Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Till Ligurien och tillbaka, 2016, avsnitt 10

  1. #1
    1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    3 894

    Till Ligurien och tillbaka, 2016, avsnitt 10

    Tidigare visade avsnitt:
    Avsnitt 1 (nerresa till Freiburg)
    Avsnitt 2 (spårvagnar i Freiburg)
    Avsnitt 3 (tåg och annat i Freiburg)
    Avsnitt 4 (från Freiburg till Genua)
    Avsnitt 5 (bergbana m m i Genua)
    Avsnitt 6 (smalspårståg i Genua)
    Avsnitt 7 (tågmorgon i Genua, vidare till Chiavari)
    Avsnitt 8 (Chiavari)
    Avsnitt 9 (till Cinque Terra)


    I förra avsnittet startade vi en dagsutflykt från Chiavari till området Cinque Terre. Avsnittet slutade med att vi steg på ett regionaltåg i Corniglia för att åka tre kilometer västerut till nästa station, Vernazza. Nu har vi just stigit av där. På bilden ser vi manövervagnen, sist i tåget. Vi har just kommit ut ur tunnelmynningen. Är den här stambanan verkligen enkelspårig här? kanske någon tänker. Nej, det finns ännu en tunnel, och på andra sidan stationshuset ett spår för östgående tåg.


    Men den sträcka banan går ute i det fria är bara högst två vagnslängder, sedan är det dags för nästa tunnel igen. Större delen av tåget står alltså i tunneln.


    Många vill se Cinque Terras trevliga byar, särskilt på sommaren. Nu är det den 25 juli 2016.


    Vernazza är den enda av de fem byarna som har en hamnlagun.


    Hamnlagunen och byn ur annan vinkel.


    Marit tog den här bilden.


    Ett tåg av Trenitalias tågtyp Frecciabianca sett bakifrån. Tåget är på väg från Rom till Milano, och järnvägen är som sagt dubbelspårig.


    Gott om folk på restaurangerna, men här är ett bord som vi strax slår oss ner vid.


    Kyrkan i Vernazza.


    Dags att lämna Vernazza och fara tillbaka till Chiavari, med byte i Sesti Levante.


    Tyvärr visade det sig att tåget vi steg på inte var det vi trodde. Det var i stället ett försenat tåg. Det insåg vi inte förrän vi hade suttit i tåget på dess ändstation Levanto en god stund. Vi hann i alla fall ur tåget innan det avgick åt andra hållet. Under tiden hade tåget mot Sestri Levante stannat i Levanto och fortsatt utan oss. Marit och Anna gick ner mot stranden för att se på stan, medan Robert och jag beställde var sin liten öl på ett kafé. Vi fick rejält med gott tilltugg på köpet.


    Det var fler än vi som väntade i Levanto. Men så småningom kom vi hem till hotellet i Chiavari.

    Fortsättning följer.


  2. #2
    Passagerare
    Medlem
    feb 2018
    Inlägg
    1 239

    Sv: Till Ligurien och tillbaka, 2016, avsnitt 10

    Va,kan du/ni åka fel
    Du skriver att linjen är dubbelspårig,men på 2 tåg/spårbilder som du visar syns ju endast ett spår?/Ulf


  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 866

    Sv: Till Ligurien och tillbaka, 2016, avsnitt 10

    De har väl parallella enkelspåriga tunnlar? Har för mig att jag läst att sträckan först byggdes enkelspårig och sedan byggdes ut vilket förklarar detta!


  4. #4
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 826

    Sv: Till Ligurien och tillbaka, 2016, avsnitt 10

    Citat Ursprungligen postat av Ulf Berlin Visa inlägg
    Va,kan du/ni åka fel
    Du skriver att linjen är dubbelspårig,men på 2 tåg/spårbilder som du visar syns ju endast ett spår?/Ulf
    Det är två spår men dom går ibland långt från varandra. När man byggde dubbelspår var det antagligen svårt på många platser att klämma in ett parallellt spår bredvid


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •