Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Drog i nödbromsen på första X2000?

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Drog i nödbromsen på första X2000?

Senast redigerat av Anders den 2019-01-15 klockan 18:09:04.

Passagerare
    Medlem
    apr 2018

Sv: Drog i nödbromsen på första X2000?

Om det är den händelse som nått min vetskap, så blev det hjulplattor till en betydande kostnad, till följd av denna "protest". Känner inte till konsekvenserna för gärningsmannen.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det var väl inte precis första X2000, men förhållandevis tidigt. Enligt en bok jag råkar inneha med titeln Nödbroms (Sture Hegerfors & Lasse Åberg, 2001) ska han efter att tåget stannat "stilla ha skridit igenom förstaklassvagnarna som ett slags Di Leva eller Jesusgestalt och sagt till managementfolket: ´Varför har ni så bråttom? Varför har ni så bråttom?´.

Läs mer här: https://sv.wikipedia.org/wiki/Ladislaus_Horatius

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Den som inte redan har läst för många DN-artiklar kan antagligen också läsa den här från 1993: https://www.dn.se/arkiv/insidan/vard...for-att-fasta/

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Blev det någon sanktion för den som drog i nödbromsen tex. ekonomisk ?

Passagerare
    Medlem
    apr 2018

Citat Ursprungligen postat av a128 Visa inlägg
    Blev det någon sanktion för den som drog i nödbromsen tex. ekonomisk ?
    Det undrar jag också? Hjulplattorna som blev under hela tåget, ska inte ha varit helt billiga och anledningen torde sannolikt kunna hänföras till "missbruk", så om det stämmer att "missbruk beivras"... Funderar nästan på att begära ut boupptäckningen, för att se om någon fordran till SJ, går att återfinna där...

Avställd
    Medlem
    sep 2018

Citat Ursprungligen postat av Anders Visa inlägg
    Göteborg - Stockholm den 8:e februari 1993.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Har aldrig hört talas om vare sig händelsen eller personen trots att jag är född 1960 och har varit järnvägare sedan 1981. Så både protesten och livet i övrigt har nog gått ganska obemärkt förbi...

Senast redigerat av Henke den 2019-01-16 klockan 10:00:56.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av ToHo Visa inlägg
    Det undrar jag också? Hjulplattorna som blev under hela tåget, ska inte ha varit helt billiga och anledningen torde sannolikt kunna hänföras till "missbruk", så om det stämmer att "missbruk beivras"... Funderar nästan på att begära ut boupptäckningen, för att se om någon fordran till SJ, går att återfinna där...
    Tänk på att det här var 25 år sedan, på affärsverkstiden, jag tror inte att han erhöll några större bötesbelopp. På den tiden fanns olika typer avgifter (även för skadegörelse) publicerade i SJ:s taxeförfattning "SJF850". Kan tro att missbruk av nödbroms kanske betingade 800:- eller så, så han blev nog inte ruinerad. Jag minns händelsen rimligt väl, men jag har aldrig hört att det skulle uppstått några skador på tåget.

Mvh Olsson

Passagerare
    Medlem
    sep 2018

Citat Ursprungligen postat av Anders Olsson Visa inlägg
    Tänk på att det här var 25 år sedan, på affärsverkstiden, jag tror inte att han erhöll några större bötesbelopp. På den tiden fanns olika typer avgifter (även för skadegörelse) publicerade i SJ:s taxeförfattning "SJF850". Kan tro att missbruk av nödbroms kanske betingade 800:- eller så, så han blev nog inte ruinerad. Jag minns händelsen rimligt väl, men jag har aldrig hört att det skulle uppstått några skador på tåget.

Mvh Olsson
    Nej, det här med att skador uppstod är nytt. Låter lite som en efterkonstruktion från ett järnvägsforum men vad vet jag.

@Henke - Protesten är känd, jag tror du missat det bara.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ja på den tiden fick man eventuellt betala böter för missbruk av nödbromsen(missbruk beivras som det stod på skylten), rätt många gånger fick folk bara enbart en kraftig åthutning om de dragit nödbroms obefogat.

Så även om det skulle ha blivit hjulplattor så hade personen inte behövt betala för skador som saker fungerade då. Hade väl krävt ett allvarligt sabotage med fängelse i straffskalan med risk för urspårning eller dylikt för att riskera behöva betala skadestånd. Inte heller idag lär väl någon åka på mer än böter för missbruket om de drar i nödbromsen.

Kan jämföra med kvällståget jag ofta åkte på 70-80 talet förbi Skövde, där det ofta hände att de värnpliktiga i Skövde ryckte i nödbromsen för att slippa gå mellan stationen och regementet.

De flesta av dem hann springa i väg när tåget stannade, men av de fåtal som blev tagna så var det oftast en rejäl utskällning som väntade och inte böter.
    Dessutom var tidshållningen viktigare än idag, att försena tåget 30-45min i väntan på polis för att utkräva böter av några fattiga värnpliktiga gjordes inte så gärna.

Då var det lättare att skälla ut de man eventuellt lyckades få tag på, återställa bromsen och rulla vidare så fort man kunde.

Passagerare
    Medlem
    apr 2018

Citat Ursprungligen postat av X2 Visa inlägg
    Ja på den tiden fick man eventuellt betala böter för missbruk av nödbromsen(missbruk beivras som det stod på skylten), rätt många gånger fick folk bara enbart en kraftig åthutning om de dragit nödbroms obefogat.

Så även om det skulle ha blivit hjulplattor så hade personen inte behövt betala för skador som saker fungerade då. Hade väl krävt ett allvarligt sabotage med fängelse i straffskalan med risk för urspårning eller dylikt för att riskera behöva betala skadestånd. Inte heller idag lär väl någon åka på mer än böter för missbruket om de drar i nödbromsen.

Kan jämföra med kvällståget jag ofta åkte på 70-80 talet förbi Skövde, där det ofta hände att de värnpliktiga i Skövde ryckte i nödbromsen för att slippa gå mellan stationen och regementet.

De flesta av dem hann springa i väg när tåget stannade, men av de fåtal som blev tagna så var det oftast en rejäl utskällning som väntade och inte böter.
    Dessutom var tidshållningen viktigare än idag, att försena tåget 30-45min i väntan på polis för att utkräva böter av några fattiga värnpliktiga gjordes inte så gärna.

Då var det lättare att skälla ut de man eventuellt lyckades få tag på, återställa bromsen och rulla vidare så fort man kunde.
    Jag åkte pendeltåg någon gång på 90-talet och när tåget lämnade Huddinge i riktning mot Cst så var det en stolle som började skrika om en väska som stod kvar på plattformen. En annan tok "löste" då problemet, genom att dra i nödbromsen, varvid tåget snabbt blev stillastående och dörrarna öppnades. Personen som fört väsen i vagnen hann precis hämta sin väska, innan tågvakten kom och möttes av några tomtar som upplyste henne om hur duktiga de hade varit genom vidtagandet av denna så fenomenala(?) nödbromsdragning. Tågvaktens åtgärd blev att hon vred tillbaks nödbromshandtaget och gick, utan att säga ett enda ord till någon i vagnen, varpå hon skyndsamt återgick till sin hytt.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av ToHo Visa inlägg
    Jag åkte pendeltåg någon gång på 90-talet och när tåget lämnade Huddinge i riktning mot Cst så var det en stolle som började skrika om en väska som stod kvar på plattformen. En annan tok "löste" då problemet, genom att dra i nödbromsen, varvid tåget snabbt blev stillastående och dörrarna öppnades. Personen som fört väsen i vagnen hann precis hämta sin väska, innan tågvakten kom och möttes av några tomtar som upplyste henne om hur duktiga de hade varit genom vidtagandet av denna så fenomenala(?) nödbromsdragning. Tågvaktens åtgärd blev att hon vred tillbaks nödbromshandtaget och gick, utan att säga ett enda ord till någon i vagnen, varpå hon skyndsamt återgick till sin hytt.
    Som alltid när man har med människor att göra gäller det att kunna "läsa" situationen och se vad den bästa lösningen för aktuell händelse är.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Den bästa lösningen är att plocka bort alla nödbromshandtag och ersätta med en larmknapp.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Åke K Visa inlägg
    Den bästa lösningen är att plocka bort alla nödbromshandtag och ersätta med en larmknapp.
    Bästa för vem?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

För tågtrafiken.

Senast redigerat av Åke K den 2019-01-18 klockan 20:02:38.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

För tågtrafiken.
    Så att tågen går är viktigare än kundernas bästa? Att en människa fastnat i en dörr är inget att bryr sig om så länge "tågtrafiken" går enligt plan?

Senast redigerat av Falken den 2019-01-18 klockan 20:29:50.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

När det gäller Horatius bromsning vet jag att den tidigare diskuterats i Postvagnen. Någon som kände till de närmare detaljerna nämnde då att filosofen troligen i förväg tagit reda på hur han skulle genomföra sin aktion så att risken för skador och störningar av olika slag minimerades. Om jag minns rätt drog Horatius i bromsen precis efter starten från Göteborg C, när tåget fortfarande höll låg hastighet.

Vid ett senare tillfälle blev Horatius uppmärksammad när han kedjade fast sig vid ett träd.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Falken Visa inlägg
    Så att tågen går är viktigare än kundernas bästa? Att en människa fastnat i en dörr är inget att bryr sig om så länge "tågtrafiken" går enligt plan?
    Larmknappen kan vara kopplad så den utlöser full driftsbroms vid låg hastighet från start.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Larmknappen kan vara kopplad så den utlöser full driftsbroms vid låg hastighet från start.
    Det kan ju nödbromshandtaget också!

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •