Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: DSB bryter tystnaden om sommarhalvårets avstängning Köpenhamn - Nykøbing

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

DSB bryter tystnaden om sommarhalvårets avstängning Köpenhamn - Nykøbing

Äntligen lämnar DSB ett besked man kan önska kunde ha lämnats tidigare. Däremot är jag inte förvånad över beskedet. BaneDanmark stänger ju av sträckan från Naestved på Själland till Nykøbing/Falster under den långa perioden 30 mars - 1 september. Därför kan EC-tågen Köpenhamn - Hamburg via färjeleden Rødby - Puttgarden inte gå som vanligt. Den föga överraskande lösningen är att EC-tågen ersätts av buss mellan Köpenhamn och Rødby*. Tåget till Hamburg utgår inte från Rødby utan redan från Nykøbing, men DSB ordnar alltså bytet i Rødby för resenärer från Köpenhamn*. DSB framhåller att man får räkna med längre restid än normalt. Länk till DSB:s information.

Än så länge kan man inte på DSB:s webbplats (t ex i deras tidtabellssökning) hitta några tider för bussarna. Enligt uppgift planerar DSB att få in de nya tiderna i sin egen sökmotor under nästa vecka.

Sedan oktober har däremot DB haft uppgifter för den här perioden, som jag (utan exakt precision) av praktiska skäl vill kalla sommarhalvåret. De uppgifterna var regionaltåg från Köpenhamn till Nykøbing/F, där man byter till EC-tåg, och den uppgiften står kvar i skrivande stund. Men den stämmer alltså inte. Jag hoppas det inte dröjer länge förrän de nya busstiderna kommer in även här.

Om inte DSB har ändrat sig i förhållande till vad som förut meddelades DB så ökar antalet tågpar redan från den 30 mars. De senaste åren är det bara under själva sommaren som fler tågpar än vanligt har körts.

När tiderna har klarnat tänker jag återkomma till Postvagnen med en översikt över sommarhalvårets tågförbindelser Köpenhamn - Hamburg, både via Rødby och via Jylland.

* EDIT: De båda meningar ovan som slutar med asterisk* har jag ändrat eftersom jag hade gjort ett sakfel.

Senast redigerat av Hans Broman den 2019-01-17 klockan 15:09:35.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Sv: DSB bryter tystnaden om sommarhalvårets avstängning Köpenhamn - Nykøbing

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Äntligen lämnar DSB ett besked man kan önska kunde ha lämnats tidigare. Däremot är jag inte förvånad över beskedet. BaneDanmark stänger ju av sträckan från Naestved på Själland till Nykøbing/Falster under den långa perioden 30 mars - 1 september. Därför kan EC-tågen Köpenhamn - Hamburg via färjeleden Rødby - Puttgarden inte gå som vanligt. Den föga överraskande lösningen är att EC-tågen ersätts av buss mellan Köpenhamn och Nykøbing. Byte från tåg till buss alltså i Nykøbing, och självklart motsvarande i motsatt riktning. DSB framhåller att man får räkna med längre restid än normalt. Länk till DSB:s information.
    På den länkade sidan framgår att även fast EC-tågen går från (och till) Nyköbing F, så går tågbussarna från Köpenhamn direkt till Rödby faerge, utan uppehåll i Nyköbing F. Att EC-tågen går som de gör är antagligen för de som bor på Själland och vill kliva på i Nyköbing F.

1. Klass Lennart Carlssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    På den länkade sidan framgår att även fast EC-tågen går från (och till) Nyköbing F, så går tågbussarna från Köpenhamn direkt till Rödby faerge, utan uppehåll i Nyköbing F. Att EC-tågen går som de gör är antagligen för de som bor på Själland och vill kliva på i Nyköbing F.
    Dessutom finns det en serviceanläggning i Nykøbing F (tanka, fylla på vatten, etc). Att bussarna blåser förbi Nykøbing beror väl på att motorvägen går långt utanför stan. Skulle bli ganska tidsödande, att köra in till stationen.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Jag har åkt med dessa bussar tre gånger förra året ("ToR" i våras och till Köpenhamn i höstas) och fördelen med att tåget går från/till Nyköbing F är att man i varje fall kan byta till/från tåg i Rödby i st f att behöva vandra de evighetslånga gångarna till och från färjan som man tvingades till i våras när tåget bara gick på den tyska sidan. //Anders

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Anders Svensson Visa inlägg
    Jag har åkt med dessa bussar tre gånger förra året ("ToR" i våras och till Köpenhamn i höstas) och fördelen med att tåget går från/till Nyköbing F är att man i varje fall kan byta till/från tåg i Rödby i st f att behöva vandra de evighetslånga gångarna till och från färjan som man tvingades till i våras när tåget bara gick på den tyska sidan. //Anders
    Du menar alltså att det vid trafikavstängning i Danmark är bättre att tåget går Rødby - Hamburg än att det bara går Puttgarden - Hamburg. Ja, helt klart. Bara en sådan sak som att man behöver bära omkring med resväska och/eller ryggsäck på färjan om man inte har kunnat förvara dem vid sin plats i tåget.

1. Klass Lennart Carlssons avatar
    Medlem
    mar 2018

Du menar alltså att det vid trafikavstängning i Danmark är bättre att tåget går Rødby - Hamburg än att det bara går Puttgarden - Hamburg. Ja, helt klart. Bara en sådan sak som att man behöver bära omkring med resväska och/eller ryggsäck på färjan om man inte har kunnat förvara dem vid sin plats i tåget.
    För något år sedan skulle jag resa från Hamburg till Köpenhamn, men pga akut fordonsbrist fanns inget fordon. Det blev buss, som medföljde färjan över till Rødby, där en IC3 väntade. Bra organiserat!

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Lennart Carlsson Visa inlägg
    För något år sedan skulle jag resa från Hamburg till Köpenhamn, men pga akut fordonsbrist fanns inget fordon. Det blev buss, som medföljde färjan över till Rødby, där en IC3 väntade. Bra organiserat!
    Medan jag har varit med om sämre turer.
    Med bror och svägerska (som jag gjort bildreportage om) så blev det bussersättning från Hamburg, men det tog tid, för folk skulle delas upp mellan bussarna beroende på vart de skulle, och vår Danmarks-buss blev ändå tvungen svänga ned både till Oldenburg och till passagerarterminalen i Puttgarden. Sen fortsatte bussen med färjan (det var ju positivt) men släppte av oss i Nyköbing F där vi fick ta nästa tåg.

En annan gång blev IC3-an väldigt sen till plattform (svårt koppla ihop sade de), så vi blev sena, och jag tror vi kom över med en färja en timma sen. Då blev vi avsläppta i Nyköbing F och fick ta regionaltåg (som bara bestod av en enhet IC4, så det blev trångt).

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Äntligen lämnar DSB ett besked man kan önska kunde ha lämnats tidigare. Däremot är jag inte förvånad över beskedet. BaneDanmark stänger ju av sträckan från Naestved på Själland till Nykøbing/Falster under den långa perioden 30 mars - 1 september. Därför kan EC-tågen Köpenhamn - Hamburg via färjeleden Rødby - Puttgarden inte gå som vanligt. Den föga överraskande lösningen är att EC-tågen ersätts av buss mellan Köpenhamn och Rødby*. Tåget till Hamburg utgår inte från Rødby utan redan från Nykøbing, men DSB ordnar alltså bytet i Rødby för resenärer från Köpenhamn*. DSB framhåller att man får räkna med längre restid än normalt. Länk till DSB:s information.

Än så länge kan man inte på DSB:s webbplats (t ex i deras tidtabellssökning) hitta några tider för bussarna. Enligt uppgift planerar DSB att få in de nya tiderna i sin egen sökmotor under nästa vecka.
    ...
    DSB (och Rejseplanen) har redan idag (eller ikväll?) fått in tiderna för tågbussarna hos sig (dock får man då söka Köpenhamn-Rödby för att se dem), medan DSB.s internationella bokning och DBs bokning inte är uppdaterade ännu.

Passagerare
    Medlem
    jul 2018

Enligt rejsplanen.dk går det t ex imorgon tåg (EC434) från Rödby Ferge till Hamburg. Jag antar att de menar att tåget åker ombord på färjan.

Stämmer detta verkligen?

Jag trodde det var slut med tåg på färjan för lång tid framåt!?

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Garderobstågnörd Visa inlägg
    Enligt rejsplanen.dk går det t ex imorgon tåg (EC434) från Rödby Ferge till Hamburg. Jag antar att de menar att tåget åker ombord på färjan.

Stämmer detta verkligen?

Jag trodde det var slut med tåg på färjan för lång tid framåt!?
    Nej, stoppet med tåg på färja (för all framtid som det ser ut nu) sker vid tidtabellsskiftet i december i år.
    Fram till 29 september så går tågen Nyköbing F - Rödby - Puttgarden - Hamburg (alltså via färjan, i alla falll normalt), och från 29 september till tidtabellsskiftet så går tågen Köpenhamn-Hamburg över färjan.

Passagerare
    Medlem
    jul 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Nej, stoppet med tåg på färja (för all framtid som det ser ut nu) sker vid tidtabellsskiftet i december i år.
    Fram till 29 september så går tågen Nyköbing F - Rödby - Puttgarden - Hamburg (alltså via färjan, i alla falll normalt), och från 29 september till tidtabellsskiftet så går tågen Köpenhamn-Hamburg över färjan.
    Ah, det är först då som det är slut med tåg på färjan. Trist om det är för all framtid... Det är ju många år kvar tills bron är på plats,

Kan man hoppas på att de i december, samtidigt som det är slut på tåg över Fehmarn bält, inför direkttåg Köpenhamn-Hamburg över Fyn och Jylland?

Senast redigerat av Garderobstågnörd den 2019-08-29 klockan 10:01:39.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Garderobstågnörd Visa inlägg
    Ah, det är först då som det är slut med tåg på färjan. Trist om det är för all framtid... Det är ju många år kvar tills bron är på plats,

Kan man hoppas på att de i december, samtidigt som det är slut på tåg över Fehmarn bält, inför direkttåg Köpenhamn-Hamburg över Fyn och Jylland?
    Ja, exakt vad de gör, och restiden skall bli densamma som när det går tåg Köpenhamn-Hamburg över Rödby. Tre gånger om dagen. Man skippar många uppehåll, t.ex. går man inte in till stationen i Flensburg.
    Jag tror det finns färskare inlägg här i Postvagnen med mer detaljer.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Man kan finde den (foreløbige) køreplan her - (København - ) Odense - Hamburg er plan 81. Som nævnt standser de tog ikke mellem Padborg og Hamburg. Bemærk også at togene er IC og ikke EC = samme (mangel på) servering som i indenrigs IC og ICL i Danmark.

https://www.dsb.dk/globalassets/pdf/...-pr12aug19.pdf

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •