Dags att variera frågan: Vad heter staden?
![]()
Dags att variera frågan: Vad heter staden?
![]()
Soller
Palma de mallorca
Soller
Palma de Mallorca
Mallorca?
Puerto de Soller
Tillägg: Att svaret är felaktigt skäms jag inte för. Däremot skäms jag för att jag råkade svara på statens majoritetsspråk, när ortens språk naturligtvis bör gynnas även i svenska frågesporter. Alltså Port de Sollér.![]()
Senast redigerat av Fomalhaut den 2019-01-15 klockan 20:52:51.
Palma
Vad är grinden till för? Det verkar sitta en massa folk i vagnarna och det känns inte riktigt som ett vagnhallsområde...
Soller
Det är Palma de Mallorca, järnvägens till Soller ändstation vid Placa Espanol i Palma, på en "bakgård" intill "tunnelbanestationen" i Palma. Sen går banan mitt i gatan några km.
En resa rekommenderas!
Varför grinden är stängd vet jag inte. Har aldrig sett det - men jag noterar också att strömavtagarna är nere. Har aldrig sett det heller. Kanske vill man inte ha spårspring..
Berra
Senast redigerat av Bertil Bengtsson den 2019-01-15 klockan 20:45:45.
Jag kände igen järnvägen, men gissade fel på vilken ändstation det var
Snarare ovan lokaltågs- och tunnelbanetågsstationen, väl. De senare ligger ju undan jord.
Jag håller med om rekommendationen,
Fick lite extra valuta för pengarna i november förra året när vi blev sittande en timma i banans längsta tunnel pga defekt strömavtagare på motorvagnen. Hjälplok eller kanske var det hjälpmotorvagnen utgick från Soller.
Senast redigerat av ulf nyström den 2019-01-15 klockan 20:49:10.
Stämmer bra. Jag godkänner också Anders.o93:s kortare namnform Palma. Bilden är tagen den 13 september 2011, då jag åkte med det här tåget till staden Soller. Där bytte vi färdmedel till spårvagn, och den gick till Port de Sóller, eller Puerto de Sóller som det skrivs på kastilianska (även kallat spanska, alltså majoritetsspråket i Spanien. Om en stund lägger jag ut några reprisbilder från de trevliga resorna från Palma till Port de S och tillbaka den dagen.
Senast redigerat av Hans Broman den 2019-01-15 klockan 20:55:35.
Här kommer ett tiotal bilder, och jag tror att jag har visat dem förr i Postvagnen:
Efter att ha kommit med tåg till Soller tog vi en rejäl promenad:
Nu har vi stigit på spårvagnen i Soller och är på väg mot hamnbyn vid Medelhavet:
Och till sist har vi åkt med tåg från Soller och stannar vid en trafikplats där också Palmas metrolinje har station:
![]()