Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Fjb Ystad-Simrishamn

1. Klass /jess avatar
    Medlem
    mar 2018

Fjb Ystad-Simrishamn

Några funderingar:

Är detta den sista fjb-sträckan på Trafikverkets spår som får konventionell fjärrstyrning med automatisk linjeblockering i Sverige? Vad gäller Åmsele och Rossön är det väl frågan om fjärrstyrning av ö-stationer på banor med system M?

Vid resa på Inlandsbanan i somras kunde man se att det nya ställverket i Arvidsjaur hade utfartssignaler mot Jörn. Görs det några förberedelser i Tomellila vid ställverksbyte och ombyggnad för eventuellt återupptagen trafik mot Sjöbo eller den ligger så långt i framtiden och bedöms idag som osannolik?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Fjb Ystad-Simrishamn

Det beror väl på vad man menar med "konventionell fjärrstyrning med automatisk linjeblockering" på Simrisbanan blir det ju Villhelmsborgs 95:a som ska styra hela rasket inklusive linjeblockeringen. Det kommer sannolikt att byggas ett gäng sådana här anläggningar till. Bl.a. är väl Borås-Varberg på gång och ska, så vitt jag vet få signalering med system H.

Senast redigerat av Erik Andersson den 2019-01-14 klockan 18:46:54.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Erik Andersson Visa inlägg
    Det beror väl på vad man menar med "konventionell fjärrstyrning med automatisk linjeblockering" på Simrisbanan blir det ju Villhelmsborgs 950:a som ska styra hela rasket inklusive linjeblockeringen. Det kommer sannolikt att byggas ett gäng sådana här anläggningar till. Bl.a. är väl Borås-Varberg på gång och ska, så vitt jag vet få signalering med system H.
    Tror du menar Herrljunga - Borås. Varberg - Borås ska förvisso få både nytta spår och kontaktledning men signaltekniken ska såvitt jag känner till inte bytas ut. Sedan ska det även bli system H på Fagersta - Ludvika.

/Magnus

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Magnus Backman Visa inlägg
    Tror du menar Herrljunga - Borås. Varberg - Borås ska förvisso få både nytta spår och kontaktledning men signaltekniken ska såvitt jag känner till inte bytas ut. Sedan ska det även bli system H på Fagersta - Ludvika.

/Magnus
    Aha. Hade för mig att jag sett något anbud för systemhandling för det, men då blandade jag nog ihop sträckorna

Senast redigerat av Erik Andersson den 2019-01-14 klockan 19:35:36.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Erik Andersson Visa inlägg
    Det beror väl på vad man menar med "konventionell fjärrstyrning med automatisk linjeblockering" på Simrisbanan blir det ju Villhelmsborgs 95:a som ska styra hela rasket inklusive linjeblockeringen. Det kommer sannolikt att byggas ett gäng sådana här anläggningar till. Bl.a. är väl Borås-Varberg på gång och ska, så vitt jag vet få signalering med system H.
    "Vilhelmsborgs 95:a", är det inte så att ställverket är placerat i Malmö, liksom några andra utbredda ställverk?

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Ställverksdatorn står iaf inte i Vilhelmsborg, men poängen är att det ska vara ett och samma ställverk som styr alla driftplatser (Vilhelmsborg, Ystad, Tomelilla, Gärsnäs och Simrishamn) och har elektroniskt linjeblock för linjerna mellan driftplatserna, och det är kanske inte det mest konventionella upplägget. Normalt har ju varje driftplats sitt eget ställverk och sträckan mellan ställverken har relälinjeblockering. Ställverket är redan ibruktaget, men styr för närvarande enbart driftplatsen Vilhelmsborg.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •