Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Fråga om järnvägsrelaterad kvarlåtenskap

Moderator / Sekr SJK Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017

Fråga om järnvägsrelaterad kvarlåtenskap

En person har lagt ut en fråga på föreningens Facebook-sida. Det rör böcker och modeller hans far lämnat efter sig och vad man lämpligen kan göra med sådant (sonen är alltså inte intresserad av prylarna), om någon har idéer eller synpunkter så får man gärna komma med förslag, här eller på FB.

https://www.facebook.com/jarnvagsklu...m_id=701104541

Medlem
    sep 2017

Sv: Fråga om järnvägsrelaterad kvarlåtenskap

Jag kan tillägga att han skriver att fadern efterlämnat en rätt så stor samling järnvägsrelaterat material, många SJK-böcker, "och mycket annan facklitteratur och foton. Men också rullande materiel (dvs modeller, i mängder)".

Modeller har jag ingen koll på, men bortsett från Blocket och sådant, finns det fora där man möjligen kan bjuda ut sådant till försäljning?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

På Tradera går det rätt bra att sälja järnvägsmodeller

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Frågan är ju vad de efterlevande vill med sakerna? Få ut mesta möjliga ekonomiskt eller bara bli av med allt på ett enkelt sätt men ändå känna att de kan på något sätt uppfylla den avlidnes önskan? Om svaret är det första så är Tradera säkert rätt ställe. Finns ju möjlighet att sälja både modeller i olika kategorier , böcker och andra samlarsaker. Att sälja på Tradera är ju lite tidskrävande då det dels fodras att man vet vad man säljer när man lägger ut objektet för att kunna göra en bra beskrivning, dels lägger ut foto ihop med objektet och sedan tar reda på fraktkostnaden för köparen. Men som sagt det går att få bra betalt för värdefulla grejer! Om man bara vill bli av med sakerna föreslår jag att man kontaktar någon lämplig järnvägsförening som säkert kan sälja det vidare och få lite inkomster. Bör i så fall lämnas till styrelsen så det blir en oficiellt mottagen gåva. Annars finns ju naturligtvis möjligheten att lämna till Röda Korset, Myrorna , Erikshjälpen och liknande vilka ofta har sakkunskap att ta vara på värdefulla gåvor!

Passagerare Staffan Sävenfjords avatar
    Medlem
    sep 2017

Man kan ju också anlita en auktionsfirma om det är en stor mängd prylar man vill sälja. Fördelen med det jämfört med t ex Tradera är ju att man slipper besvär med att gå genom alla anbud och att skicka ut prylen till kunden i fråga. Nackdelen är förstås att man måste betala provision till auktionsfirman.

Pensionär. Tidigare anställd vid Trafikrestauranger, SJ och Tågkompaniet.

Medlem
    sep 2017

Jag hoppades att det inte skulle bli en allmän Facebook-diskussion, och en del svar som nu raderats handlade förvisso mer specifikt om den aktuella Facebook-posten, men en majoritet blev vanliga subjektiva utlåtanden om Facebooks förtjänster eller avsaknad därav.

Temat för tråden är den postande personens fars efterlämnade järnvägssaker, kan inte det få vara temat? Och om man inte har någon direkt synpunkt om den saken, MÅSTE verkligen Facebook som företeelse upp i varenda tråd där ens ordet Facebook finns med? KAN man verkligen inte diskutera en sak utan att ständigt hamna i samma käpphästdiskussioner? Befolkas detta forum av hundar tränade av doktor Pavlov?

(Jag börjar verkligen tröttna på att ha med modereringen av detta forum att göra.)

Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Frågan är ju vad de efterlevande vill med sakerna? Få ut mesta möjliga ekonomiskt eller bara bli av med allt på ett enkelt sätt men ändå känna att de kan på något sätt uppfylla den avlidnes önskan? Om svaret är det första så är Tradera säkert rätt ställe. Finns ju möjlighet att sälja både modeller i olika kategorier , böcker och andra samlarsaker. Att sälja på Tradera är ju lite tidskrävande då det dels fodras att man vet vad man säljer när man lägger ut objektet för att kunna göra en bra beskrivning, dels lägger ut foto ihop med objektet och sedan tar reda på fraktkostnaden för köparen. Men som sagt det går att få bra betalt för värdefulla grejer! Om man bara vill bli av med sakerna föreslår jag att man kontaktar någon lämplig järnvägsförening som säkert kan sälja det vidare och få lite inkomster. Bör i så fall lämnas till styrelsen så det blir en oficiellt mottagen gåva. Annars finns ju naturligtvis möjligheten att lämna till Röda Korset, Myrorna , Erikshjälpen och liknande vilka ofta har sakkunskap att ta vara på värdefulla gåvor!
    Nu börjar tråden generera sådana svar som jag var ute efter, tackar! (Istället för tjafs om Facebook, suck.) Anledningen till att jag la ut frågan här är att vi i SJK inte har möjlighet att ta oss an sådana grejer, vi har redan rätt mycket som vi inte riktigt vet vad vi ska göra med (fast en del saker har donerats till Jvm, och en del har gallrats ut, bl a genom öppet hus-försäljning), men kanske finns det just andra föreningar eller liknande som skulle kunna tänkas vara en lämplig mottagare av de här sakerna. Om inte så får det väl bli Tradera som du är inne på.

Men finns det konkreta idéer så skriv gärna!

(Det kan tilläggas att den här typen av frågor förekommer ibland, så egentligen kanske det inte ens handlar bara specifikt om just den här kvarlåtenskapen, utan snarare om hur vi inom detta smala intresseområde kan hantera sådana här saker, för situationen dyker upp med viss regelbundenhet.)

M J / mod

Senast redigerat av Mattias Jansson den 2019-01-18 klockan 08:44:22.

Medlem
    sep 2017

Jag får väl delvis ta på mig skulden för att den här tråden kom att handla om Facebook, jag borde ha vetat bättre än att bara länka, så här kommer vad personen skriver:

"Jag är inte säker på om min far var medlem i SJK eller inte. Men han har efterlämnat en rätt så stor samling järnvägs relaterat material. Bla många era böcker och mycket annan facklitteratur och foton. Men oxå rullande materiel (dvs modeller, i mängder). Jag blev aldrig introducerad i järnvägslivet eller dess utövande kretsar, så jag vet inte vem jag ska prata med angående vad som finns, och eventuellt kan vara nyttigt för de som förstår sig på.
    Därför frågar jag. Om det finns nån som jag kan vända mig till inom klubben som skulle ha lust att hjälpa mig."

Det är frågeställningen, idéer eller funderingar tas tacksamt emot. (Och det står inget mer på FB, så informationskanalen som sådan behöver VERKLIGEN inte ventileras ytterligare.)

M J / mod

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Om sonen vill skänka kvarlåtenskapen till någon av landets järnvägsföreningar så kan ju föreningen i sin tur sälja dessa på auktionen på Hjulmarknaden i november

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Först en kommentar till föregående inlägg. Det var ingen auktion på Hjulmarknaden 2018 pga brist på auktionsgods. Om det blir någon 2019 torde Hjulmarknadens ledningsgrupp bestämma under hösten.

Däremot kan ett besök på Hjulmarknadens hemsida - hjulmarknaden.info - rekommenderas. Gå till rubriken deltagare. Där finns webbadresser till en del av de deltagare som handlar med modelljärnvägar. Gå sedan vidare till Modelljärnvägsmagasinets hemsida som finns listad bland Hjulmarknadens deltagare. Där finns annonser med adresser till ytterligare handlare.

Vad gäller böcker så tillmät inte SJK-böcker och jubileumsskrifter mm något större ekonomiskt värde. Det är en krympande marknad, som i huvudsak är mättad, dvs de som är intresserade har redan dessa böcker. Om det är känt att den bortgångne föredrog någon lokal förening före alla andra, tag kontakt med denna förening och skänk böckerna. Adresserna till många föreningar finns också bland Hjulmarknadens deltagare. I annat fall torde en vanlig google-sökning kunna ge resultat.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias Jansson Visa inlägg
    Det rör böcker och modeller hans far lämnat efter sig och vad man lämpligen kan göra med sådant (sonen är alltså inte intresserad av prylarna), om någon har idéer eller synpunkter så får man gärna komma med förslag, här eller på FB.
    Det finns företag som hjälper till med nätförsäljning av saker. Det som först och främst kommer upp i mitt huvud är Sellpy, jag såg en sådan kasse i återvinningen idag. Ja, naturligtvis tar Sellpy en avgift för sin tjänst.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av YC05p 792 Visa inlägg
    Först en kommentar till föregående inlägg. Det var ingen auktion på Hjulmarknaden 2018 pga brist på auktionsgods. Om det blir någon 2019 torde Hjulmarknadens ledningsgrupp bestämma under hösten.

...
    Att sälja en hel samling på Hjulmarknadens auktion blir för stort - vi brukar ha max 50 poster fördelat på två auktioner. Det var som sagt var ingen auktion 2018, men den kan återuppstå om det finns auktionsgods värt en auktion (eller två). Det ska alltså i så fall väljas ut godbitar ur samlingen att delta på auktionen. Dessutom bör då (företrädare för) dödsboet (eller någon man överlåter samlingen till för att sköta försäljningen) delta med bord - ett eller flera - på Hjulmarknaden där man försöker sälja resten av samlingen. På senare år har vi haft ett flertal sådana deltagare, endera enstaka gånger eller återkommande. //Anders, Hjm

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av MrMarket Visa inlägg
    Det finns företag som hjälper till med nätförsäljning av saker. Det som först och främst kommer upp i mitt huvud är Sellpy, jag såg en sådan kasse i återvinningen idag. Ja, naturligtvis tar Sellpy en avgift för sin tjänst.
    Det kan sluta med att man får 0 kr för det sålda!

Passagerare Kristians avatar
    Medlem
    mar 2018

Det ger kanske inte så mycket pengar, men Hobbybokhandeln på Pipersgatan i Stockholm köper begagnade böcker.

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Sv: Fråga om järnvägsrelaterad kvarlåtenskap - tillägg om bilder.

Tillägg om bilder:
    - Är bilderna egentagna?
    - Finns svartvita negativ eller dia i original ?
    - Är bilderna äldre - i synnerhet före cirka 1970 ?
    - Finns uppgifter på var och när de är tagna ?
    - Visar bilderna järnvägsvardag och inte bara utfärder?
    - Finns det personer (i tjänst eller resenärer, inte fotografer) med på bilderna?
    - Är järnvägsbilderna utsorterade från andra (privata) bilder ?
    - Är bilderna i huvudsak tagna i Sverige, eller föreställer material med svensk anknytning?

Ju fler av dessa exempelfrågor som kan besvaras med ja, desto bättre är oddsen att Järnvägsmuseum kan ta emot dem. V v se samlingsportalen.se , välj Bilder så finns där kontaktuppgifter.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Anders Svensson Visa inlägg
    Att sälja en hel samling på Hjulmarknadens auktion blir för stort - vi brukar ha max 50 poster fördelat på två auktioner. Det var som sagt var ingen auktion 2018, men den kan återuppstå om det finns auktionsgods värt en auktion (eller två). Det ska alltså i så fall väljas ut godbitar ur samlingen att delta på auktionen. Dessutom bör då (företrädare för) dödsboet (eller någon man överlåter samlingen till för att sköta försäljningen) delta med bord - ett eller flera - på Hjulmarknaden där man försöker sälja resten av samlingen. På senare år har vi haft ett flertal sådana deltagare, endera enstaka gånger eller återkommande. //Anders, Hjm
    Går det inte att sälja en "samling" i klump? Det är naturligtvis alltid lite dubbelt, ibland betingar sammanhållna samlingar ett högre pris än delarna, ibland blir det "fyndlåda" där någon köper den för att plocka ut godbitarna och sedan säljer/skänker resten vidare.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

För böckerna: sälj till ett antikvariat som kan köpa allt klump, nackdel man får mindre per bok.
    Eller organisera försäljningen själv, nackdel mycket mer arbete. Tradera,Blocket går väl att använda. Läg ut annons i tidningen Tåg om att ett parti tågböcker är till salu. Kanske lägga ut en egen webbsida med förteckning om vad som är till salu och så får man organisera försäljningen vartefter intresserade dyker upp.
    Eller skänk allt till en förening men det gäller att hitta någon som är intresserad, det är ont om eldsjälar

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det finns ändå vissa böcker som brukar gå upp rejält i pris på Tradera. Exempelvis "boken om HNJ". Beror väl också på ålder och upplaga. Nyare bäcker från Teknikhistoriska förlaget verkar däremot ha översvämmat marknaden och säljs ibland på den typ av bokhandlar som säljer 3 böcker för 100 kr....

Avställd
    Medlem
    jan 2019

Det finns ändå vissa böcker som brukar gå upp rejält i pris på Tradera. Exempelvis "boken om HNJ". Beror väl också på ålder och upplaga. Nyare bäcker från Teknikhistoriska förlaget verkar däremot ha översvämmat marknaden och säljs ibland på den typ av bokhandlar som säljer 3 böcker för 100 kr....
    Är det någon speciell bok man är ute efter är det bara vänta ut tills ett exemplar dyker upp på Bokbörsen. Hittade ett bra exemplar av Svenska lok och motorvagnar 1969 för 150:- kr. Boken om HNJ finns ute där nu.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Och som synes betingar den ett i detta sammanhang högt pris 350 kr! Jag håller hårt i min som är en väldigt välskriven och intressant bok! Men för att återgå till frågeställaren så skulle jag föreslå att sälja framför allt modellerna på Tradera då det är där som man kan få allra bäst betalt för dom! Visst det är lite arbete men en noggrann samlare som säkert detta varit har säkert kvar orginalkartonger där det mesta man behöver veta för att skapa en annons finns att läsa! Och med en modern mobiltelefon kan man ta tillräckligt skarpa och bra bilder för att sedan enkelt via Tradera app lägga in i annonserna!

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •