Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Till Ligurien och tillbaka, 2016, avsnitt 7

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Till Ligurien och tillbaka, 2016, avsnitt 7

Tidigare visade avsnitt:
    Avsnitt 1 (nerresa till Freiburg)
    Avsnitt 2 (spårvagnar i Freiburg)
    Avsnitt 3 (tåg och annat i Freiburg)
    Avsnitt 4 (från Freiburg till Genua)
    Avsnitt 5 (bergbana m m i Genua)
    Avsnitt 6 (smalspårståg i Genua)

Nu är det den 21 juli 2016. Före frukost går Marit och jag ut för att få se kuggstångsbana, normalspårståg och metro innan vi måste lämna Genua. Den staden (och gårdagens bana till Casella) skulle egentligen ha varit värd betydligt mer tid än vad vi kan ägna åt den.

Huvudstationen heter Genova Piazza Principe. På svenska skulle det bli Fursteplatsen. Här är stationen fotograferad i riktning österut från en vägviadukt.

Jag har zoomat in Trenitalias ellok av typerna (från vänster) E.402, E.656 och E.444.

Nere vid stationen ser vi upp mot viadukten vi nyss stod på, och mot den röda elektriska kuggstångsmotorvagnen som har ändhållplats där.

AMT driver förstås även denna lokalbana, kuggstångsbanan från Principe till Granarolo. 1200 mm spårvidd, 600 V. Förutom hållplatser finns en mötesstation, men den används inte. Motorvagn nr 1 byggdes inför banans öppnande 1901 och är numera den enda som används. Kuggstångssystem Riggenbach byttes 2012 ut mot Von Roll.

Tåget ska strax avgå, men utan oss.

På väg mot Granarolo.

Stationsbyggnaden i mitten är en vinkelbyggnad. Vi försöker leta efter nedgången till metron, men det är inte lätt att hitta den, och vi ser inte heller några skyltar som leder vägen. Till sist hittar vi den ett stycke bort, på andra sidan av gatan i bildens högerkant. När jag skriver dessa rader läser jag att en underjordisk förbindelse numera är byggd.

Tyvärr blev det inte någon mer metrobild än denna.

Efter frukost tar resegänget bilen fyra mil österut till den trevliga staden Chiavari, där vi ska stanna en vecka på det trivsamma Hotel Monte Rosa. Ligurien är en italiensk provins utmed kusten från Frankrike genom Genua till Toscana, och Chiavari ligger i östra Ligurien. Chiavari har ca 27.000 invånare.

Vi bekantar oss med Chiavari. Den viktigaste affärsgatan präglas av arkader.

Småbåtshamn finns det förstås.

Badstränder finns det naturligtvis också i Chiavari. Här är en av dem. Marit tog bilden.

Pizzerior i Italien är många strån vassare än standardpizzerior i Sverige. Bara en sån sak som att den här pizzerians uteterrass ligger bredvid järnvägen…

Pizzorna spelar i en annan division än de vanliga svenska.

Vi tar inget midnattsdopp i hotellets pool, utan nöjer oss med anblicken.

I nästa avsnitt täcker jag in tre resdagar i ett svep.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Till Ligurien och tillbaka -- fiffig "uppehållstavla" och fiffig bakgrundsskärm

[QUOTE=Hans Broman;43521]

Här ser vi under plattformstaket en tavla med '9' på gult fält samt '11', '13' och '15' på vitt fält. Den talar om att nästa tavla är stopplatsen för ett tåg med nio vagnar och att det bortom denna nästa tavla finns ytterligare tavlor som markerar stopplatsen för tåg med 11, 13 resp. 15 vagnar. Den faktiska stopplatsen markeras av vit siffra på rött fält. Tavlan efter den vi ser har alltså '9' på rött fält, '11' på gult fält samt '13' och '15' på vitt fält. Fiffigt, tycker jag.

En annan italiensk fiffighet är den att huvudsignaler som står till höger om det spår de gäller för har en fyrkantig bakgrundsskärm kring varje ljusöppning, som den vi ser längre bort i bild som dock bara har en ljusöppning. (Normalt står signaler i Italien till vänster om spåret och har en rund bakgrundsskärm kring varje ljusöppning.) Smart markering av avvikande sidoplacering, anser jag.
    /up

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Sv: Till Ligurien och tillbaka -- fiffig "uppehållstavla" och fiffig bakgrundsskärm

"Jag har zoomat in Trenitalias ellok av typerna (från vänster) E.402, E.656 och E.444."
    Jo numera har ju Italien en elloksdesign som viket land som helst. De stridsvagnslika är väl borta även om jag har sett något skymta på nån rangerbangård numera omlackade i grönt/vitt.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Sv: Till Ligurien och tillbaka, 2016, avsnitt 7

Citat Ursprungligen postat av Hans Broman Visa inlägg
    ---

På väg mot Granarolo.
    ---
    Hur med trolleystången, har den eller har haft någon funktion?

PS Tack för trevligt reportage!

1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017

Sv: Till Ligurien och tillbaka, 2016, avsnitt 7

Citat Ursprungligen postat av Ted S Visa inlägg
    Hur med trolleystången, har den eller har haft någon funktion?
    PS Tack för trevligt reportage!
    Svar ja. Enligt tyska Wikipedia är denna "Rollenstrombabnehmer" numera inte verksam.

Foton från 1996 på en entusiastsida (länk) visar den äldre strömavtagaren i funktion, och ingen saxbygel på vagnen. Jag kan inte garantera att det är exakt samma äldre strömavtagare, men det verkar rimligt.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •