Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Finns flexibla plattformsdörrar?

Passagerare
    Medlem
    apr 2018

Finns flexibla plattformsdörrar?

Som rubriken lyder: Finns det plattformsdörrar som är flexibla? Jag tänker mig alltså någon form av t.ex. skjutdörrar längs plattformens hela längd och där man enkelt kan öppna upp på så vis som råkar passa för just det tåget som för tillfället råkar står inne för trafikutbyte.

Jag ser gott om användningsområden, t.ex. för att slippa låsa sig till fordon med viss dörrkonfiguration.

Alltså: Är detta redan uppfunnet och finns någonstans eller måste jag uppfinna denna universella säkerhets- samt ventilationslösning själv och kommer jag, i så fall, att bli rik?

Avställd
    Medlem
    mar 2018

Sv: Finns flexibla plattformsdörrar?

Citat Ursprungligen postat av ToHo Visa inlägg
    Som rubriken lyder: Finns det plattformsdörrar som är flexibla? Jag tänker mig alltså någon form av t.ex. skjutdörrar längs plattformens hela längd och där man enkelt kan öppna upp på så vis som råkar passa för just det tåget som för tillfället råkar står inne för trafikutbyte.

Jag ser gott om användningsområden, t.ex. för att slippa låsa sig till fordon med viss dörrkonfiguration.

Alltså: Är detta redan uppfunnet och finns någonstans eller måste jag uppfinna denna universella säkerhets- samt ventilationslösning själv och kommer jag, i så fall, att bli rik?
    Det finns ju s.k. plattformsridåer. Alltså att de går upp och ned istället är från sidan och då är de förstås inte heller i glas. En sådan skulle gå att göra helt oberoende av dörrarnas placering, men har ju också pelare med de lösningar som presenterats. SL testade ju en sådan variant för några år sedan vid Åkeshov och det var ju den lösning som var tänkt för röda linjen. Min oro är väl att en sådan lösning kan förlänga Stationstorg Polen, då de går på en annan ledd än dörrarna. De är väl inte heller lika bra för att stänga ute partiklar kan jag tänka mig

Senast redigerat av Lars Lundqvist den 2019-01-15 klockan 07:13:27.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av ToHo Visa inlägg

Liseberg har flexibilitet på ett annat sätt, genom att dörrarna befinner sig någon meter in på plattformen är det möjligt att förflytta sig mellan tåg och dörr. För övrigt är detta rimligen krav om spåret ska kunna användas för godståg eftersom dessa kan vara bredare, i vart fall om överskriden lastprofil förekommer.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Liseberg har flexibilitet på ett annat sätt, genom att dörrarna befinner sig någon meter in på plattformen är det möjligt att förflytta sig mellan tåg och dörr. För övrigt är detta rimligen krav om spåret ska kunna användas för godståg eftersom dessa kan vara bredare, i vart fall om överskriden lastprofil förekommer.
    Är det vanligt att passagerare hamnar mellan tåget och dörrarna när de stängs? (Jag vet att det finns tryckknappar på insidan för att öppna dem)

På Liseberg finns ju också en plattformsseltion bortanför dörrarna dör man får gå en bit för att komma in men tågen är väl sällan så långa att den delen behöver användas. (Kommer från minnet inte ihåg hur lång den delen är, kanske är den kortare än jag minns)

Passagerare
    Medlem
    maj 2018

Citat Ursprungligen postat av Mattias C Visa inlägg
    Är det vanligt att passagerare hamnar mellan tåget och dörrarna när de stängs? (Jag vet att det finns tryckknappar på insidan för att öppna dem)

På Liseberg finns ju också en plattformsseltion bortanför dörrarna dör man får gå en bit för att komma in men tågen är väl sällan så långa att den delen behöver användas. (Kommer från minnet inte ihåg hur lång den delen är, kanske är den kortare än jag minns)
    Det finns skärmar och tåget får inte avgå förän dörrar på både plattform och tåg är stägnda och inga passagerare är kvar i "mellanrummet"

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •