Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Skenbroms

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Skenbroms

Finns det något fordon på svenska spår som har virvelströmsbroms eller är det magnetskenbroms som är det vanliga valet?
    Med virvelströmsbroms avser jag då varianten som verkar mot skenorna, inte typen med rotor och spolar (Telma) som tidigare var vanlig på bl.a. landsvägsbussar.
    För länge sedan var det ett hett ämne att använda skenbroms för att undvika glida förbi plattformstopp med vissa motorvagnståg.
    Vid låga farter som det bör handla om i detta fall borde det då ha blivit ett tvärt stopp vid användande eller går det att på något sätt gradera bromskraften på en modern magnetskenbroms eller är det allt eller inget?

1. Klass
    Medlem
    feb 2018

Sv: Skenbroms

Citat Ursprungligen postat av HansJ Visa inlägg
    Finns det något fordon på svenska spår som har virvelströmsbroms eller är det magnetskenbroms som är det vanliga valet?
    Om inget ändrats nyligen tillåter inte Trafikverket användning av virvelströmsbroms.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Den erfarenhet jag har från de fordon jag kört med magnetskenbrons (X10-14 och X50-53) är att denna broms inte ger så tvära stopp som många tror! Visst hjälper den bra vid dåligt före men bpm stopp så att det är farligt för resenärerna att falla är det inte. I alla fall inte värrre än vanlig broms med fullbroms till stopp.....

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Med virvelströmsbroms avser jag då varianten som verkar mot skenorna, inte typen med rotor och spolar (Telma) som tidigare var vanlig på bl.a. landsvägsbussar.
    För länge sedan var det ett hett ämne att använda skenbroms för att undvika glida förbi plattformstopp med vissa motorvagnståg.
    Vid låga farter som det bör handla om i detta fall borde det då ha blivit ett tvärt stopp vid användande eller går det att på något sätt gradera bromskraften på en modern magnetskenbroms eller är det allt eller inget?
    Det går inte att gradera magnetskenbromsen, antingen är det till eller så är det från. I väldigt låg hastighet kan det naturligtvis bli väl hård inbromsning, men man väljer kanske på två onda ting.
    På X10-14 går magnetskenbromsen dessutom inte att reglera separat, utan den går till endast på bromsspakens nödbromsläge. X10-14 har dessutom bara 25% magnetskenbroms (löpboggin på manövervagnen). X40 har 50% magnetskenbroms (samtliga löpboggier), X50-55 har 50% magnetskenbroms (vissa drivboggier) och X2-6 har 85% magnetskenbroms (samtliga löpboggier).
    På X2 rekommenderas man slå av magnetskenbromsen manuellt, vid låg fart, om man hinner. Nödbromsas tåget går magnetskenbroms till automatiskt och då fart så blir de närmast tvärstopp, vilket man kan undvika genom att slå från körriktningen. Detta gäller alltså X2 och bara om man har kontroll på läget naturligtvis. Övriga tågtyper med mindre andel magnetskenbrom blir inte så häftig inbromsning.

Passagerare Simon Bs avatar
    Medlem
    mar 2018

På X60 ansätts magnetskenbromsen i samband med nödbromsning endast om hastigheten överstiger 20 kmh. Vid manuell ansättning av mg-bromsen med knappen på förarbordet så ansätts den ned till 3 kmh. Därunder ska den vara omöjlig att få ner, bortsett från genom bromsprov i DDU. Detta torde minska risken för alltför abrupta stopp, även om jag aldrig har haft orsak att testa...

Senast redigerat av Simon B den 2019-01-12 klockan 23:29:45.

Passagerare
    Medlem
    feb 2018

Citat Ursprungligen postat av Henke Visa inlägg
    Den erfarenhet jag har från de fordon jag kört med magnetskenbrons (X10-14 och X50-53) är att denna broms inte ger så tvära stopp som många tror! Visst hjälper den bra vid dåligt före men bpm stopp så att det är farligt för resenärerna att falla är det inte. I alla fall inte värrre än vanlig broms med fullbroms till stopp.....
    De gånger jag har varit med om nödbroms inkl Mg-broms med X2 har folk ramlat, serveringsvagnar farit i väg och allmän avdukning av allt löst.

Passagerare Leif Ds avatar
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Simon B Visa inlägg
    På X60 ansätts magnetskenbromsen i samband med nödbromsning endast om hastigheten överstiger 20 kmh. Vid manuell ansättning av mg-bromsen med knappen på förarbordet så ansätts den ned till 3 kmh. Därunder ska den vara omöjlig att få ner, bortsett från genom bromsprov i DDU. Detta torde minska risken för alltför abrupta stopp, även om jag aldrig har haft orsak att testa...
    Där verkar man ju ha tänkt till lite faktiskt. Vill nog minnas det finns motsvarande idé på X40, men kan minnas fel.
    Att få balisfel på en X2 på Getingmidjan, kan medföra sånt abrupt stopp. Dels låg fart, dels så balistätt, så man kan balsisfel pga ändrug under passage. Har hänt mej och andra flertalet gånger där.
    Vi kan ju hoppas X2 får motsvarande funktionalitet som X60 då, vid uppgraderingen.

1. Klass
    Medlem
    mar 2018

Citat Ursprungligen postat av Göran Kannerby Visa inlägg
    Om inget ändrats nyligen tillåter inte Trafikverket användning av virvelströmsbroms.
    Kan man gissa ett samband med ATC Baliser och interferens från virvelströmsbromsar?
    Visst används virvelströmsbromsar i Tyskland?
    Men dom har ju å andra sidan ett annat tågsäkerhetssystem.

Passagerare
    Medlem
    mar 2018

Kan man gissa ett samband med ATC Baliser och interferens från virvelströmsbromsar?
    Visst används virvelströmsbromsar i Tyskland?
    Men dom har ju å andra sidan ett annat tågsäkerhetssystem.
    Jag skulle iofs oroa mig mer för virvelströmmarnas ev påverkan på spårledningar och annan säkerhetsutrustning. Ett utstört balistelegram ger ju mest driftstörningar.

Passagerare
    Medlem
    maj 2018

Citat Ursprungligen postat av JDS Visa inlägg
    Jag skulle iofs oroa mig mer för virvelströmmarnas ev påverkan på spårledningar och annan säkerhetsutrustning. Ett utstört balistelegram ger ju mest driftstörningar.
    Mycket riktigt påverkar virvelströmmarna spårledningarnas funktion och det är därför virvelströmsbroms endast är tillåten på vissa särskilda sträckor (framförallt nybyggda höghastighetssträckor) i Tyskland, som är det enda landet jag känner till som använder sig av virvelströmsbromsar. Vissa typer av tyska spårledningar bränns helt enkelt ut av en aktiverad virvelströmsbroms, så där blir det totalbortfall. Dessutom kan virvelströmsbromsen orsaka en kraftig upphettning av rälsen -energin skall ju ta vägen någonstans- vilket åtminstone till en början medförde vissa inskränkningar i trafiken efter att ett tåg har använt virvelströmsbroms under tiden rälsen svalnar. Det senaste är dock gamla uppgifter som kan ha ändrats på senare tid.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •