Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Att stiga på senare än ens reservering säger - problem?

Passagerare Turmantass avatar
    Medlem
    nov 2017

Att stiga på senare än ens reservering säger - problem?

Jag kommer åka nattåg häromdagen och har en reservering för tågets hela färdväg (samt en interrailbiljett). Nu är det dock så att det vore opraktiskt att först åka till tågets utgångsstation eftersom en senare station råkar ligga närmare. Det handlar om så där två timmar. Hur är det nu, kommer konduktören ha synpunkter när jag stiger på? Den vederbörande operatörens kundtjänst verkar inte bry sig om att svara, men jag hoppas på postvagnsresenärerna.
    Tack i förhand!

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Sv: Att stiga på senare än ens reservering säger - problem?

Citat Ursprungligen postat av Turmantas Visa inlägg
    Jag kommer åka nattåg häromdagen och har en reservering för tågets hela färdväg (samt en interrailbiljett). Nu är det dock så att det vore opraktiskt att först åka till tågets utgångsstation eftersom en senare station råkar ligga närmare. Det handlar om så där två timmar. Hur är det nu, kommer konduktören ha synpunkter när jag stiger på? Den vederbörande operatörens kundtjänst verkar inte bry sig om att svara, men jag hoppas på postvagnsresenärerna.
    Tack i förhand!
    Det underlättar om du berättar vilken operatör du skall åka med. För olika kan ha olika regler.

Det enda som jag hittar i t.ex. SJ:s allmänna villkor är: En platsreservation som avser en viss numrerad sittplats medför rätt till denna plats framför annan som inte har reservation för samma plats.
    Förr i tiden fanns regler om att platser måste intas inom viss tid efter avgång, annars kunde den säljas till annan.
    Så: Jag vet inte.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Det underlättar om du berättar vilken operatör du skall åka med. För olika kan ha olika regler.

Det enda som jag hittar i t.ex. SJ:s allmänna villkor är: En platsreservation som avser en viss numrerad sittplats medför rätt till denna plats framför annan som inte har reservation för samma plats.
    Förr i tiden fanns regler om att platser måste intas inom viss tid efter avgång, annars kunde den säljas till annan.
    Så: Jag vet inte.
    Ja i Sverige fanns förr den tydliga regeln att en reserverad plats kunde upplåtas till annan resenär om den som bokat inte tagit platsen i anspråk senast 15min efter avgång. Men denna regel har alltså strukits och eftersom inget speciellt finns om saken i det allmänna regelverket torde väl gälla
    att platsen kan tas i anspråk när somhelst. En skillnad förr och nu är ju att förr var det vanligt med separat platsbiljett och färdbiljetten gällde till vilket tåg som helst medans nu är det vanligaste att hela biljetten är tågbunden och därmed torde man juridiskt ha köpt platsen för hela resan oavsett om man själv är med eller inte. Kanske gäller andra saker i andra länder t.ex Tyskland där platsbiljetter oftast är en separat sak.
    Och när jag tittar på DB regelverk så står där tydligt att platsreservering gäller i 15min från avgång men det är alltså DB regel.

Senast redigerat av Lennart Petersen den 2019-01-16 klockan 00:33:14.

Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Ulf Broman Visa inlägg
    Jo, förlåt, det gör det nog. RENFE ska det vara.

Ej aktiv
    Medlem
    nov 2018

Jo, förlåt, det gör det nog. RENFE ska det vara.
    RENFE har jag ingen aning om vilka regler de har men på SJ här i Sverige går det utmärkt att kliva på vid en annan station än den du bokat från. Platserna säljs inte om i tåget.

https://kundo.se/org/sj/d/kan-jag-st...annan-station/

Passagerare
    Medlem
    aug 2018

Citat Ursprungligen postat av Nordman1970 Visa inlägg
    RENFE har jag ingen aning om vilka regler de har men på SJ här i Sverige går det utmärkt att kliva på vid en annan station än den du bokat från. Platserna säljs inte om i tåget.
    I sann postvagnen-anda kan jag berätta om hur det var förr i tiden, något som är helt irrelevant för trådstartarens fråga och antagligen också för nutida förhållanden. SJ hade ett, förmodligen gammalt redan då på 80-talet, stordatorbokningsystem som bara satte en "bokat-markering" på platsnumret, ingen information om mellan vilka stationer det var bokat. Om man tex bokade en plats mellan Ånge och Ljusdal på tåget från Östersund till Stockholm så var den spärrad för hela resan. Platsen var alltså din för hela tågets reda, och ingen kunde således sedan boka samma plats mellan Gävle och Stockholm. Eftersom det blev ett ganska dåligt utnyttjande av platserna, antar jag att detta är borta mellan länge.

Passagerare Staffan Sävenfjords avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Yaken Visa inlägg
    I sann postvagnen-anda kan jag berätta om hur det var förr i tiden, något som är helt irrelevant för trådstartarens fråga och antagligen också för nutida förhållanden. SJ hade ett, förmodligen gammalt redan då på 80-talet, stordatorbokningsystem som bara satte en "bokat-markering" på platsnumret, ingen information om mellan vilka stationer det var bokat. Om man tex bokade en plats mellan Ånge och Ljusdal på tåget från Östersund till Stockholm så var den spärrad för hela resan. Platsen var alltså din för hela tågets reda, och ingen kunde således sedan boka samma plats mellan Gävle och Stockholm. Eftersom det blev ett ganska dåligt utnyttjande av platserna, antar jag att detta är borta mellan länge.
    I det gamla platsbokningssystemet SNAP kunde samma plats i ett tåg bokas på fyra olika delsträckor. Så det är inte rätt som du säger att om platsen bokats på en kortare sträcka så kunde den inte bokas på nytt. Detta avskaffades med ett nytt platsbokningssystem 1994. Då kunde en biljett bokas upp till sex gånger på olika delsträckor i samma tåg. Sträckorna var dessutom inte fasta som i SNAP utan de var flexibla.

Ett exempel: en vagn kunde bokas Stockholm-Linköping, Linköping-Nässjö, Nässjö-Alvesta och Alvesta-Malmö. En vagn i Plads93-systemet från 1994 kunde bokas Stockholm-Katrineholm, Katrineholm-Norrköping, Norrköping-Linköping, Linköping-Nässjö, Nässjö-Alvesta och Alvesta-Malmö.

Senast redigerat av Staffan Sävenfjord den 2019-01-16 klockan 13:43:51.
    Pensionär. Tidigare anställd vid Trafikrestauranger, SJ och Tågkompaniet.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Yaken Visa inlägg
    Det var slopat redan på 1980-talet. Kommer särskilt ihåg när jag veckopendlande något av decenniets första år en söndagskväll upptäckte att jag i Nässjö övertagit stolen från samma resenär som veckan före. Denne hade lämnat samma veckotidning i papperskorgen, med adresslapp och allt, men självklart då i olika utgåvor.

Moderator / Sekr SJK Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017

Nu kanske det inte är någon jättechans att just folk i Postvagnen har järnkoll på spanska bokningsregler, MEN just eftersom det är en tråd där någon har en väldigt konkret undran, så är det VÄLDIGT ONÖDIGT, snudd på respektlöst att just i en sådan tråd skriva om i sammanhanget totalt ovidkommande minnen från mer är trettio år tillbaka.

Bara för att det är och har varit rätt vanligt förekommande med ämnesglidningar och rena trådkapningar i PV finns ingen anledning att nära nog med vilje kantra en regelrätt frågeställning.

Så nu blir det inget mer snack om gamla SJ-regler eller SNAP i den här tråden, starta nya mer relevanta i så fall!

M J / mod

Medlem
    nov 2017

Emellertid, efter bara två och ett halvt dygn, förklarade de sig inkompetenta och hänvisade till CP. Vilket må låta rimligt, om det nu inte vore fantastiskt krångligt att ens boka detta tåg hos CP. (Och så misstänker jag att det står RENFE på ombordpersonalens tröjor.)

Tack i alla fall för den historiska exkursen.

Medlem
    nov 2017

Sv: Att stiga på senare än ens reservering säger - nu vet vi.

Emellertid, efter bara två och ett halvt dygn, förklarade de sig inkompetenta och hänvisade till CP. Vilket må låta rimligt, om det nu inte vore fantastiskt krångligt att ens boka detta tåg hos CP. (Och så misstänker jag att det står RENFE på ombordpersonalens tröjor.
    Däremot svarade CPs kundtjänst inom 11 minuter och bekräftade att det är lugnt att kliva på senare. (En anledning till att föredra Portugal framför Spanien.)

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Är det ett Portugisiskt tåg?
    (Om någon inte vet, CP=Comboios de Portugal)

Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Är det ett Portugisiskt tåg?
    (Om någon inte vet, CP=Comboios de Portugal)
    Nej, tåget är alldeles spansk. Går inte att boka på CPs hemsida och bara vid några enstaka stationer i Portugal.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Nej, tåget är alldeles spansk. Går inte att boka på CPs hemsida och bara vid några enstaka stationer i Portugal.
    Det handlar alltså om Trenhotel, det går två sådana till Lissabon från Hendaye,Frankrike och Madrid.
    Förutom någon förbindelse norrut från Porto är det allt som finns av internationella tågförbindelser till Portugal.
    Ska jag gissa att det är Hendayeförbindelsen som är aktuell för dig ?
    Men för sådana här saker så verkar det alltså som att regelverket kan vara lite olika beroende på var och vem man åker med. För DB finns alltså en klar regel att plats hålls i 15min sedan kan någon annan få den medans samma regel är slopad hos SJ . Men man har ingen absolut garanti hos SJ , kliver man på på annan station än bokat så kan tåget vara omlett annan väg, inställt och ersatt med buss eller något annat mystiskt

Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Lennart Petersen Visa inlägg
    Det handlar alltså om Trenhotel, det går två sådana till Lissabon från Hendaye,Frankrike och Madrid.
    Precis, fast det är egentligen ett tåg när det kommer till Portugal.

Förutom någon förbindelse norrut från Porto är det allt som finns av internationella tågförbindelser till Portugal.
    Två dagliga avgånger till Vigo. Det är nästan lika illa med dessa grannar som i Baltikum.

Ska jag gissa att det är Hendayeförbindelsen som är aktuell för dig?
    Just det, det är Hendayes skönhet som locker.

Men för sådana här saker så verkar det alltså som att regelverket kan vara lite olika beroende på var och vem man åker med. För DB finns alltså en klar regel att plats hålls i 15min sedan kan någon annan få den medans samma regel är slopad hos SJ. Men man har ingen absolut garanti hos SJ, kliver man på på annan station än bokat så kan tåget vara omlett annan väg, inställt och ersatt med buss eller något annat mystiskt.
    Om nu inte tåget omleds via Badajoz blir det nästan omöjligt att undvika den station som jag tänker stiga på. Och numera har jag ju svart på vitt att det går bra.

Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias Jansson Visa inlägg
    Nu kanske det inte är någon jättechans att just folk i Postvagnen har järnkoll på spanska bokningsregler, MEN just eftersom det är en tråd där någon har en väldigt konkret undran, så är det VÄLDIGT ONÖDIGT, snudd på respektlöst att just i en sådan tråd skriva om i sammanhanget totalt ovidkommande minnen från mer är trettio år tillbaka.

Bara för att det är och har varit rätt vanligt förekommande med ämnesglidningar och rena trådkapningar i PV finns ingen anledning att nära nog med vilje kantra en regelrätt frågeställning.

Så nu blir det inget mer snack om gamla SJ-regler eller SNAP i den här tråden, starta nya mer relevanta i så fall!

M J / mod
    Håller inte med. Det är det här som är Postvagnens charm, att ett ämne kan leda till kunskap som man aldrig hade tänkt på tidigare.
    Vad som däremot inte är charmigt är evighetslånga diskussionstrådar som kör fast i samma hjulspår, men det hör inte hit.

Moderator / Sekr SJK Mattias Janssons avatar
    Medlem
    sep 2017

Citat Ursprungligen postat av Simon B Visa inlägg
    Håller inte med. Det är det här som är Postvagnens charm, att ett ämne kan leda till kunskap som man aldrig hade tänkt på tidigare.
    Vad som däremot inte är charmigt är evighetslånga diskussionstrådar som kör fast i samma hjulspår, men det hör inte hit.
    Det KAN vara Postvagnens charm, men det finns trådar där det är mer eller mindre tillrådligt. Om en skribent ställer en konkret fråga om t ex hur ett nattåg från Norrland går en viss dag så kan det vara bra att låta den tråden röra sig om just den saken. Om då någon går loss och skriver att "jag åkte ofta nattåg när jag gjorde lumpen i Umeå 1971, och jag minns en dag när kapten Ljungström sa till oss bassar...", tja du kan nog själv räkna ut hur charmigt den enskilde frågeställaren tycker sådant är just när en konkret fråga söker ett konkret svar.

Något exakt regelverk kan inte gärna finnas i ett så här subjektivt gäng, men just när sign Turmantas faktiskt hade en väldigt specifik undran så är det helt klart lämpligt att spara de friare associativa skriverierna till andra trådar. Något annat handlade inte mitt ingripande om.

M J / mod

Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias Jansson Visa inlägg
    Det KAN vara Postvagnens charm, men det finns trådar där det är mer eller mindre tillrådligt. Om en skribent ställer en konkret fråga om t ex hur ett nattåg från Norrland går en viss dag så kan det vara bra att låta den tråden röra sig om just den saken. Om då någon går loss och skriver att "jag åkte ofta nattåg när jag gjorde lumpen i Umeå 1971, och jag minns en dag när kapten Ljungström sa till oss bassar...", tja du kan nog själv räkna ut hur charmigt den enskilde frågeställaren tycker sådant är just när en konkret fråga söker ett konkret svar.

Något exakt regelverk kan inte gärna finnas i ett så här subjektivt gäng, men just när sign Turmantas faktiskt hade en väldigt specifik undran så är det helt klart lämpligt att spara de friare associativa skriverierna till andra trådar. Något annat handlade inte mitt ingripande om.

M J / mod
    Å andra sidan går den typen av spörsmål alldeles utmärkt att ställa på resebolagets egna Facebooksida, om man nu är ute efter ett konkret svar utan sidospår. Här får man nog finna sig i att det spårar ur lite emellanåt.

Senast redigerat av Simon B den 2019-01-17 klockan 00:34:29.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Simon B Visa inlägg
    Å andra sidan går den typen av spörsmål alldeles utmärkt att ställa på resebolagets egna Facebooksida, om man nu är ute efter ett konkret svar …....
    Det var ju precis det som Turmantas hade gjort, utan att få svar.

Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Gunnar Olson Visa inlägg
    Det var ju precis det som Turmantas hade gjort, utan att få svar.
    Att man nuförtiden kommunicerar med järnvägsbolag på facebook hade jag inte tänkt på, och jag skulle inte heller ha skaffat ett fb-konto för ändamålet. Men än så länge har de ett formulär på sin webbplats. Svarshastigheten som sagt: omkring 60 timmar hos RENFE, 11 minuter hos CP.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •