Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Till Ligurien och tillbaka, 2016, avsnitt 9

  1. #1
    1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    3 894

    Till Ligurien och tillbaka, 2016, avsnitt 9

    Tidigare visade avsnitt:
    Avsnitt 1 (nerresa till Freiburg)
    Avsnitt 2 (spårvagnar i Freiburg)
    Avsnitt 3 (tåg och annat i Freiburg)
    Avsnitt 4 (från Freiburg till Genua)
    Avsnitt 5 (bergbana m m i Genua)
    Avsnitt 6 (smalspårståg i Genua)
    Avsnitt 7 (tågmorgon i Genua, vidare till Chiavari)
    Avsnitt 8 (Chiavari)


    Vi gör en dagsutflykt måndagen den 25 juli 2016 från Chiavari österut till två av de fem kustbyarna i det Unescoskyddade området Cinque Terre. Ett regionalt manövervagnståg från Savona är på ingående på stationen i Chiavari, med ett enhytts E.464-lok sist. Vi hade egentligen tänkt ta nästa tåg, men tar detta tåg som är tretton minuter försenat. Det kommer att visa sig under dagen att det är sällsynt med tåg som är högst fem minuter försenade eller i rätt tid.


    Vårt tåg har nu kommit till sin slutstation Sestri Levante efter en kvarts timme. Regionaltågstrafiken är upplagd så att de flesta av tågen från Genua vänder i Sestri, där man får byta till tåg mot La Spezia.


    Ett IC-tåg från Milano till Grosseto är på ingång västerifrån för att stanna i Sestri.


    IC-tågets lok är av typ E.444, som är ungefär lika gammal som den tyska 103-typen och uppges vara ungefär lika mycket av kultföremål i Italien som 103:an är i Tyskland. Loket har smeknamnet ”Tartaruga”, dvs Sköldpaddan.


    Någonstans ifrån dyker tågsättet till vårt nästa tåg upp. Återigen ett manövervagnståg med en E.464 sist. Den loktypen är förresten av Bombardier som variant av TRAXX-konceptet.


    Efter 40 minuters färd stiger vi av tåget i Corniglia, som är en av de fem byarna i Cinque Terre. Här finns en stationsbyggnad men inget annat. Höjdskillnaden upp till byn är mycket stor. En brant bilväg finns, men alla vi turister som stigit av tåget tar oss an trapporna.


    Trapporna är trevliga, men trappstegen är många.


    Från landsidan ser Corniglia ut så här.


    Eller så här.


    En vy mot inlandet.


    Folkvimmel, eller snarare turistvimmel.


    Efter en öl och nånting att äta är vi åter på väg till stationen. Bilden är tagen från en avsats i trappsystemet. Återigen ett manövervagnståg på väg till La Spezia, denna gång i en färgsättning där hytten är blå. Till höger på bilden ser vi Manarola, som är nästa by i riktning österut.


    Här kommer ett tjugo minuter försenat IC-tåg som går Torino – Genua – Rom. Loket är av typ E.403, Trenitalias modernaste fjärrtågslok. På bilden kan man ana trappsystemet upp till byn.


    På italienska dubbelspår är ju vänstertrafik normalfallet. Tåget som ska ta oss västerut till nästa station kommer att komma fram ur tunnelöppningen.


    Från plattformen har jag zoomat in nästa by, Manarola.

    Fortsättning följer.


  2. #2
    1. Klass
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    7 365

    Sv: Till Ligurien och tillbaka, 2016, avsnitt 9

    Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Efter 40 minuters färd stiger vi av tåget i Corniglia, som är en av de fem byarna i Cinque Terre. Här finns en stationsbyggnad men inget annat. Höjdskillnaden upp till byn är mycket stor. En brant bilväg finns, men alla vi turister som stigit av tåget tar oss an trapporna.
    Om någon överväger att övernatta i Corniglia (eller av annat skäl inte vill gå i trapporna) så finns en mycket liten buss som kör regelbundet från stationen och upp till byn.

    Vill någon se fler bilder från Corniglia och Manarola kan man hitta det här i gamla PV (någon bild finns nog i avsnittet före också, dag 3+4).


  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 866

    Sv: Till Ligurien och tillbaka, 2016, avsnitt 9

    Tack för trevliga bilder och goda minnen från en av europas absolut finaste delar. Den som inte besökt detta område har något att verkligen se fram emot! Och om man övernattar i någon av byarna blir det som en annan värld när kvällen kommer och dr flesta turister åkt hem!


  4. #4
    Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    733

    Sv: Till Ligurien och tillbaka, 2016, avsnitt 9 – den flygande sköldpaddan?

    Fint bildreportage från Ligurienresan!

    Man lär sig mycket av dessa bildresereportage här i Postvagnen som t.ex. om E.444 kallad 'Sköldpaddan', la tartaruga. Men varför fick det här italienska elloket detta smeknamn? Jag har försökt googla lite och har funnit ut att det först var ett särskilt testellok E.444 005 som fick smeknamnet 'Tartaruga elettronica' men jag har inte riktigt förstått logiken bakom att kalla ett snabbt ellok för den elektroniska sköldpaddan.

    Är det möjligen någon slags intern humor hos dem som utförde testerna av detta provlok till FS lokdragna snabbtåg tempo 200 km/h? Det fanns ju t.o.m. till en början en målad karikatyr av en flygande sköldpadda på lokkorgen. Men det är ju faktiskt en slags ferrovial oxymoron med en långsam – om än en flygande – sköldpadda på ett mycket snabbt ellok!

    Så finns det här i forumet någon italiensk lokkännare som kan förklara det här med namnet? Och finns det någon bild på lokindividen E.444 504 under testtiden med den här sköldpaddan synlig?



    PS. Hans B nämner att la Tartaruga har fått ett slags idolskap likt tyska BR 103 men vad kan det vara bortsett från lokets STH som förklarar detta? Det kan ju knappast vara det italienska lokets utseende, så vad? Lokens tillblivelse var ju ungefär samtidig i de båda länderna men det är ju knappast skäl för att göra den här liknelsen?! 😎👍

    /Arne, en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte.

  5. #5
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 866

    Sv: Till Ligurien och tillbaka, 2016, avsnitt 9 – den flygande sköldpaddan?

    Kanske var det så att "idolskapet" berodde på att detta var det första någorlunda snygga italienska elloket?


  6. #6
    Passagerare Arnes avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    733

    Sv: Till Ligurien och tillbaka, 2016, avsnitt 9 – den flygande sköldpaddan?

    Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Kanske var det så att "idolskapet" berodde på att detta var det första någorlunda snygga italienska elloket?
    Intressant förslag men jag har svårt att tro att detta är den rätta förklaringen till smeknamnet la tartuga, sköldpaddan och de lokens popularitet. Först och främst eftersom jag inte tycker att tyska E03, sedermera 103, med sin 'bulliga' design kan anses särskilt snyggt (läs: vackert). Och därför knappast heller kan ha varit en snygg förebild till de italienska FS E.444-loken. La tartuga-lokens framtagande var för övrigt samtida med de tyska snabbtågslokomotiven och kan/borde därför inte tidsmässigt ha varit influerade utseendemässigt av de tyska loken norr om Alperna.

    Det italienska E.444 är förvisso 'vackrare' än de gamla chokladbruna kantiga ellok som tidigare trafikerade de italienska järnvägarna. Men dessa bruna 'tanks' hos FS har ändå en speciell charm genom sin kantighet. Jag minns att de här loken stod ut bland alla andra ellok i den årliga Märklinkatalogen. De hade inte någon insmickrande design utan var rått brutala med sin kantighet och 'trista' bruna färg!

    /Arne, en Kungsholmsbos syn på den moderna järnvägens sanna ansikte.

  7. #7
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 826

    Sv: Till Ligurien och tillbaka, 2016, avsnitt 9 – den flygande sköldpaddan?

    Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Kanske var det så att "idolskapet" berodde på att detta var det första någorlunda snygga italienska elloket?
    Men jag tycker inte E444 är särkilt snyggt och färgsättningn är inte något speciellt, dom ser ut som dom flesta lok...
    Det gjorde däremot inte företrädarna målade i Isabellabrunt som hade en väldig charm av att vara ”fulsnygga” och på slutet av sin levnad jagades dom av entusiaster.


  8. #8
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 866

    Sv: Till Ligurien och tillbaka, 2016, avsnitt 9 – den flygande sköldpaddan?

    Jo jag minns ju barndomens Märklinkataloger där de olika ländernas lokmodeller förekom. Ångloken intresserade mig aldrig då jag tyckte de var gammaldags men av elloken stack italienarna verkligen ut vad gällde design.....Om de var snygga eller bara hade ett kraftfullt utséende kan man ju diskutera. Hur som helst var det bättre förr....Då det verkligen skiljde från dagens strömlinjeformer och vingklippta flygplan. Detsamma gäller ju bilarna. Förr kunde man på många hundra meters håll se och ibland höra vad som nalkades men nu är de så lika att man helt tappat intresset! Men bilderna i detta reportage är väldigt fina och italienarna har ju fortfarande en brokig flotta då man varit kloka nog att fortsätta med loktåg i lokal och pendeltåg!


  9. #9
    1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    3 894

    Sv: Till Ligurien och tillbaka, 2016, avsnitt 9 – den flygande sköldpaddan?

    Citat Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
    Intressant förslag men jag har svårt att tro att detta är den rätta förklaringen till smeknamnet la tartuga, sköldpaddan och de lokens popularitet. Först och främst eftersom jag inte tycker att tyska E03, sedermera 103, med sin 'bulliga' design kan anses särskilt snyggt (läs: vackert). Och därför knappast heller kan ha varit en snygg förebild till de italienska FS E.444-loken. La tartuga-lokens framtagande var för övrigt samtida med de tyska snabbtågslokomotiven och kan/borde därför inte tidsmässigt ha varit influerade utseendemässigt av de tyska loken norr om Alperna.

    Det italienska E.444 är förvisso 'vackrare' än de gamla chokladbruna kantiga ellok som tidigare trafikerade de italienska järnvägarna. Men dessa bruna 'tanks' hos FS har ändå en speciell charm genom sin kantighet. Jag minns att de här loken stod ut bland alla andra ellok i den årliga Märklinkatalogen. De hade inte någon insmickrande design utan var rått brutala med sin kantighet och 'trista' bruna färg!
    Jag tror att idolskapet (eller kultställningen) hos E03 och E.444 beror på att var och en av dem i sitt land var den första loktyp som var byggd för 200 km/h och dessutom hade en formgivning som avvek från den annars vanliga i landet. Många tyckte nog att loken avvek fördelaktigt.

    Vidare har jag någonstans läst att det här med sköldpadda anspelar på de många små fönstren (eller vad det kan vara) på korgsidorna. De kan föra tankarna till "rutorna" på en sköldpadda. Samtidigt tippar jag att dåvarande FS Italia (som lanserade begreppet elektronisk sköldpadda) vill betona att de hade ett nytt lok som gick mycket fort fastän det kunde se ut som en långsam sköldpadda.


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •