Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Till Ligurien och tillbaka, 2016, avsnitt 6

  1. #1
    1. Klass Hans Bromans avatar
    Medlem
    nov 2017
    Inlägg
    3 889

    Till Ligurien och tillbaka, 2016, avsnitt 6

    Tidigare visade avsnitt:
    Avsnitt 1 (nerresa till Freiburg)
    Avsnitt 2 (spårvagnar i Freiburg)
    Avsnitt 3 (tåg och annat i Freiburg)
    Avsnitt 4 (från Freiburg till Genua)
    Avsnitt 5 (bergbana m m i Genua)


    Det är fortfarande den 20 juli 2016, och eftermiddag i Genua. Nu tänkte tre av oss åka en stund på den kända smalspårsbanan FGC (Ferrovia Genova – Casella), som är isolerad från övrigt spårnät. Till utgångsstationen vid Piazza Manin i östra Genua åker man lämpligen lokalbuss. Fasaden till vänster i bilden är samma fasad som på nästa bild. I väntan på nästa tåg tar vi en öl. Som ofta i Italien på kaféer och barer får vi också tilltugg utan att be om det.


    FGC har meterspår och drivs med 3 kV likström. Max stigning är 45 ‰, och sth är 30 km/h. Trafiken utförs numera av AMT Genova. Det verkar vanligen vara fast sammansatta trevagnssätt med motorvagn, personvagn och manövervagn, som i det nedklottrade vagnsättet till vänster i bilden. Men tåg 15 som vi ska ska åka med kl 16.40 består i dag av en ensam motorvagn nr A9, byggd 1993 och moderniserad 2016, alltså det år vi är där. Förra tåget avgick 14.23, och nästa efter 16.40 ska gå 18.00. Inte konstigt att det blir rätt trångt i tåget. Varje motorvagn har 36 sittplatser. Kanske de vagnar som brukar höra ihop med A9 är på renovering och ommålning till att bli AMT-röda.


    Den här bilden hade jag som tisdagsbild en gång i somras. Uppställningsspår för denna blygsamma säckstation. Det känns inte självklart att fordonen på bilden är byggda så sent som på 1990-talet, men det är de.


    Till vänster det nedklottrade tåget med motorvagn A11 från 1997 i spetsen. Till höger vårt tåg.


    Banan är kurvig och innehåller några tunnlar och flera viadukter. Hela banan är 24 km lång, och den resan tar 65 minuter. Men vi ska bara åka 11 km och stiga av efter 24 minuter på hållplatsen Pino.


    Vårt tåg lämnar just Pino. I motsats till kvinnan på bilden stannar vi kvar vid hållplatsen. Nästa trafikplats är en station där tåg 15 möter tåg 16, som vi sedan ska stiga på efter bara fyra minuter i Pino.


    Vi hinner förstås njuta av utsikten.


    Ännu en bild från Pino.


    Tåg 15 består av motorvagn A10 med en eller två vagnar (minns inte vilket).


    Sedan hela resegänget strålat samman tar vi en rejäl promenad. Här går vi förbi en f d stadsport från år 1155, Porta Soprana.


    En god middag fick vi oss så småningom.


    Till sist hemgång till hotellet med en ständigt fascinerande spiraltrappa, i dag fotograferad underifrån.

    Fortsättning följer.


  2. #2
    Passagerare
    Medlem
    mar 2018
    Inlägg
    1 856

    Sv: Till Ligurien och tillbaka, 2016, avsnitt 6

    Tack för detta! Dina bilder och text har gjort mig mycket sugen på att besöka Genua nästa gång det blir Italien! Synd att man inte kan bli av med klottret i dessa länder! Besökte nyligen Storbritannien och såg inte ett enda nedklottrat tåg eller tunnelbanevagn. Man har tydligen lyckats med intensiv kameraövervakning och mycket vakter att få bort detta avskum!


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •