Äntligen lämnar DSB ett besked man kan önska kunde ha lämnats tidigare. Däremot är jag inte förvånad över beskedet. BaneDanmark stänger ju av sträckan från Naestved på Själland till Nykøbing/Falster under den långa perioden 30 mars - 1 september. Därför kan EC-tågen Köpenhamn - Hamburg via färjeleden Rødby - Puttgarden inte gå som vanligt. Den föga överraskande lösningen är att EC-tågen ersätts av buss mellan Köpenhamn och Rødby*. Tåget till Hamburg utgår inte från Rødby utan redan från Nykøbing, men DSB ordnar alltså bytet i Rødby för resenärer från Köpenhamn*. DSB framhåller att man får räkna med längre restid än normalt. Länk till DSB:s information.
Än så länge kan man inte på DSB:s webbplats (t ex i deras tidtabellssökning) hitta några tider för bussarna. Enligt uppgift planerar DSB att få in de nya tiderna i sin egen sökmotor under nästa vecka.
Sedan oktober har däremot DB haft uppgifter för den här perioden, som jag (utan exakt precision) av praktiska skäl vill kalla sommarhalvåret. De uppgifterna var regionaltåg från Köpenhamn till Nykøbing/F, där man byter till EC-tåg, och den uppgiften står kvar i skrivande stund. Men den stämmer alltså inte. Jag hoppas det inte dröjer länge förrän de nya busstiderna kommer in även här.
Om inte DSB har ändrat sig i förhållande till vad som förut meddelades DB så ökar antalet tågpar redan från den 30 mars. De senaste åren är det bara under själva sommaren som fler tågpar än vanligt har körts.
När tiderna har klarnat tänker jag återkomma till Postvagnen med en översikt över sommarhalvårets tågförbindelser Köpenhamn - Hamburg, både via Rødby och via Jylland.
* EDIT: De båda meningar ovan som slutar med asterisk* har jag ändrat eftersom jag hade gjort ett sakfel.