med fallet med enkelspår+dubbelspår också (kanske aktuellt söder/väster om Södertälje hamn?).

Passagerare
    Medlem
    apr 2018

Citat Ursprungligen postat av Martin Långström Visa inlägg
    Nu så är tvärbanan nedgraderad till sidospår några till kilometer utanför den forna stationsgränsen.
    Används det sidospåret på något sätt?/Behövs ett utdragsspår i Jörn?

Passagerare Bönans avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Gunnar Lindkvist Visa inlägg
    Korsar inte banorna fortfarande varandra planskilt cirka 1,5 km öster om Fagersta C?

/Gunnar
    Så är det, planskildheten kommer nästan direkt efter driftplatsgränsen. Banorna går sedan hyfsat tätt ihop ytterligare ett par km.

TKL Fgc, Smj, Mra, Nora
    Fd. Blg

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Gunnar Lindkvist Visa inlägg

/Gunnar
    Som Bönan redan svarat så korsar banorna varandra öster om Fagersta C och jag kan visa en bild från hur det såg ut på platsen den 29 juni 2016 då X14 3235 är påväg från Västerås mot Fagersta passerar förbi.

Senast redigerat av Tobias den 2019-01-20 klockan 22:52:16.
    Har även en hemsida med blandade bilder på adress: http://www.tobbebilder.se

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •