Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Rekvisita till långfilm

Avställd
    Medlem
    jan 2019

Rekvisita till långfilm

Hej
    Vi spelar in en långfilm uppe i Vuollerim / Murjek. Vissa scener utspelar sig i ett tåg som vi har hyrt. Vad vi saknar är det som konduktören bär med sig. Vi vill inte ha den modernaste surfplattevarianten utan den där man betalade med kreditkort om jag har förstått det rätt.
    Jag har kontakt med SJ som hjälper oss med viss rekvisita men dom kunde inte hjälpa oss med det.
    Har ni något förslag hur vi kan få tag på sånt?
    Mvh Anna Viklund
    Rekvisitör Nordisk film

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Rekvisita till långfilm

Citat Ursprungligen postat av Annalok Visa inlägg
    Vi spelar in en långfilm uppe i Vuollerim / Murjek. Vissa scener utspelar sig i ett tåg som vi har hyrt. Vad vi saknar är det som konduktören bär med sig. Vi vill inte ha den modernaste surfplattevarianten utan den där man betalade med kreditkort om jag har förstått det rätt.
    Jag har kontakt med SJ som hjälper oss med viss rekvisita men dom kunde inte hjälpa oss med det.
    Har ni något förslag hur vi kan få tag på sånt?
    Ett tips att börja med kan vara att höra med Järnvägsmuseet i Gävle. Har de inte själva kanske de kan leda er vidare. I värsta fall går det kanske att hålla tillgodo med lite äldre biljettblock?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det finns väl andra företag som har kvar sådan utrustning i kommersiell drift? T ex hade konduktören på NSB lokaltåg till Storlien någon (som jag upplevde det - är det väl bäst att tillägga!) väldigt snarlik utrustning när jag åkte där i mellandagarna.

Senast redigerat av JDS den 2019-01-15 klockan 19:34:10.

Avställd
    Medlem
    jan 2019

Är nog inte aktuellt för er nu om ni är inne i en produktion. Men det finns begagnade handhållna betalkort terminaler på Ebay.
    Kanske går att hitta någon som skulle passa som rekvisita.

Avställd
    Medlem
    jan 2019

Tack för bra svar. Min nästa fråga gäller filtarna som finns i sovvagnarna. Är dom grå eller blå? Skulle behöva ha några såna omg och jag har redan frågat SJ. Grå har jag så jag hoppas på att ni svarar att det även används gråa :)

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Tack för bra svar. Min nästa fråga gäller filtarna som finns i sovvagnarna. Är dom grå eller blå? Skulle behöva ha några såna omg och jag har redan frågat SJ. Grå har jag så jag hoppas på att ni svarar att det även används gråa :)
    Min minnesbild är att grå har funnits i alla tider och fortfarande används, sålunda gångbara oberoende av när filmen utspelar sig. Blåa tror jag har förekommit sedan 1980-talet. Skulle man använda blå i en 60-talshandling blir det således fel.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Min minnesbild är att grå har funnits i alla tider och fortfarande används, sålunda gångbara oberoende av när filmen utspelar sig. Blåa tror jag har förekommit sedan 1980-talet. Skulle man använda blå i en 60-talshandling blir det således fel.
    De grå fanns nog en bra bit in på 80 talet...... När jag började på SJ 1981 hade SJ den åkande personalens överliggningar i egen regi. Detta innebar också att sängkläder, täcken och filtar togs från samma håll som de i sovvagnarna. Och jag minns mycket väl det missnöje och klagomål som det var från vissa på de gråa filtarna som ansågs kliande och tunga.....

Senast redigerat av Henke den 2019-01-22 klockan 16:24:49.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    De grå fanns nog en bra bit in på 80 talet...... När jag började på SJ 1981 hade SJ den åkande personalens överliggningar i egen regi. Detta innebar också att sängkläder, täcken och filtar togs från samma håll som de i sovvagnarna. Och jag minns mycket väl det missnöje och klagomål som det var från vissa på de gråa filtarna som ansågs kliande och tunga.....
    Om du läser mitt inlägg en gång till så skriver jag inte att de grå skulle ha försvunnit, däremot att de blåa började dyka upp på 1980-talet, men det skulle förvånat mig om de redan då dök på överliggningarna.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Var det inte så att dom Grå var av ull och Blå av syntet,tidig fleece!?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Blå SJ filtar har jag som ni kan få låna en 80-tal och en 90-tal, tyvärr så har jag sålt min gråa.
    All min info finns på ojs.nu.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •