Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 54

Ämne: Y-driftplatser?

  1. #1
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 944

    Y-driftplatser?

    Krysstationer/driftplatser finns det gott om, men vilka finns som är skapta som ett Y?

    Som exempel kan jag nämna Veinge innan VKB byggdes om, där fanns bara en växel och spåren delade sig direkt efter växeln (om jag minns rätt).

    Min definition av ett äkta Y är att spåren inte löper parallellt efter växeln.

    Buddbyn är kanske en möjlig kandidat?

    Sedan finns det driftplatser som har Y-del. Här tänker jag på Blomstermåla och skiljeväxeln mot Mönsterås/Berga och Värnamo med skiljeväxeln mot Helmershus/Halmstad. Dom kan också få vara med, men i en egen kategori.


  2. #2
    Passagerare Jonny Saljefeldts avatar
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    705

    Sv: Y-driftplatser?

    Sevedstorp?

    Edit: Gilserud också. Men frågan avser kanske endast nutida förhållanden.

    Senast redigerat av Jonny Saljefeldt den 2019-01-19 klockan 10:11:57.

  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    apr 2018
    Inlägg
    84

    Sv: Y-driftplatser?

    Bjärka-Säby,Rekarne, Mjölby Ssb-Godstråket ,Linköping Ssb-Stångådal, Äs mot Nynäsbanan, Skby mot Arlandabanan,finns många fler


  4. #4
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 944

    Sv: Y-driftplatser?

    Citat Ursprungligen postat av Nizze Visa inlägg
    Bjärka-Säby,Rekarne, Mjölby Ssb-Godstråket ,Linköping Ssb-Stångådal, Äs mot Nynäsbanan, Skby mot Arlandabanan,finns många fler
    Nja, jag skulle varit tydligare med att definitionen innebär att driftplatsen bara har en enda växel.

    Kom dock på Skymossen själv nu.


  5. #5
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    40

    Sv: Y-driftplatser?

    Då föll även gamla Veinge bort eftersom det även fanns skyddsväxlar där...


  6. #6
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 944

    Sv: Y-driftplatser?

    Citat Ursprungligen postat av Christian Visa inlägg
    Då föll även gamla Veinge bort eftersom det även fanns skyddsväxlar där...
    Ändrar definitionen igen: Bara en tågvägsskiljande växel.


  7. #7
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 876

    Sv: Y-driftplatser?

    Skälebol där BJ banan delar sig mellan Norge och Värmland borde väl kvala in? Visserligen en speciell växel med rörlig spets men ändå!


  8. #8
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    475

    Sv: Y-driftplatser?

    Kvalar GULLBERNA in ?


  9. #9
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 944

    Sv: Y-driftplatser?

    Citat Ursprungligen postat av Sääf Visa inlägg
    Kvalar GULLBERNA in ?
    Nja, där finns ju lite mer spår och växlar, sedan några år finns det t o m ett kort mötesspår där.


  10. #10
    1. Klass Lennart Carlssons avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    511

    Sv: Y-driftplatser?

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Krysstationer/driftplatser finns det gott om, men vilka finns som är skapta som ett Y?

    Som exempel kan jag nämna Veinge innan VKB byggdes om, där fanns bara en växel och spåren delade sig direkt efter växeln (om jag minns rätt).

    Min definition av ett äkta Y är att spåren inte löper parallellt efter växeln.

    Buddbyn är kanske en möjlig kandidat?

    Sedan finns det driftplatser som har Y-del. Här tänker jag på Blomstermåla och skiljeväxeln mot Mönsterås/Berga och Värnamo med skiljeväxeln mot Helmershus/Halmstad. Dom kan också få vara med, men i en egen kategori.
    Abzweig, som det heter på tyska.

    Furet, där HNJ lämnar VKB.
    Signestorp, när den var egen tpl. Ingår numera i Kattarp.
    Gärsnäs.


  11. #11
    Passagerare
    Medlem
    apr 2018
    Inlägg
    84

    Sv: Y-driftplatser?

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Nja, jag skulle varit tydligare med att definitionen innebär att driftplatsen bara har en enda växel.

    Kom dock på Skymossen själv nu.
    Skymossen är inte en driftplats utan en driftplatsdel av Hallsberg


  12. #12
    Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    818

    Sv: Y-driftplatser?

    Vallkärra mellan Lund och Kävlinge, fram tills dubbelspåret blev klart hela vägen ner till Lund. Degerön ligger väl kvar mellan Motala och Hallsberg, eller har dubbelspåret utökats där nu?
    Buddbyn är dock en driftplatsdel på Bodens driftplats.

    Senast redigerat av Simon B den 2019-01-19 klockan 11:55:58.

  13. #13
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    96

    Sv: Y-driftplatser?

    Slind.
    1 växel + växel till skyddsspåret.
    Vissa perioder har det varit tågmöten i Slind. Motorvagnar kunde köra in på Bolidenbanan för att möjliggöra möten. 1 motorvagn fick plats mellan växeln och skyddsväxeln vilket underlättade utväxlingen efter mötet.
    När tåg från Bastuträsk mötte tomma malmtåg mot Boliden kunde det vara en hel del signalering eftersom malmtåget hade försvunnit mot Boliden.


  14. #14
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 944

    Sv: Y-driftplatser?

    Citat Ursprungligen postat av Simon B Visa inlägg
    Vallkärra mellan Lund och Kävlinge, fram tills dubbelspåret blev klart hela vägen ner till Lund. Degerön ligger väl kvar mellan Motala och Hallsberg, eller har dubbelspåret utökats där nu?
    Buddbyn är dock en driftplatsdel på Bodens driftplats.
    Nja, Vallkärra och Degerön är väl platser där dubbelspår blir enkelspår? Det innebär ju definitivt att de två spåren går parallellt, riktigt långt.

    OK. Då hamnar Buddbyn i (nästan) samma kategori som Värnamo och Blomstermåla.


  15. #15
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 944

    Sv: Y-driftplatser?

    Citat Ursprungligen postat av Nizze Visa inlägg
    Skymossen är inte en driftplats utan en driftplatsdel av Hallsberg
    Blir därmed en egen kategori tillsammans med Buddbyn. Fler?


  16. #16
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    96

    Sv: Y-driftplatser?

    Räknas Smedberg?
    Ingår numer i Munkedal.
    Från början var Smedberg en Håll-,last- och mötesplats med person, stycke och vagnslastgodstrafik. Hur många tågvägsskiljande växlar fanns det från början?


  17. #17
    1. Klass
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    8 944

    Sv: Y-driftplatser?

    Citat Ursprungligen postat av Per Helmerson Visa inlägg
    Räknas Smedberg?
    Ingår numer i Munkedal.
    Från början var Smedberg en Håll-,last- och mötesplats med person, stycke och vagnslastgodstrafik. Hur många tågvägsskiljande växlar fanns det från början?
    Kvalar definitivt in i samma grupp som Värnamo och Blomstermåla.


  18. #18

    Sv: Y-driftplatser?


    David Larsson, Jiellevárre
    Organist, matematiker, järnvägsfotograf, SbÖN-kännare m.m.
    Jvgfoto.se – nu över 30 000 bilder och filmer | Senaste uppdateringarna
    Jvgfoto.se trafikinfo | Dagens bild direkt i din mejlkorg

  19. #19
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    32

    Sv: Y-driftplatser?

    Vekerum, (mot sidospår), Mo Grindar, norr om Ockelbo, fast bara som växel mellan dubbel- och enkelspår. Öre älv och Oxmyran innan det blev formellt dubbelspår mellan platserna.

    Senast redigerat av petlin den 2019-01-19 klockan 13:15:23.

  20. #20
    Passagerare Martin Långströms avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    174

    Sv: Y-driftplatser?

    Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Blir därmed en egen kategori tillsammans med Buddbyn. Fler?
    Buddbyn har dessutom ett mötesspår, så det hamnar i en annan kategori än Skymossen.

    Men sen så finns ju även varianterna med driftplats/driftplatsdel som bara är ett triangelspår, t.ex. Nyfors, Råtsi, Peuravaara, m.fl.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •