Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Sommarresa 2017 (Del 6:Zaragoza)

Sommarresa 2017 (Del 6:Zaragoza)

Del 1
    Del 2
    Del 3
    Del 4
    Del 5

Efter några dagar i Bilbao tog jag tåget till Zaragoza, Spaniens femte största stad med sina 700 000 invånare. Staden ligger 300km norr om Madrid och 300km väster om Barcelona. En intressant kuriosa är att stadens flygplats kan användas för nödlandning av NASAs rymdfärjor om de skulle få problem vid uppskjutningen.
    Nog om det, i staden finns det en spårvägslinje (Tranvía de Zaragoza). Linje 1 invigdes 2011, en förlängning av denna linje håller på att byggas och det finns även planer på att bygga två linjer till.

19 juli
    07195003 by Anders Olsson, on Flickr
    Det högra tåget var det jag ankom med från Bilbao till Zaragoza–Delicias station. Tåget är en Alvia Series 120. Tågen kan användas både på sträckor med 1668mm och 1435mm spår. De kan ändra spårvidd utan att behöva stanna i upp till 30km/h.
    Tåget var ALVIA 00437 som avverkar sträckan Bilbao-Zaragoza på 4,5 timme. Tåget fortsätter sedan vidare till Barcelona.
    Till vänster står en Serie 599, ett dieseltåg som trafikerar sträckor som Renfe marknadsför som Media Distancia. Det är alltså inga snabbtåg, de har bara en topphastighet på 160km/h.

07195005 by Anders Olsson, on Flickr
    En närmare titt på "mitt" tåg.

20-21 juli
    07206003 by Anders Olsson, on Flickr
    Ny dag och dags att kolla in spårvagnarna. Vagnarna är CAF Urbos 3 och 21 stycken har levererats till Zaragoza. Bakom stolpen är saluhallen och bilden är tagen vid hållplatsen Plaza del Pilar-Murallas.

07206005 by Anders Olsson, on Flickr
    Jag har vänt mig åt andra hållet och vagn 3070, samma som förra bilden har förflyttat sig lite och ska strax ta sig över Puente de Santiago. Som ni kanske ser så finns här ingen kontaktledning. I de centrala och historiska delarna av Zaragoza har de valt att inte ha någon kontaktledning, istället används lagrad bromsenergi och vagnarna får ström underifrån vid hållplatserna. Batterierna är de som syns på taket på ändarna av vagnarna.

Namn:  07206002.jpg
Visningar: 449
Storlek:  247,6 KB
    Här är saluhallen.

07206007 by Anders Olsson, on Flickr
    Vagn 3010 har kommit från andra hållet. Här kan man även se strömavtagaren som är nedfälld.

07206034 by Anders Olsson, on Flickr
    Vagn 3180 vid Plaza España.

07206038 by Anders Olsson, on Flickr
    Vagn 3200 kommer från andra hållet.

07217026 by Anders Olsson, on Flickr
    Här är vagn 3180 vid ändhållplatsen Mago de Oz. Hela sträckan tar 40 minuter.

07217030 by Anders Olsson, on Flickr
    3180 har kört runt och ska invänta avgångstiden vid Un Américano En París.

07217032 by Anders Olsson, on Flickr
    Un Américano En París

Namn:  07217002.jpg
Visningar: 446
Storlek:  256,4 KB
    En fin målning på en uteservering.

22 juli
    Ny dag och dags att bege sig vidare till ett nytt land.

07228002 by Anders Olsson, on Flickr
    Zaragoza Delicias station är nog en av de tråkigaste stationerna jag har besökt. Det är bara en stor betongklump och invändigt är den inte mycket roligare.

07228001 by Anders Olsson, on Flickr
    Vad som syns framför betonglådan förmodar jag är den gamla stationen, betydligt trevligare än den nuvarande.

Jag tog AVE 03483 till Barcelona och därifrån blev det landsvägsbuss in i Frankrike för att besöka en annan spårvägsstad.

Tack för visat intresse.

Moderator Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017

Sv: Sommarresa 2017 (Del 6:Zaragoza)

Citat Ursprungligen postat av Anders.o93 Visa inlägg
    07228001 by Anders Olsson, on Flickr
    Vad som syns framför betonglådan förmodar jag är den gamla stationen, betydligt trevligare än den nuvarande.
    Det kan tänkas ha varit en mindre viktig station på linjen, men Delicias byggdes en bit utanför centrum, när jag var där 2003 var den helt nyöppnad och nästan hela området runt den var tomt på bebyggelse. Där har tidigare inte funnits någon stor station.

Ursprungligen hade Zaragoza två stationer inne i centrum, tillhöriga två olika bolag. Den station som idag heter El Portillo ligger där den ena (ursprungligen Campo Sepulcro) legat sedan 1863, medan Nordbanan hade en annan station (Arrabal hette den) norr om floden, öppnad 1861. Det fanns alltså två genomgående linjer genom staden en gång i tiden, men den nordligare linjen och stationen lades ned 1967.

Citat Ursprungligen postat av Mattias Jansson Visa inlägg
    Det kan tänkas ha varit en mindre viktig station på linjen, men Delicias byggdes en bit utanför centrum, när jag var där 2003 var den helt nyöppnad och nästan hela området runt den var tomt på bebyggelse. Där har tidigare inte funnits någon stor station.
    Du har säkerligen rätt, försökte leta efter info om denna byggnad, men kunde inte hitta något så tog en vild gissning.

Citat Ursprungligen postat av Mattias Jansson Visa inlägg
    Ursprungligen hade Zaragoza två stationer inne i centrum, tillhöriga två olika bolag. Den station som idag heter El Portillo ligger där den ena (ursprungligen Campo Sepulcro) legat sedan 1863, medan Nordbanan hade en annan station (Arrabal hette den) norr om floden, öppnad 1861. Det fanns alltså två genomgående linjer genom staden en gång i tiden, men den nordligare linjen och stationen lades ned 1967.
    Trevligt med kompletterande info

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Fina bilder men man måste säga att moderna tåg och spårvagnar är väldigt tråkiga "själlösa varelser" med likformig design var i världen man nästan befinner sig! Tacka vet jag Ludmillor och Krokodiler!

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •