Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Tidtabellsläggning

Passagerare
    Medlem
    maj 2018

Tidtabellsläggning

Mellan Stockholm och Uppsala är det lite knepigt lagd tdtabell vid några tillfällen.
    15-16 går tre tåg på minuttal 09, 38, 40 (15.38 går utan uppehåll). Två tåg går alltså i princip samtidigt. Likadant mellan kl 17 och 18. Förra tidtabellen var tågen lite mer jämnt utspridda.

Frågan jag undrar över är - är det SJ som ville ha detta upplägg, eller tilldelades de helt sonika detta av Trafikverket?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Tidtabellsläggning

Citat Ursprungligen postat av Hakank Visa inlägg
    Mellan Stockholm och Uppsala är det lite knepigt lagd tdtabell vid några tillfällen.
    15-16 går tre tåg på minuttal 09, 38, 40 (15.38 går utan uppehåll). Två tåg går alltså i princip samtidigt. Likadant mellan kl 17 och 18. Förra tidtabellen var tågen lite mer jämnt utspridda.

Frågan jag undrar över är - är det SJ som ville ha detta upplägg, eller tilldelades de helt sonika detta av Trafikverket?
    Troligtvis (utan att studerat graferna) beror det nog på SL:s beslut om att skippa skip-stop på Ostkustbanan. Därmed blev det lite snävare utrymme att lägga in tågen mot förra tågplanen. Det här är väl just sådana lösningar man brukar ta fram i samråden för att tidtabellen ska fungera. Är nog knappast något som SJ valt för sakens skull, även om förstås andra saker kan påverka (som tillgång på tåg i förhållande till vändtider, antal lediga spår vid stationer etc.). Även andra ändringar i tidtabellen kan förstås ha påverkat.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Lars Lundqvist Visa inlägg
    Troligtvis (utan att studerat graferna) beror det nog på SL:s beslut om att skippa skip-stop på Ostkustbanan. Därmed blev det lite snävare utrymme att lägga in tågen mot förra tågplanen. Det här är väl just sådana lösningar man brukar ta fram i samråden för att tidtabellen ska fungera. Är nog knappast något som SJ valt för sakens skull, även om förstås andra saker kan påverka (som tillgång på tåg i förhållande till vändtider, antal lediga spår vid stationer etc.). Även andra ändringar i tidtabellen kan förstås ha påverkat.
    Ytterligare ett bevis på att det var korkat att "skippa skip-stop" på Norra stambanan, även om det gjorde de gnälliga sollentunaborna något mindre gnälliga!
    "Vad som är sanning i Trångsund och Skogås är bara dåligt skämt i Häggvik och Rotebro..."

/TKO

Senast redigerat av TKO den 2019-01-15 klockan 17:01:54. Anledning: Korrigerat citat

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av TKO Visa inlägg
    Ytterligare ett bevis på att det var korkat att "skippa skip-stop" på Norra stambanan, även om det gjorde de gnälliga sollentunaborna något mindre gnälliga!
    "Vad som är sanning i Trångsund och Skogås är bara dåligt skämt i Häggvik och Rotebro..."
    /TKO
    Kanske är inte Sollentunabor gnälligare än andra. I det stora skipstopbråket i fjol spelade det nog stor roll att de i flera år - sedan SL:s Uppsalapendel startade - hade varit vana vid en större turtäthet än vad andra pendeltågsstationer hade. Försämringar brukar inte bli populära.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    Kanske är inte Sollentunabor gnälligare än andra. I det stora skipstopbråket i fjol spelade det nog stor roll att de i flera år - sedan SL:s Uppsalapendel startade - hade varit vana vid en större turtäthet än vad andra pendeltågsstationer hade. Försämringar brukar inte bli populära.
    Måndä!
    Men det är svårt att komma förbi känslan av att trafiklandstingsrådet lyssnar lite mer på synpunkter från väljare norr om Slussen än söder därom...

/TKO

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Hakank Visa inlägg

Citat Ursprungligen postat av Lars Lundqvist Visa inlägg
    Och som vanligt glömde man ju att det behövs personal också. Eftersom det finns avtal som säger hur hur arbetstider av olika slag ska hanteras, kan några få minuter hit eller dit, bli väldigt dyra om ett tåg absolut måste gå på en viss tid. Säger nu inte att detta är omöjligt att ändra på, men det är ändå en faktor av dignitet som man måste ta med i överväganden av detta slaget.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Det är lätt att sitta i Årsta och kalla andra "gnälliga" när dessa påpekar det dåliga i att halvera turtätheten samtidigt som punktligheten för pendeltågstrafiken är under all kritik.

Måndä!
    Men det är svårt att komma förbi känslan av att trafiklandstingsrådet lyssnar lite mer på synpunkter från väljare norr om Slussen än söder därom...
    Jaså, så det var därför han tillsammans med en klar majoritet i landstinget halverade trafiken på majoriteten av stationerna i Solna och Sollentuna? Intressant taktik inför ett valår, undrar om något annat parti kommer ta efter den?

Senast redigerat av Falken den 2019-01-16 klockan 13:39:07.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Måndä!
    De talar väl olika språk?

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Falken Visa inlägg
    Det är lätt att sitta i Årsta och kalla andra "gnälliga" när dessa påpekar det dåliga i att halvera turtätheten samtidigt som punktligheten för pendeltågstrafiken är under all kritik.

Jaså, så det var därför han tillsammans med en klar majoritet i landstinget halverade trafiken på majoriteten av stationerna i Solna och Sollentuna? Intressant taktik inför ett valår, undrar om något annat parti kommer ta efter den?
    Ta gärna en titt på resandesiffrorna för de stationer som enligt signaturen "Falken" utgör "majoriteten av stationerna i Solna och Sollentuna"!
    Jag har svårt att se någon anledning att dessa stationer skall ha bättre turtäthet än såväl Skogås som Flemingsberg.

Jag kan dock instämma i signaturen "Falken":s påstående att det är lätt att sitta i Årsta och kalla andra "gnälliga". Det är nämligen alltid lätt att ha rätt!

Och eftersom jag misstänker att signaturen "Falken" inte är har någon djupare insikt i landstingspolitiken i SLL kan jag upplysa om att de företrädesvis "moderata" kommunpolitiker som tjöt som mistlurar om "försämringarna" var helt med på det nya trafikupplägget före valet. Så signaturens valpolitiska "visdom" kan vi nog kasta i historiens skräpkorg...

vänligen
    Thomas K Ohlsson

Senast redigerat av TKO den 2019-01-16 klockan 14:17:06. Anledning: korrigerad interpunktion

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ta gärna en titt på resandesiffrorna för de stationer som enligt signaturen "Falken" utgör "majoriteten av stationerna i Solna och Sollentuna"!
    Jag har svårt att se någon anledning att dessa stationer skall ha bättre turtäthet än såväl Skogås som Flemingsberg.
    Jag har koll på siffrorna och uppenbarligen tycker du att det är helt okej att halvera turtätheten på en majoritet av stationerna i två stora kommuner. Argumentet "att bara för att X har det dåligt ska minsann Y ha det lika dåligt" förstår jag inte riktigt. Är det inte bättre då att förbättra för X istället för att försämra för Y?

Lägg även till att pendeltågets dåliga punktlighet gjorde att det i praktiken blev väldigt lång tid mellan tågen många gånger.

Och eftersom jag misstänker att signaturen "Falken" inte är har någon djupare insikt i landstingspolitiken i SLL kan jag upplysa om att de företrädesvis "moderata" kommunpolitiker som tjöt som mistlurar om "försämringarna" var helt med på det nya trafikupplägget före valet. Så signaturens valpolitiska "visdom" kan vi nog kasta i historiens skräpkorg...
    Nu vet jag inte exakt på vilken del av mitt inlägg du svarade på. Sedan kan jag erkänna att jag har betydligt mer koll på kommunpolitiken i Sollentuna än på politiken i SLL/regionen. Till skillnad från visa andra påstår jag aldrig att jag är allvetande och alltid har rätt.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •