Tidigare visade avsnitt:
Avsnitt 1 (nerresa till Freiburg)
Avsnitt 2 (spårvagnar i Freiburg)
Avsnitt 3 (tåg och annat i Freiburg)
Avsnitt 4 (från Freiburg till Genua)
Avsnitt 5 (bergbana m m i Genua)
Avsnitt 6 (smalspårståg i Genua)
Avsnitt 7 (tågmorgon i Genua, vidare till Chiavari)

Det här avsnittet handlar om tre dagar i den italienska provinsen Liguria, närmare bestämt 22-24 juli 2016 i staden Chiavari vid Medelhavet mellan Genua och området Cinque Terra. Stadens namn uttalas ungefär kjava’ri. Bildtext har jag lagt direkt under bilden, utan tomrad emellan.

Inget finns att rapportera från den första dagen, men den 23 juli ser vi den här parkerade bilen på stan. Den står stilla, motorn är avslagen och ingen varelse finns inuti den.

Piazza Mazzini är stadens hjärta, säger en resehandbok. Grönsaksmarknad och rådhus. Även vid Medelhavet regnar det ibland i juli.

Marit och jag går till järnvägsstationen. Strax efter elva ankommer från väster (Genova Brignole) ett lördags- och söndagsregionaltåg mot Sestri Levante, med manövervagnen först. Tyvärr är det på sina håll vardagsmat med mer eller mindre klotter på tågen i Italien, dock inte överallt och alltid.

Sist i tåget går ett enhyttslok av den vanliga typen E.464 från Bombardier (f d Adtranz). 728 st byggda från 1999 och framåt, Bo’Bo’, 160 km/h, asynkronmotor. Resgodsutrymme i den ände som inte har förarhytt. Går enbart i manövervagnståg. Drivenhet kanske man kan kalla loket… Skruvkoppel mot vagnarna, Scharfenbergkoppel vid förarhytten. Tåget avgår, och vi blir kvar.

En kvart senare kommer i samma riktning nästa manövervagnståg, denna gång ett snabbare regionaltåg från Genova Brignole till La Spezia. Även det här tåget har en E.464 som skjuter på.

Från andra hållet kommer nu ett av Trenitalias snabbtåg ”Frecciabianca” (Vita pilen) av typ ETR.460, byggt på 1990-talet med korglutning (Pendolini). Tåget kommer från Rom och stannar i Chiavari på sin väg till Genua och Turin.

Båda tågen kommer strax att stå inne i Chiavari samtidigt.

Tjugo minuter senare ankommer ett IC-tåg österifrån, från La Spezia till Milano. Loket är en E.402.

Tåget fortsätter mot Milano. Planen är att alla E.402 ska byggas om till drivenhet E.401, med ny korg, och jag gissar att så har skett när jag skriver det här.

Vid den här platsen, Piazza Matteotti, ser vi i bildens mitt Palazzo Rocco från 1600-talet. Bakom det finns stadens botaniska trädgård. Foto Marit Broman.

I trädgården, alldeles vid ett stup ner mot stan, finns en liten damm för de här sköldpaddorna. Foto Marit Broman.

Nästa dag, söndagen den 24 juli, ägnar vi bland annat åt en promenad.

Det börjar bli kväll, och vi är på väg till en bra fiskrestaurang.

Vi är mätta och nöjda, och nu är klockan kvart i tio. Utsikten mot halvön på andra sidan av Tigulliobukten är betagande. Det blir en egendomlig kombo med gatlyktor som belyser stranden där ett litet sällskap har lagt upp sina badbollar m m.

På väg tillbaka till hotellet kommer vi förbi en utomhuskonsert med en lokal orkester.

I morgon tar vi tåget till Cinque Terre.