Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: höghastitghetsbana till Ringsted - status

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

höghastitghetsbana till Ringsted - status

har googlat på projektet i fråga , det framkommer då :
    Öppnas för trafik maj 2019
    karta visar ny station Köge Nord ca 300-400 m från Kögebanan med motorväg emellan , ca 5 km från Köge station, ca 2 km från Ölby station.
    Står inget om anslutning mellan banorna men det framgår att
    Ny station ska anläggas på Kögebanan mitt för köge nord , har passerat denna sträcka i mellandagarna, såg Köge Nord skymta (motorväg emellan) men såg inget nytt stationsbygge på Kögebanan, dessutom ett synnerligen obekvämt byte
    På karta framgick en dubbelspårig anslutning från Köge Nord till Ölby (som är näst sista station före Köge)

Frågor
    Håller tidsplanen?
    Hur ska anslutningen mellan Köge Nord och Ölby (-Köge) trafikeras ? Om den nu är byggd ,
    såg varken anslutningsspår eller stationsbygge på Kögebanan när jag passerade 29 dec, men kan ha tittat fel, på ung samma plats finns även en anslutande enkelspårig järnväg från Roskilde, denna järnväg (som jag också åkte) har ingen som hellst anslutning till höghastighetsbanan , passerar bara planskilt

Har hört (kanske i en tidigare tråd) att nya höghastighetsbanan bara kan trafikeras initialt med 2 tåg/timme , stämmer detta?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: höghastitghetsbana till Ringsted - status

Citat Ursprungligen postat av Anders We Visa inlägg
    har googlat på projektet i fråga , det framkommer då :
    Öppnas för trafik maj 2019
    karta visar ny station Köge Nord ca 300-400 m från Kögebanan med motorväg emellan , ca 5 km från Köge station, ca 2 km från Ölby station.
    Står inget om anslutning mellan banorna men det framgår att
    Ny station ska anläggas på Kögebanan mitt för köge nord , har passerat denna sträcka i mellandagarna, såg Köge Nord skymta (motorväg emellan) men såg inget nytt stationsbygge på Kögebanan, dessutom ett synnerligen obekvämt byte
    På karta framgick en dubbelspårig anslutning från Köge Nord till Ölby (som är näst sista station före Köge)

Frågor
    Håller tidsplanen?
    Hur ska anslutningen mellan Köge Nord och Ölby (-Köge) trafikeras ? Om den nu är byggd ,
    såg varken anslutningsspår eller stationsbygge på Kögebanan när jag passerade 29 dec, men kan ha tittat fel, på ung samma plats finns även en anslutande enkelspårig järnväg från Roskilde, denna järnväg (som jag också åkte) har ingen som hellst anslutning till höghastighetsbanan , passerar bara planskilt

Har hört (kanske i en tidigare tråd) att nya höghastighetsbanan bara kan trafikeras initialt med 2 tåg/timme , stämmer detta?
    Passar på första frågan.

Anslutningen till Ölby är tänkt att trafikeras med tåg från Köpenhamn till Lille Syd, till Köge och vidare söderut. Spåranslutningen är byggd och klar.

Byten vid Köge Nord kommer att kunna ske genom en visserligen lång gångbrotub mellan stationerna på nya banan och S-banan.

Två tåg i timmen lär visst vara kapaciteten med den nu införda snålversionen av konventionell signalering, kommer att skiftas till ERTMS med högre kapacitet.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Passar på första frågan.

Anslutningen till Ölby är tänkt att trafikeras med tåg från Köpenhamn till Lille Syd, till Köge och vidare söderut. Spåranslutningen är byggd och klar.

Byten vid Köge Nord kommer att kunna ske genom en visserligen lång gångbrotub mellan stationerna på nya banan och S-banan.

Två tåg i timmen lär visst vara kapaciteten med den nu införda snålversionen av konventionell signalering, kommer att skiftas till ERTMS med högre kapacitet.

Tack för utförligt svar
    Två tåg per timme initialt , det är väldigt lite
    Lyntoget Köpenhamn-Aalborg en gång per timme är självskrivet. men sen.... vilket vilka linjer ska prioriteras?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Tack för utförligt svar
    Två tåg per timme initialt , det är väldigt lite
    Lyntoget Köpenhamn-Aalborg en gång per timme är självskrivet. men sen.... vilket vilka linjer ska prioriteras?

Har nu även kollat DSB hemsida Linjetabeller har börjat läggas in för K19 (köreplan 2019)
    Linjetabell Köbenhavn-Odense gäller till december 2019 och visar att alla tåg går via Roskilde, även Lyntogen
    Kartan över linjenätet (i anslutning till Linjetabellerna) är nya banan inte inritad
    På "kommende ändringer i DSB-produkter" sägs inget om höghastighetsbanan , å andra sidan är senaste ändringen 1 januari 2019, övriga var från 2018 (tveksamt om detta kan kallas "kommende ändringer"

Detta antyder att hela projektet är uppskjutet, (eller att infon är dålig) och INTE invigs i maj , vilket är en gissning som bekräftas av linjetabellen , men ändock en gissning
    ngn som vet?

Passagerare
    Medlem
    nov 2017

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Passar på första frågan.

Køge Nord station finns tydligt med på Google Maps satellitbild där plattformarna håller på att byggas. Gångbron mellan regionalplattformen och s-tågsplattformen har också påbörjats på bilden.
    Med utzoomning ser man också anslutande spår till Lille Syd (Roskilde-Køge-Næstved)
    https://www.google.se/maps/@55.49933.../data=!3m1!1e3

Senast redigerat av Bengt Larsson den 2019-01-14 klockan 21:08:45.

1. Klass
    Medlem
    nov 2017

Har nu även kollat DSB hemsida Linjetabeller har börjat läggas in för K19 (köreplan 2019)
    Linjetabell Köbenhavn-Odense gäller till december 2019 och visar att alla tåg går via Roskilde, även Lyntogen
    Kartan över linjenätet (i anslutning till Linjetabellerna) är nya banan inte inritad
    På "kommende ändringer i DSB-produkter" sägs inget om höghastighetsbanan , å andra sidan är senaste ändringen 1 januari 2019, övriga var från 2018 (tveksamt om detta kan kallas "kommende ändringer"

Detta antyder att hela projektet är uppskjutet, (eller att infon är dålig) och INTE invigs i maj , vilket är en gissning som bekräftas av linjetabellen , men ändock en gissning
    ngn som vet?
    Jag såg i samband med tidtabellsskiftet någon information från DSB om att från mitten av nästa år (diffust när) skulle de snabba Regionaltågen till Nyköbing F (en gång per timme) använda den nya linjen och byta ut två stopp ( Hoeje Taastrup st och Roskilde st) mot två andra (Ny Ellebjerg och kanske Köge Nord (?)).
    Kan det vara dessa som är de två första i timmen? Dock tror jag inte dessa finns med i linjetabellerna med den ändrade vägen.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Bengt Larsson Visa inlägg
    Køge Nord station finns tydligt med på Google Maps satellitbild där plattformarna håller på att byggas. Gångbron mellan regionalplattformen och s-tågsplattformen har också påbörjats på bilden.
    Med utzoomning ser man också anslutande spår till Lille Syd (Roskilde-Køge-Næstved)
    https://www.google.se/maps/@55.49933.../data=!3m1!1e3

Tack för de fina bilderna , Jag hade fel om avståndet mellan stationerna jag skrev 3-400 m men de ligger ju helt intill varann m motorväg emellan, kanske 100 m, men konstigt att bron inte byggs där avståndet är som minst utan där avståndet är ngt längre
    Du skriver regionaltågsplattformen , men jag ser två plattformar på Köge Nord, en för varje riktning där båda plattformarna trafikeras av både snabbtåg (mot/från Ringsted) och regionaltåg (mot/från Ölby-Köge-(ev)Nästved)

Nu återstår i denna tråd , bekräftelse på att projektet är försenat gentemot uppgiften maj 2019 (vilket verkar uppenbart) och ny prognos
    samt om ngn vet/hört uppgifter om trafikering initialt med bara två täg per timme på nya banan, en svår prioritering, men gissningslek i detta är inte särskilt intressant

Avstängd
    Medlem
    mar 2018

Banedanmark:
    De endelige køreplaner vil først blive udarbejdet i 2019 i trafikaftaler mellem Banedanmark og operatørerne inden for de gældende rammeaftaler med Trafikstyrelsen. Jo tættere vi kommer på åbningen af banen i 2019, jo mere information vil der være om rejsetider og de kommende køreplaner her på hjemmesiden.

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Jag hade fel om avståndet mellan stationerna jag skrev 3-400 m men de ligger ju helt intill varann m motorväg emellan, kanske 100 m, men konstigt att bron inte byggs där avståndet är som minst utan där avståndet är ngt längre
    Jag ser två skäl till att bygga bron just där den är:
    1. Man vill hellre ha den mittpå S-banans plattform
    2. Man vill att den ska ansluta mot en lämplig gata i omgivningen

Det andra argumentet är tyngst eftersom det första kunde påverkas när man valde placering för plattformen, dock tror jag att det är tveksamt om den nya banans plattform kunde flyttats närmare Köge, spåret skiljs åt i höjdled direkt från plattformsänden. Hade man flyttat bron hade den anslutande gatan varit en liten villagata. plus att man hade behövt göra intrång i minst en tomt.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •