Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Kvällens evakuering

  1. #1
    Ej aktiv
    Medlem
    nov 2018
    Inlägg
    2 811

    Kvällens evakuering

    Till och från ser man skräckartiklar i tidningar och annat om evakueringar och det verkar finns en uppfattning om att detta "alltid" tar många timmar. Så är det självklart inte. Som motvikt mot alla dessa oftast överdrivna artiklar vill jag berätta om kvällens evakuering.
    Kl 22.12 Tåg 8029 fick larm om varmgång och stoppades strax före Dingtuna klockan 22.12. Enligt rutin spärras bägge spåren av då varmgång medför en förhöjd risk för urspårning.
    Kl 22.16 hade föraren kontrollerat att någon urspårning inte hade skett och trafik släpptes på igen på det intilliggande spåret.
    Kl 22.36 hade föraren kontrollerat varmgången och funnit att det inte var lämpligt att köra vidare då det faktiskt var en verklig varmgång och inget falsklarm.
    Kl 22.47 stoppades tåg 2169 i jämnhöjd med 8029 och evakuering påbörjades.
    Kl 23.03 avgick tåg 2169 efter avslutad evakuering och resenärerna var nu på väg mot sin slutstation Västerås.

    Total tid från det att tåget fick problem tills dess att evakuering påbörjades/avslutades 35 respektive 51 minuter.
    Tid från det att det konstaterats att tåget inte kunde köra vidare till dess att evakuering påbörjades/avslutades. 11 respektive 27 minuter.

    Ovanstående är en mera normal tidsåtgång. Givetvis spelar olika faktorer in vid olika tillfällen. I detta fall behövdes ingen skyddsjordning eller annan elsäkerhetsåtgärd och därmed inget behov av att invänta sådan personal. Det spelar naturligtvis också roll hur långt bort nästa tåg i samma riktning befinner sig osv.


  2. #2
    Avställd
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    219

    Sv: Kvällens evakuering

    Citat Ursprungligen postat av Nordman1970 Visa inlägg
    Till och från ser man skräckartiklar i tidningar och annat om evakueringar och det verkar finns en uppfattning om att detta "alltid" tar många timmar. Så är det självklart inte. Som motvikt mot alla dessa oftast överdrivna artiklar vill jag berätta om kvällens evakuering.
    Kl 22.12 Tåg 8029 fick larm om varmgång och stoppades strax före Dingtuna klockan 22.12. Enligt rutin spärras bägge spåren av då varmgång medför en förhöjd risk för urspårning.
    Kl 22.16 hade föraren kontrollerat att någon urspårning inte hade skett och trafik släpptes på igen på det intilliggande spåret.
    Kl 22.36 hade föraren kontrollerat varmgången och funnit att det inte var lämpligt att köra vidare då det faktiskt var en verklig varmgång och inget falsklarm.
    Kl 22.47 stoppades tåg 2169 i jämnhöjd med 8029 och evakuering påbörjades.
    Kl 23.03 avgick tåg 2169 efter avslutad evakuering och resenärerna var nu på väg mot sin slutstation Västerås.

    Total tid från det att tåget fick problem tills dess att evakuering påbörjades/avslutades 35 respektive 51 minuter.
    Tid från det att det konstaterats att tåget inte kunde köra vidare till dess att evakuering påbörjades/avslutades. 11 respektive 27 minuter.

    Ovanstående är en mera normal tidsåtgång. Givetvis spelar olika faktorer in vid olika tillfällen. I detta fall behövdes ingen skyddsjordning eller annan elsäkerhetsåtgärd och därmed inget behov av att invänta sådan personal. Det spelar naturligtvis också roll hur långt bort nästa tåg i samma riktning befinner sig osv.
    Bra hanterat men det spelade säkert in att det inträffade en tid på dygnet när man inte behövde störa så mycket annan trafik


  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    1 239

    Sv: Kvällens evakuering

    Citat Ursprungligen postat av Fryksdalingen Visa inlägg
    Bra hanterat men det spelade säkert in att det inträffade en tid på dygnet när man inte behövde störa så mycket annan trafik
    ...samt antalet passagerare med medföljande bagage.../Ulf


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •