Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Samkörbarheten mellan olika tunnelvagnar

  1. #1
    Passagerare
    Medlem
    apr 2018
    Inlägg
    306

    Samkörbarheten mellan olika tunnelvagnar

    Alla Cx funkar ju (mera eller mindre bra) att samköra med varandra. Mellan Cx och C20 så är det däremot tvärstopp. Dessa går inte att samköra.

    Men hur är det med C30? Går dessa att samköra med någon äldre vagntyp? Om inte: Vad i består det tekniska hindret?


  2. #2
    Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 881

    Sv: Samkörbarheten mellan olika tunnelvagnar

    Citat Ursprungligen postat av ToHo Visa inlägg
    Vad i består det tekniska hindret?
    Det torde väl främst vara helt olika teknisk uppbyggnad på manöversystem. Ifallet C20 - C30 lär det ju vara helt olika generationer av datorer, som väl iofs med dagens teknik skulle kunna gå att fås att snacka med varandra. Men eftersom man ju egentligen inte kan se någon annan praktisk anledning att koppla ihop vagntyperna, än bogsering, så torde man inte lägga något krut eller pengar på detta.


  3. #3
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 635

    Sv: Samkörbarheten mellan olika tunnelvagnar

    Det är ju samma tillverkare så om man ville, så skulle man rimligen kunna göra C30 bakåtkompatibla med C20. Men jag ser ingen poäng med det eftersom vagnarna är så olika konfigurerade (längd m m) att det inte skulle bli en meningsfull kombination i trafik. Det hade varit meningsfullt att kunna bogsera ett C30-tåg med ett C20-tåg eller vice versa med kopplad broms, men i dagsläget kan man ju inte ens koppla ihop mer än tre C20 och få genomgående broms, så det är givetvis utopiskt i praktiken.

    En ambitionsnivå som vore rimlig vore ju däremot att anordna någon form av "elektriskt bogseringsgränssnitt" som tillät manövrering av nödbromsventiler och högtalarsignalering via en elkabel mellan de två vagntyperna eller för den delen mellan vagnar av samma typ.

    Vet någon vad det är för manöverspänning på C30 förresten? C20 har ju den i tunnelvagnssammanhang något ovanliga manöverspänningen 110 volt btw...

    Senast redigerat av JDS den 2019-01-13 klockan 17:56:55.

  4. #4
    Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 881

    Sv: Samkörbarheten mellan olika tunnelvagnar

    Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Det är ju samma tillverkare så om man ville, så skulle man rimligen kunna göra C30 bakåtkompatibla med C20. Men jag ser ingen poäng med det eftersom vagnarna är så olika konfigurerade (längd m m) att det inte skulle bli en meningsfull kombination i trafik. Det hade varit meningsfullt att kunna bogsera ett C30-tåg med ett C20-tåg eller vice versa med kopplad broms, men i dagsläget kan man ju inte ens koppla ihop mer än tre C20 och få genomgående broms, så det är givetvis utopiskt i praktiken.

    En ambitionsnivå som vore rimlig vore ju däremot att anordna någon form av "elektriskt bogseringsgränssnitt" som tillät manövrering av nödbromsventiler och högtalarsignalering via en elkabel mellan de två vagntyperna eller för den delen mellan vagnar av samma typ.

    Vet någon vad det är för manöverspänning på C30 förresten? C20 har ju den i tunnelvagnssammanhang något ovanliga manöverspänningen 110 volt btw...
    Allt går ju om man vill och har bra argument för det...
    X40 har manöverspänningen 110 volt, som ett exempel...


  5. #5
    Passagerare
    Medlem
    apr 2018
    Inlägg
    306

    Sv: Samkörbarheten mellan olika tunnelvagnar

    Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Det är ju samma tillverkare så om man ville, så skulle man rimligen kunna göra C30 bakåtkompatibla med C20. Men jag ser ingen poäng med det eftersom vagnarna är så olika konfigurerade (längd m m) att det inte skulle bli en meningsfull kombination i trafik.
    Tja, C20+C30+C20 hade ju kunnat vara ett effektivt inslag vid anstormning till blå linjen... Och att koppla ihop C20+C30 behöver ju inte bli konstigare än att köra med sju Cx-vagnar i händelse av vagnbrist på TUB2. Det senare har jag faktiskt sett i verkligheten, även om det var några år sedan...


  6. #6
    Passagerare
    Medlem
    apr 2018
    Inlägg
    306

    Sv: Samkörbarheten mellan olika tunnelvagnar

    Och C30+C20+Cx vore ju ännu bättre, för att inte tala om C30+Cx+Cx+Cx+Cx förstås, fast här har vi kanske lämnat planeten...


  7. #7
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 635

    Sv: Samkörbarheten mellan olika tunnelvagnar

    Citat Ursprungligen postat av ToHo Visa inlägg
    Tja, C20+C30+C20 hade ju kunnat vara ett effektivt inslag vid anstormning till blå linjen...
    Annars känns ju C20+C20+C20+C20 som en mer realistisk lösning om man nu ändå ska ändra på saker i C20!


  8. #8
    1. Klass
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    3 743

    Sv: Samkörbarheten mellan olika tunnelvagnar

    Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Annars känns ju C20+C20+C20+C20 som en mer realistisk lösning om man nu ändå ska ändra på saker i C20!
    Jag har en svag känsla av att det inte är "realistiska lösningar" som är poängen med trådar som denna!

    funderar
    Thomas K Ohlsson


  9. #9
    Passagerare
    Medlem
    jan 2019
    Inlägg
    3

    Sv: Samkörbarheten mellan olika tunnelvagnar

    När nu C20 skall uppdateras så kommer dom inte kunna samköras med vagnar som inte är uppdaterade. Så 3 vagnar måste komma tillbaka från Västerås innan dom kan tas i trafik igen. Vad som skiljer vet jag inte men bla infosystemet skall bytas ut vet jag.


  10. #10
    Passagerare
    Medlem
    apr 2018
    Inlägg
    306

    Sv: Samkörbarheten mellan olika tunnelvagnar

    Citat Ursprungligen postat av LH Visa inlägg
    När nu C20 skall uppdateras så kommer dom inte kunna samköras med vagnar som inte är uppdaterade. Så 3 vagnar måste komma tillbaka från Västerås innan dom kan tas i trafik igen. Vad som skiljer vet jag inte men bla infosystemet skall bytas ut vet jag.
    OK, då får vi se om någon tänker till och drar 3 tunnelvagnar i samma släpa från Västerås?


  11. #11
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 635

    Sv: Samkörbarheten mellan olika tunnelvagnar

    Citat Ursprungligen postat av ToHo Visa inlägg
    OK, då får vi se om någon tänker till och drar 3 tunnelvagnar i samma släpa från Västerås?
    Det vore nog mest till besvär, det blir bl a för tungt när de ska dras över Tvärbanan.


  12. #12
    Passagerare
    Medlem
    apr 2018
    Inlägg
    306

    Sv: Samkörbarheten mellan olika tunnelvagnar

    Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Det vore nog mest till besvär, det blir bl a för tungt när de ska dras över Tvärbanan.
    OK, är detta ytterligare att skäl till att C30 kommer som halvtåg?

    Tänkte annars mest sträckorna Vå-Äsg och Äsg-Lm...


  13. #13
    Passagerare
    Medlem
    jan 2019
    Inlägg
    3

    Sv: Samkörbarheten mellan olika tunnelvagnar

    Citat Ursprungligen postat av ToHo Visa inlägg
    OK, då får vi se om någon tänker till och drar 3 tunnelvagnar i samma släpa från Västerås?
    kommer komma en och en, typ varannan dag ska en vagn lämnas eller hämtas i Marievik. Tror inte bromsvagnarna är avsedda för fler än en vagn i taget.


  14. #14
    Passagerare
    Medlem
    apr 2018
    Inlägg
    306

    Sv: Samkörbarheten mellan olika tunnelvagnar

    Citat Ursprungligen postat av LH Visa inlägg
    kommer komma en och en, typ varannan dag ska en vagn lämnas eller hämtas i Marievik. Tror inte bromsvagnarna är avsedda för fler än en vagn i taget.
    Det torde ju vara en fråga om vilket bromstal man får. Ett lågt bromstal kan ju sänka Sth, givetvis. Å andra sidan antar jag att Sth för en C20 är mera restriktiv än både Mälarbanans och lokets Sth, även bortsett från bromstalet. Tar man förresten hänsyn till att tunnelvagnen är olastad i bromstalsberäkningen? Och vilket blir påslaget upp till dynamisk vikt på en C20?


  15. #15
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    2 635

    Sv: Samkörbarheten mellan olika tunnelvagnar

    Citat Ursprungligen postat av ToHo Visa inlägg
    Det torde ju vara en fråga om vilket bromstal man får. Ett lågt bromstal kan ju sänka Sth, givetvis. Å andra sidan antar jag att Sth för en C20 är mera restriktiv än både Mälarbanans och lokets Sth, även bortsett från bromstalet. Tar man förresten hänsyn till att tunnelvagnen är olastad i bromstalsberäkningen? Och vilket blir påslaget upp till dynamisk vikt på en C20?
    Bromstalet (som kallas bromsprocent nuförtiden) går alltid att förbättra genom att koppla in fler bromsade vagnar i tåget. Däremot kan det finnas en gräns för hur många ton som får kopplas efter koppelvagnen med hänsyn till kopplens hållfasthet m m.

    (Och så har vi det där med logistiken hos mottagaren...)

    Senast redigerat av JDS den 2019-01-23 klockan 23:36:54.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •